Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Bianca Ingrosso hyllar Tomas från Södertälje i Talang

2022_02_272436828_1017623772182568_93929098656522726_n

Pressbild TV4.

Under gårdagens sändning av TV4s Talang fick vi se artisten och förskollärare Tomas Kaya från Södertälje kliva upp på scen.

Ett mäktigt framträdanden som fick både profilen Bianca Ingrosso och hans elever, som befann sig på plats med handgjorda skyltar, att jubla högt.

Under framträdandet sjöng Tomas låten “You will be found” där han i slutet av framträdandet får han stående ovationer av både juryn och publiken.

Edward Af Sillén, David Batra, Bianca Ingrosso och Sarah Dawn Finer, samtliga i juryn reser sig upp och applådade.

– Har du varit med om att få stående ovationer förut?, frågar Sarah.

Tomas svarade generad och förvånad med ett nej och får totalt tre Ja från talangjuryn. När det var dags för den sista i juryn, Bianca Ingrosso, att lägga sin röst pausade hon och följande kom att bli, det som Tomas beskriver, den finaste pausen i hela hans liv.

Ingrosso tittar på Tomas och berättar att hon tycker att han är den bästa rent sångmässigt i programmet.

– Jag är glad att du kom hit. Jag tar dig direkt till final, säger Ingrosso

Därefter kliver Bianca upp från stolen och trycker på ”Golden Buzzer” som tar Tomas från Södertälje raka vägen till finalen som sänds live den 18 mars.

– Det föll konfetti från taket och jag kommer bara ihåg att jag la mig ner på scenen chockad. Jag förstod inte vad som precis hade hänt.

Bianca kliver upp för trapporna och går fram till Tomas och ger honom en stor kram. Förskolebarnen springer efter upp på scen och sedan utspelar sig ett tårfyllt och vackert ögonblick på Talangscenen.

Vad var det som fick dig att medverka i programmet Talang?

– Jag valde att medverka i programmet för jag kände att det var rätt tid i mitt liv. Jag ville berätta min tuffa barndomshistoria kantad av trauman och dysfunktion. Och hjälpa alla maskrosbarn där ute som kanske vuxit upp i liknande situation. Och så ville jag också hedra alla pedagoger runtom i Sverige som gått på knäna under pandemin. De är hjältar, säger Tomas till Telgenytt

Den 18 mars deltar Tomas i livesändning där han tävlar om en vinst på 500.000 kr samt ett skivkontrakt med Universal Music.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 5 februari 2022 00:00

Södertäljesonens företag omsatte över 100 miljoner – på 15 månader

Malkolm

Malkolm Makdessi-Elias. Foto: Privat.

Den unge och ambitiöse företagaren Malkolm Makdessi-Elias är Södertälje-killen som gjorde en resa från Södertälje till Boston, Harvard, och skapade ett företag som på kort tid omsatt mer än 100 miljoner kronor.

Född och uppvuxen i Södertälje valde han först att flytta till Uppsala för att studera till apotekare och sedan till USA år 2014 för en utbytestermin på Harvard Medical School.

Samma år startade han även en rekryteringsbyrå för farmaceuter när han såg möjligheten att hjälpa sina vänner ut i arbetslivet, samtidigt som företagen kunde dra nytta av ambitiösa, hungriga och arbetsvilliga farmaceuter.

– Av egen erfarenhet vet jag hur viktigt det är med en bra första arbetsplats för karriären och utvecklingen, säger Malkolm Makdessi-Elias för Telgenytt.

Med en bakgrund inom forskning, sjukhus och apotek, samt ett affärssinne utöver det vanliga, byggde Malkolm vidare på sin verksamhet.

Vid årsskiftet 2019/2020 startade företaget han, Add Pharma, och fick en lysande start. På kort tid utvecklade han 50 efterfrågade produkter som på bara 15 månader lyckades omsätta över 100 miljoner kronor i försäljning.

– Målsättningen nu är att, tillsammans med våra återförsäljare, fortsätta skala organisationen och bygga vidare på våra starka varumärken Coldzinc, LaktasDuo, OtoDual, GascolDuo och Trinatural för en enklare vardag, säger Malkolm till Telgenytt.

2021-10-18

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 01:00
Senast uppdaterad: 3 september 2023 09:22

Person bötfälld för olaglig försäljning från fordon

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

En person kontaktade polisen angående ett misstänkt fordon där en olaglig försäljning pågick. Väl på plats bötfälldes en person för att ha olagligt sålt ägg vid en parkeringsplats.

Strax efter klockan 14:00 kontaktade en person polisen angående ett misstänkt fordon. Anmälaren noterade att det pågick en försäljningsaktivitet och blev medveten om att sidodörren snabbt stängdes när en polispatrull passerade vid Ronna centrum. Polisen ryckte ut till platsen för att genomföra en närmare kontroll av både fordonet och dess förare. Vid ankomsten blev det tydligt att en olaglig försäljning av ägg pågick.

Polisen identifierade försäljaren, en man i 20-årsåldern, och anmälde honom för att ha överträtt en kommunal föreskrift genom att bedriva ambulerande försäljning på allmän plats. Den fastställda bötesbeloppet för denna förseelse uppgick till 1 800 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:29
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors