Företag i fokus:

Mordet i Mariekäll – Misstänkte mördaren släpps på fri fot

2022_02_449D6794-42EE-459A-BF1C-6A5AB2E45B60

Den 26 april påträffas en man i 35-årsåldern mördad med flera knivhugg i en lägenhet i Mariekäll. Han knivhöggs med sju knivhugg i ryggen ett i bröstet och hittades först tre dagar senare. När polisen tog sig in i lägenheten, efter att 35-åringen anmälts saknad av en nära anhörig, låg han död i vardagsrumsgolvet.

Enligt polisens förundersökning hade mannen legat död i tre dagar innan han påträffas i lägenheten. Detta bekräftas då 35-åringens mobil slutade registrera rörelse strax efter klockan 13:00 den 23 april 2021.

Vid undersökningen av bostaden hittade polisen ett blodspår i lägenheten som polisen misstänker tillhöra en 24-åring, bosatt utanför Södertälje. Enligt polisen kom 24-åringen till lägenheten 11:49 och lämnade platsen 13:32 för att bli upplockad på OKQ8 som ligger vid Bangatan, cirka en 15 minuters promenad från mordplatsen.

Mördarens fotspår i lägenheten. Foto: Polisen.

Polisen menar att 24-åringen åkte till 35-åringens bostad för att betala av en skuld, vilken han bekräftar. Däremot menar 24-åringen att han var vid liv när han lämnade bostaden, chefsåklagaren menar annat.

– Han är bunden till platsen i samband med att mordet sker och att han avsatt spår i blod, i lägenheten, berättade Stefan Creutz, vice chefsåklagare tidigare till SVT.

Enligt analyserna framgår det att fotspåret i lägenheten med stor sannolikhet tillhör 24-åringens fotavtryck.

Chefsåklagaren yrkade på livstids fängelse samtidigt som 24-åringen försvarsadvokat menar att bevisningen mot hans klient är svag.

Bland annat ska en granne ha sett den mördade 35-åringen utanför sin bostad vid liv med sin hund strax innan 16-tiden på morddagen. Enligt polisen ska 24-åringen ha lämnat platsen vid 13:30-tiden.

Polisen på plats vid den mördade 35-åringens bostad i Mariekäll.

Enligt försvarsadvokaten är fotavtrycket, som polisen misstänker tillhöra 24-åringen, det enda som framförts som bevis och att det kan ha funnits andra som befunnits sig i lägenheten.

Enligt uppgifter ska vänner till 35-åringen velat besöka honom, men att dörren var låst och att ingen svarade efter dörrknackningar. Klockan var då vid 17-tiden, men när polisen den 26 april kommer till lägenheten var dörren olåst.

Enligt tingsrätten anses inte åklagarens bevisning vara så entydig att det inte finns några rimliga alternativ till vad som inträffat. I helgen valde därför tingsrätten att släppa den misstänkte mördaren på fri fot och meddelar snart en dom i målet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 8 december 2022 12:55

LISTA: Miljonlöner till kommunens chefer

8FD6B61C-AB43-4343-A074-5EFC74D9C6DD

Foton: Södertälje kommun

Majoriteten av kommunens chefer har miljonlöner, men det är helt klart kommunens nytillträdde stadsdirektör som tjänar högst av dem alla, med en årslön på närmare 2 miljoner kronor.

Här presenteras en lista över kontorschefer, VD:ar för kommunala bolag, samt ledningsgrupper för kommunen och koncernen, ordnad med de högst betalda överst.

Magnus Gyllestad, stadsdirektör 165 000 kr/mån

Karin Medin, vd Telge AB – 155 000 kr/mån

Nytillträdde stadsdirektören Magnus Gyllestad får en lön på 165 000 kronor i månaden, motsvarande en årslön på 1 980 000 kronor. Foto Södertälje kommun.

Anna Josefsson, vd Telge nät – 134 000 kr/mån

Krister Mellström, vd Telge fastigheter/ tf vd Telge bostäder – 123 000 kr/mån

Frank Strand, Telges ledningsgrupp, chef projektstyrning och affärsutveckling – 120 000 kr/mån

Måns Frostell, vd Södertälje hamn – 119 600 kr/mån

Maria Dahl Torgerson, vd Telge inköp – 114 200 kr/mån

Maria Dahl Torgerson, vd Telge inköp. Årslön: 1 370 300 kronor. Foto Södertälje kommun.

Ingela Hamlin, utbildningsdirektör 113 000 kr/mån

Vesa Hiltula, vd Telge återvinning – 112 000 kr/mån

Erika Svensson, ekonomi- och finansdirektör 107 800 kr/mån

Christina Osswald, Telges ledningsgrupp, HR-direktör, – 102 500 kr/mån

Ingela Hamlin, utbildningsdirektör i Södertälje kommun. Årslön: 1 356 000 kronor. Foto Södertälje kommun.

Karin Björkryd, omsorgsdirektör 100 000 kr/mån

Pia Kronqvist, vd Tom tits experiment – 98 000 kr/mån

Robert Nordström, Telges ledningsgrupp, chef Telge affärsstöd – 97 200 kr/mån

Maria Lindeberg, kultur- och fritidschef 95 300 kr/mån

Ulrika Semelius Kihlgren, tf HR-direktör 93 500 kr/mån

Jenny Persson, kommunikationschef 94 000 kr/mån

Jenny Persson, kommunikationschef, har en årslön på 1 128 000 kronor. Foto Södertälje kommun.

Teresa Palmquist, Telges ledningsgrupp, marknads- och kommunikationsdirektör – 92 500 kr/mån

Annika Rådström, socialdirektör 93 000 kr/mån

Andreas Klingström, samhällsbyggnadsdirektör 92 400 kr/mån

Helena Götherfors, miljöchef 86 400 kr/mån

Maria Richtnér, Telges ledningsgrupp, hållbarhetschef, – 85 300 kr/mån

Andreas Klingström, kommunens samhällsbyggnadsdirektör. Lön: 92 400 kronor, motsvarande en årslön på 1 108 000 kronor. Foto Södertälje kommun.

Therese Paulsen, Telges ledningsgrupp, koncernekonomichef – 85 000 kr/mån

Johanna Kock, vd Telge tillväxt – 85 000 kr/mån

Annika Fri, kanslichef 84 000 kr/mån

Jonas Karlsson, näringslivschef 81 500 kr/mån

Emir Gazibegovic, säkerhetschef 80 000 kr/mån

Jonas Karlsson, näringslivschef. Lön: 81 500 kronor per månad. Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 4 januari 2024 04:35

Kommunen tar över återvinningsstationerna

fti-32

Foto: FTI

När kalendern slog om till 2024, tog Södertälje kommun ett viktigt steg mot en grönare framtid. Från och med 1 januari 2024 tar Telge Återvinning över fullt ansvar för insamling av förpackningsavfall från hushållen.

Medan de välkända stora gröna containrarna fortfarande kommer att vara en vanlig syn på återvinningsstationerna, är det insamlingsansvaret som nu ligger i nya händer. Det kommunägda bolaget Telge Återvinning har tagit över driften av de befintliga återvinningsstationerna från FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen.

Detta innebär en betydande förändring i hur avfallshantering hanteras i kommunen, med en förväntan på en mer samordnad och effektiv process.

Medan återvinningsstationerna fortsätter att vara avsedda enbart för hushållens avfall, påminns företag i kommunen om att de ska fortsätta slänga sitt avfall på den befintliga anläggningen i Tveta. Med dessa förändringar hoppas Södertälje stad skapa en mer hållbar och strukturerad avfallshantering för alla sina invånare.

Läs även: – Återvinningsstationer stängs pågrund av nedskräpning

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 4 januari 2024 03:39

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors