Företag i fokus:

Södertäljes politiker agerar som döda fiskar – De flyter med strömmen

2022_02_09583AE8-3E8B-415E-9930-F051233B7D5B-scaled

Motståndspartierna dansade efter Boel Godner(S) pipa, då sekretessbelagd fastighetsförsäljning till kraftigt underpris genomfördes, i det tysta. 

Motståndspartierna med störst resurser blinkar inte ens, utan lyder blint, under Boel Godners piska. Man skulle kunna jämställa det med att de lyder under den hårda partipiskan, om de tillhörde samma parti -vilket det allt som oftast känns som.

Det är valår men bristen på debattartiklar, det nödtorftiga politiska motståndet och avsaknaden av politiskdebatt mellan partierna får mig att undra var motståndet är. 

”Skandal och övergrepp mot skattebetalarna”

Ofta får vi medborgare höra att beslut i Södertäljes kommunfullmäktige har tagits i en stor politisk enighet. I mina öron låter det som att motståndspartierna redan har gett upp, innan ens valåret har startat. 

Gemene man i Södertälje vet inte vem som leder Moderaterna, Sverigedemokraterna eller Liberalerna. Det minsta partiet, Realistpartiet, gör mer väsen av sig.

Det svaga och dysfunktionella politiska motståndet i Södertälje är anledningen till att Boel Godners S-ledda majoritets övertramp gått obemärkt förbi.

En aktiv och stark opposition som verkligen hade brytt sig om skattebetalarnas pengar hade aldrig släppt igenom denna skandal och övergrepp mot skattebetalarna. Jag syftar naturligtvis på försäljningen av bostäderna i Hovsjö, till ett underpris. 

Oppositionen, förutom Vänsterpartiet, gick med på försäljningen i blindo. Utan att veta vad försäljningsavtalen innebar då allt var och fortfarande är sekretessbelagt.

Varför våra högavlönade politikerna kunde gå med på ett sådant förfarande utan att skrika sig hesa i kommunfullmäktige och i media, är en stor gåta. 

”Varför Boel Godner valde att förlora dessa hundratals miljoner på skattebetalarnas bekostnad, är en gåta.”

Södertäljeborna har förlorat minst 100 miljoner kronor eller mer på att kommunledningen valde att sälja Hovsjö till bröderna Månssons bolag. Månsbro fastigheter AB beter sig som vilket storbolag som helst, där pengar kommer i första hand, och i konsekvens därmed hyreshöjningar som följd.

Varför Boel Godner valde att förlora dessa hundratals miljoner på skattebetalarnas bekostnad, är en gåta. Skandalen uppmärksammades inte i kommunfullmäktige, där tystnad är mer regel än undantag.

”Motståndspartierna med deras okända ledare är tysta”

Ideologiskt kan man självklart vara för att sälja ut allmännyttan, men detta ska inte ske till vilket pris som helst. Försäljningar ska vara väl underbyggda, offentliga och ske till högstbjudande. 

När det väl kom till kritan, så var det den goda stämningen och ryggkliande i kommunfullmäktige som prioriterades istället för våra skattepengar och respekten för medborgerliga rättigheter i form av offentlighet vid försäljningar.

Motståndspartierna med deras okända ledare är tysta, de flyter med den starka strömmen, likt döda fiskar.

Skattebetalare

Granberg: – “Varför valde du ett lägre bud på fastigheterna Boel Godner (S) ?”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:03

Familjekamp i fokus när Nykvarn möter Kalmarsund

Roland

Det återstår att se hur mycket speltid Jesper Lindström (55) kommer att få mot sin tidigare klubb pga. knäskada. Foto: Roland Osbeck

Släkten är värst när Nykvarn möter Kalmarsund i den sjätte omgången i SSL.

Det finns många skäl att se fram emot det kommande mötet mellan Nykvarn och Kalmarsund i den sjätte omgången av Svenska Superligan (SSL). För det första, Kalmarsund befinner sig på en niondeplats och har inte levererat de förväntade resultaten vilket kan öppna upp för Nykvarn att ta viktiga poäng. För det andra, en spännande familjerivalitet pågår mellan lagen.

Tränare Nicklas Hedstål ställs mot sin egen son, Albin Hedstål, på den motsatta sidan. Dessutom kommer Jesper Lindström, Gustav Lindström och Jonny Lindström att mäta sina krafter mot den äldsta brodern/sonen, Tobias Lindström.

Det är en kamp mellan två lag som är desperata att visa sin bästa sida. Nykvarn kommer senast från en förlust mot Storvreta i svenska cupen (2–6), medan Kalmarsund spelade oavgjort (5–5) mot Linköping. Rivaliteten i kombination med lagens strävan att klättra i tabellen lovar en spännande match i SSL.

Matchen spelas lördag 21 oktober, matchstart 15:00 i SBB Arena.
Sändningen till matchen går att se följa här.

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 oktober 2023 12:18
Senast uppdaterad: 21 oktober 2023 12:18

Tidigare partitopp krävs på över 100 000 kronor

Statens-tjanstepensionsverk

Bild: Statens Tjänstepensionsverk.

Den tidigare socialdemokratiske profilen Tommy Waidelich får sin inkomstgaranti för 2022 reglerad med 100.000 kronor. Skälet, enligt Riksdagens arvodesnämnd, är att han inte har gjort tillräckligt för att återgå i arbete.

Waidelich har en bakgrund som brevbärare och politisk tjänsteman i Södertälje innan han valdes in i riksdagen. I riksdagen hade han bland annat rollen som partiets ekonomiskt-politiska talesperson och tjänstgjorde även under en tid i EU-parlamentet.

Beviljad inkomstgaranti i cirka 14 år.
Efter valet 2014 lämnade Tommy Waidelich riksdagen, och enligt en sammanställning utförd av Altinget, har han rätt till inkomstgaranti utbetald från Statens Tjänstepensionsverk fram till och med augusti 2028, då han fyller 65 år.

Enbart förra året landade de totala utbetalningarna på 515.000 kronor.

Ett av kraven för att erhålla inkomstgaranti, som han enligt arvodesnämnden i praktiken har försörjt sig på de senaste åren, är att vidta tillräckliga åtgärder för att återgå till arbete. Huvudsakligen har han rapporterat åtgärder genom sitt eget bolag, från vilket han som 55-åring har tagit ut ett antal mindre löner.

Krävs tillbaka på stort belopp.
Efter en utredning framgår det att bolaget under de första åren hade en låg omsättning. Emellertid ökade omsättningen under åren 2018 och 2019, för att sedan återgå till mycket låga nivåer att han inte kunnat ta ut någon lön.

Nu väljer Riksdagens arvodesnämnd att reglera och kräva tillbaka cirka 20 procent av fjolårets utbetalning från Statens Tjänstepensionsverk, vilket fastställts till 100.000 kronor. Skälet, enligt nämnden, är att Waidelichs bolag inte förväntas vara lönsamt på lång sikt, och därför anser de att han inte har vidtagit tillräckliga åtgärder för att återgå till arbete.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 oktober 2023 08:30
Senast uppdaterad: 21 oktober 2023 02:39

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors