Företag i fokus:

Tom Tits tilldelas stipendium för ett nytt babyprojekt – ”Barn är födda forskare”

2022_02_C425B819-2DDE-4B8C-A7D3-F5A46D7B577E

 Tiffany Alnefelt. Foto Pressbild.

Glädjande nyheter för vetenskapsmuseum Tom Tits i Södertälje som nu beviljas ett stipendium på cirka 100 000 kr.

Skandias stiftelse Idéer för livet tilldelar projektet BabySTEM som går ut på att ge föräldrar, tillsammans med sina barn, kunskap och inspiration att utforska naturvetenskapen i vardagen.

– Barn är födda forskare, de första åren genomför barn tusentals experiment för att förstå sin kropp och sin omvärld, säger Tiffany Alnefelt, Pedagog och programutvecklare Tom Tits Experiment i ett pressmeddelande.

Projektet BabySTEM, som är en förkortning för Science, Technology, Engineering och Mathematic, kommer under året 2022 att fokuset mot de allra yngsta.

Med lokala föräldragrupper vill Tom Tits erbjuda en stimulerande samvaro mellan barn och föräldrar.

I projketet BabySTEM badar nyblivna föräldrar, tillsammans med sina små barn, för att bland annat främja vattenvana, bygga vidare på barnets medfödda dykreflex och skapa en stimulerande samvaro.

– Att främja engagemang och positiva attityder till naturvetenskap och teknik är en fråga om god utbildning för alla. Kunskaper inom och förståelse för naturvetenskapens och teknikens natur behövs för att kunna ta ställning i samhällsfrågor och utveckla handlingskompetens, säger Tiffany Alnefelt,

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 5 februari 2022 00:00

DEBATT: Inför en beredskapskurs för Södertäljes invånare

Metin Hawsho, Liberalernas gruppledare i kommunfullmäktige

De senaste åren har vi tyvärr blivit påminda om behovet av krisberedskap. Först coronapandemin och sedan kriget i Ukraina. Det är viktigt att det finns en stor förståelse och medvetenhet om hur man på bästa sättet förbereder sig för en kris.

Det är viktigt att varje person som kan har möjlighet att se efter sig själv i händelse av kris så att samhällets resurser kan användas för de som verkligen behöver hjälp.

Ett första steg för att göra samhället mer väl förberett på eventuella kriser är att höja medvetenheten hos befolkningen. Här kan och borde kommunen spela en viktig roll. I Nacka har ett samarbete mellan kommunen och Myndigheten för samhällsberedskap (MSB) inletts för att erbjuda kommuninvånarna utbildning om krisberedskap. Södertälje borde ta efter.  

”extra viktigt att budskapet om vad som förväntas av varje individ i händelse av kris når ut till alla”

I det allvarliga säkerhetsläge som vi befinner oss i är det av största vikt att samhällets beredskap är hög. I en stad som Södertälje där det finns integrationsutmaningar är det extra viktigt att budskapet om vad som förväntas av varje individ i händelse av kris når ut till alla.

Vi vill att Södertälje kommun inför en beredskapskurs på svenska och flera andra språk med många talare i Södertälje. Vi vill också att kursen till skillnad från Nacka inte ska vara enbart digital utan ske på plats exempelvis i Stadshuset, men med möjlighet att delta digitalt. För att maximera antalet deltagare behöver kursen var så lättillgänglig som möjligt.

Förmodligen och förhoppningsvis behöver aldrig kunskaperna från den här kursen användas i verkligheten. Men det gör inte beredskapskursen mindre nödvändig. Även om vi kan hoppas att Sverige och Södertälje aldrig hamnar i en allvarlig samhällskris eller i krig så måste vi utgå från att det kan hända. 

Det handlar i grund och botten om samhällets fortlevnad när det utsätts för extrema påtryckningar och påfrestningar. Att vara väl förberedd för kris är en ödesfråga. Förmågan att hålla samhället vid liv i extrema situationer hänger på folkets krisberedskap. Kommunen har en roll att fylla och därför har vi lagt en motion om just detta till kommunfullmäktige.

Metin Hawsho,
Liberalernas gruppledare i kommunfullmäktige

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 januari 2024 18:24
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Inbrott i förråd – En misstänkt gripen

polis

Arkivbild

Tidigt på onsdagsmorgonen rapporterades flera cyklar stulna. En misstänkt gärningsperson har gripits i samband med händelsen.

Klockan 04.43 inträffade ett inbrott i ett cykelförråd på en adress i Södertälje. En gärningsperson hade tagit sig in och stulit flera cyklar. Inbrottet upptäcktes, varpå polisen larmades och agerade snabbt. En person misstänkt för stölden kunde gripas av polisen.

Utredningen om stölden pågår, och polisen arbetar för att klargöra händelseförloppet. Det är i nuläget oklart hur många cyklar som stals, men den gripna personen kommer att förhöras.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 januari 2024 13:12
Senast uppdaterad: 24 januari 2024 13:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors