Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Bianca Ingrosso hyllar Tomas från Södertälje i Talang

2022_02_272436828_1017623772182568_93929098656522726_n

Pressbild TV4.

Under gårdagens sändning av TV4s Talang fick vi se artisten och förskollärare Tomas Kaya från Södertälje kliva upp på scen.

Ett mäktigt framträdanden som fick både profilen Bianca Ingrosso och hans elever, som befann sig på plats med handgjorda skyltar, att jubla högt.

Under framträdandet sjöng Tomas låten “You will be found” där han i slutet av framträdandet får han stående ovationer av både juryn och publiken.

Edward Af Sillén, David Batra, Bianca Ingrosso och Sarah Dawn Finer, samtliga i juryn reser sig upp och applådade.

– Har du varit med om att få stående ovationer förut?, frågar Sarah.

Tomas svarade generad och förvånad med ett nej och får totalt tre Ja från talangjuryn. När det var dags för den sista i juryn, Bianca Ingrosso, att lägga sin röst pausade hon och följande kom att bli, det som Tomas beskriver, den finaste pausen i hela hans liv.

Ingrosso tittar på Tomas och berättar att hon tycker att han är den bästa rent sångmässigt i programmet.

– Jag är glad att du kom hit. Jag tar dig direkt till final, säger Ingrosso

Därefter kliver Bianca upp från stolen och trycker på ”Golden Buzzer” som tar Tomas från Södertälje raka vägen till finalen som sänds live den 18 mars.

– Det föll konfetti från taket och jag kommer bara ihåg att jag la mig ner på scenen chockad. Jag förstod inte vad som precis hade hänt.

Bianca kliver upp för trapporna och går fram till Tomas och ger honom en stor kram. Förskolebarnen springer efter upp på scen och sedan utspelar sig ett tårfyllt och vackert ögonblick på Talangscenen.

Vad var det som fick dig att medverka i programmet Talang?

– Jag valde att medverka i programmet för jag kände att det var rätt tid i mitt liv. Jag ville berätta min tuffa barndomshistoria kantad av trauman och dysfunktion. Och hjälpa alla maskrosbarn där ute som kanske vuxit upp i liknande situation. Och så ville jag också hedra alla pedagoger runtom i Sverige som gått på knäna under pandemin. De är hjältar, säger Tomas till Telgenytt

Den 18 mars deltar Tomas i livesändning där han tävlar om en vinst på 500.000 kr samt ett skivkontrakt med Universal Music.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 5 februari 2022 00:00

SENASTE NYTT: Ännu en högt uppsatt kommunchef avgår

8a2cb38b0fe5a836_org

Foto: Södertälje kommun

En högt uppsatt kommunchef sätter fokus på förändringar inom stadshuset. HR-direktören Johan Lefverström, 63, har meddelat sin avgång genom det interna nätverket för kommunanställda, enligt uppgifter till Telgenytt. Han blir den andra högt uppsatta kommunchefen som plötsligt avgår.

– Jag stortrivs med mitt jobb i Södertälje, det är här varit en jätterolig period i mitt yrkesliv, skriver HR-direktören, Johan Lefverström, genom kommunens privata nätverk.

Johan Lefverström har varit anställd inom kommunen i flera år, och de senaste åren har han varit en framträdande gestalt bakom det kritiserade initiativet att införa regelbundna bakgrundskontroller för samtliga anställda inom Södertälje kommun.

Ett initiativ som lett till flera JO-anmälningar och stark kritik från facket.

Under tisdagsmorgonen publicerades information om att har valt att säga upp sig samtiigt som processen för att rekrytera en ersättare inleds när en ny Stadsdirektör finns på plats.

I juni lämnade Stadsdirektören Stefan Holmark sin chefsposition efter knappt två år för ett nytt uppdrag. Men om 63-åriga Lefverström tar anställning någon annanstans efter tjänsten i Södertälje framgår dock inte.

– Nu vill jag få tid till annat i livet, avsluter HR-direktören.

Lefverström jobbar fram till slutet av oktober och avslutar därefter sin anställning med semester i november.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 13:02
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 13:08

Färre besökte årets festival – Så här många kom

372347109_999430211258686_4758124821735311127_n

Foto: Shamash Oyal

Tre dagars fullspäckat schema med många aktiviteter, uppträdanden, matupplevelser och tivoli. Dock hindrade vädret många från att besöka Södertäljefestivalen.

Efter en tvåårig paus gjorde Södertäljefestivalen sin efterlängtade comeback 2022 och imponerade genom att locka över 100 000 besökare. Årets festival mötte emellertid vissa utmaningar när det gällde besöksantalet, vilket delvis kan tillskrivas det ogynnsamma vädret.

Men trots att vädret satte käppar i hjulet för många potentiella besökare, lyckades tusentals ändå ta sig till stadskärnan för att delta i helgens festlighet. Centrumchefen Aljoša Lagumdžija, som Lt talat med, konstaterar dock att målet på 100 000 besökare inte nåddes.

– Det kom ungefär 96 000. Vi kom inte riktigt upp till vår målbild. Orsakerna är förstås det sämre vädret. Jag tror också att säkerhetsnivån som höjts i Sverige gjort att folk varit oroliga. Vi har fått många frågor om säkerheten. Kanske man valt att inte besöka festivalen, säger han till tidningen.

BILDEXTRA: Södertäljefestivalen

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 09:13
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 09:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors