Företag i fokus:

Mordet i Mariekäll – Misstänkte mördaren släpps på fri fot

2022_02_449D6794-42EE-459A-BF1C-6A5AB2E45B60

Den 26 april påträffas en man i 35-årsåldern mördad med flera knivhugg i en lägenhet i Mariekäll. Han knivhöggs med sju knivhugg i ryggen ett i bröstet och hittades först tre dagar senare. När polisen tog sig in i lägenheten, efter att 35-åringen anmälts saknad av en nära anhörig, låg han död i vardagsrumsgolvet.

Enligt polisens förundersökning hade mannen legat död i tre dagar innan han påträffas i lägenheten. Detta bekräftas då 35-åringens mobil slutade registrera rörelse strax efter klockan 13:00 den 23 april 2021.

Vid undersökningen av bostaden hittade polisen ett blodspår i lägenheten som polisen misstänker tillhöra en 24-åring, bosatt utanför Södertälje. Enligt polisen kom 24-åringen till lägenheten 11:49 och lämnade platsen 13:32 för att bli upplockad på OKQ8 som ligger vid Bangatan, cirka en 15 minuters promenad från mordplatsen.

Mördarens fotspår i lägenheten. Foto: Polisen.

Polisen menar att 24-åringen åkte till 35-åringens bostad för att betala av en skuld, vilken han bekräftar. Däremot menar 24-åringen att han var vid liv när han lämnade bostaden, chefsåklagaren menar annat.

– Han är bunden till platsen i samband med att mordet sker och att han avsatt spår i blod, i lägenheten, berättade Stefan Creutz, vice chefsåklagare tidigare till SVT.

Enligt analyserna framgår det att fotspåret i lägenheten med stor sannolikhet tillhör 24-åringens fotavtryck.

Chefsåklagaren yrkade på livstids fängelse samtidigt som 24-åringen försvarsadvokat menar att bevisningen mot hans klient är svag.

Bland annat ska en granne ha sett den mördade 35-åringen utanför sin bostad vid liv med sin hund strax innan 16-tiden på morddagen. Enligt polisen ska 24-åringen ha lämnat platsen vid 13:30-tiden.

Polisen på plats vid den mördade 35-åringens bostad i Mariekäll.

Enligt försvarsadvokaten är fotavtrycket, som polisen misstänker tillhöra 24-åringen, det enda som framförts som bevis och att det kan ha funnits andra som befunnits sig i lägenheten.

Enligt uppgifter ska vänner till 35-åringen velat besöka honom, men att dörren var låst och att ingen svarade efter dörrknackningar. Klockan var då vid 17-tiden, men när polisen den 26 april kommer till lägenheten var dörren olåst.

Enligt tingsrätten anses inte åklagarens bevisning vara så entydig att det inte finns några rimliga alternativ till vad som inträffat. I helgen valde därför tingsrätten att släppa den misstänkte mördaren på fri fot och meddelar snart en dom i målet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 8 december 2022 12:55

Larm om lägenhetsbrand i Hovsjö

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En befarad brand på Granövägen ledde till utryckning av polis och räddningstjänst lördagsförmiddagen. Väl på plats syntes tydligt rök välla ut från ett fönster i bostaden.

På lördagsförmiddagen klockan 09:22, larmades polis och räddningstjänst om en befarad lägenhetsbrand på Granövägen i Hovsjö. När de anlände på plats, var rök synlig från ett av lägenhetsfönstren. Efter en snabb inspektion kunde det dock konstateras att röken inte kom från en brand utan var ett resultat av matlagning.

– Vi var på platsen och kontrollerade. Någon brand var det inte, utan matlagningsrök. Så någon större fara var det inte, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Polispatruller och räddningstjänsten kunde därmed lämna platsen utan vidare åtgärder.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 januari 2024 10:29
Senast uppdaterad: 6 januari 2024 10:29

Dödsfall på hunddagis – Nya brister upptäckta

Julia-V

Julia Varlis hund dog på det kritiserade hunddagiset. Foto: Privat

Sommaren 2021 inkom en anmälan mot ett hunddagis efter att en hund dött av svåra bitskador. Nu har samma hunddagis återigen hamnat i strålkastarljuset och krävs på bättring av Länsstyrelsen.

En kvinna som driver ett hunddagis i Ronna ansökte om tillstånd för hundavel men fick avslag på grund av återkommande brister i djurhållningen. Vid Länsstyrelsens besök observerades brister i renhållning, med hundar som kissade och bajsade på golvet.

Detta är inte första gången hunddagiset kritiserats.

Tidigare brister inkluderade sjuka hundar, icke rymningssäkra utrymmen och överträdelse av burförbudet.

Efter att en hund dog av bitskador på dagiset 2021, blev kvinnan informerad om att upphöra med verksamheten och söka tillstånd för hunddagisverksamhet. Trots detta fortsatte bristerna, och Länsstyrelsen bedömde hennes lämplighet och kompetens som otillräcklig. Efter att hon drog tillbaka sin ansökan om utökning av tillstånd, utfärdade Länsstyrelsen ett föreläggande att upphöra med verksamheten och förbättra renhållningen och säkerheten.

Hunden Kenzo avled djursjukhuset i Moraberg. Foto: Privat

Den 27 april 2022 anmäldes kvinnan av Länsstyrelsen som menade att hon bedrev tillståndspliktig verksamhet utan tillstånd. Kvinnan blev senare anmäld för brott enligt djurskyddslagen och dömdes i november 2022.

Länsstyrelsen genomförde ytterligare kontroller.

Den 24 oktober 2023 genomförde Länsstyrelsen ännu en kontroll efter en ansökan om utökning av avelsverksamhet och identifierade återkommande brister i djurhållningen, inklusive otillräcklig rastning, tillsyn och ifrågasatt lämplighet för att bedriva verksamheten.

På grund av dessa brister och verksamhetens tidigare historik beslutade Länsstyrelsen den 21 december 2023 att avslå ansökan om utökning av tillstånd.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 6 januari 2024 01:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors