Företag i fokus:

AstraZeneca flyttar delar av verksamhet till Hagastaden -”Många möjligheter”

2022_02_Norra_Tornen_januari_2021a

Foto: Creative Commons. 

För att komma närmare kunder samarbetspartners och de miljöer där patienterna behandlas väljer AstraZeneca att flytta delar av sin verksamhet till Hagastaden i Stockholm.

AstraZeneca planerar att flytta verksamheten till våren och 120 personer väntas få erbjudande om att arbeta i nya lokalerna i Stockholm.

– Att flytta till området vid Nya Karolinska innebär många möjligheter för AstraZeneca. Vi kan skapa en arbetsplats utformad för att möta våra specifika behov och underlätta samarbete och innovation. Vi får ökade möjligheter att interagera med hälso- och sjukvården, akademin, teknikföretag och myndigheter, Anna-Lena Engwall, chef för det svenska och nordiska marknadsbolaget på AstraZeneca i ett pressmeddeelande.

Hagastaden är ett växande Life Science-kluster som däckats över motorvägen och järnvägen. När området står klart år 2030 ska Stockholm stad tillfört området cirka 6000 nya bostäder och ungefär 50 000 ny arbetsplatser.

Enligt chefen för det svenska och nordiska marknadsbolaget på AstraZeneca, möjligör läget även mer hållbara transporter som är ett viktigt steg på vägen för att uppfylla företagets ambition om att vara koldioxidneutrala till 2025.

AstrasZenecas nya lokalerna kommer även att verka som bland annat en mötesplats för både interna tillställningar och externa evenemang, nordiska som globala.

– Geografiskt kommer vi nu att vara nära både en av våra stora kunder, Karolinska Universitetssjukhuset, samt viktiga samarbetspartners, däribland Karolinska Institutet. Denna närhet innebär också att vi blir granne med den miljö där många av dem som behandlas med våra läkemedel vistas. Vi kommer på det sättet närmare dem som vi alltid sätter främst i vår verksamhet, det vill säga patienterna, säger Anna-Lena Engwall.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 8 februari 2022 00:00

Scanias nya miljardfabrik har invigts i Södertälje

b1f100c2732dc20d_org

Foto: Scania

Mer än 1 miljard kronor har investerats i en ny fabrik för batterimontering i Södertälje. Under gårdagen kunde Scania äntligen inviga den nya fabriken, vilket markerar en viktig milstolpe för företaget.

En batterifabrik med en anläggning på 18 000 kvadratmeter, som påbörjades byggas i början av 2021, är nu färdigställd. Under tisdagen invigde Scania den batterimonteringsfabrik vid sitt huvudkontor i Södertälje, vilket möjliggör serieproduktion av tunga, elektriska fordon.

– Detta är ett tydligt tecken på vår ambition att vara ledande i elektrifieringen av tunga fordon, vilket är nödvändigt för uppfylla vårt åtagande att nå vetenskapligt förankrade klimatmål. Fullskalig montering av batterier på plats är en förutsättning för storskalig produktion av elfordon och befäster tydligt Scania som en del i värdekedjan för batteritillverkning, säger Ruthger de Vries, chef för Scanias produktion och logistik.

Scanias nya batterifabrik i Södertälje. Foto: Scania

Företaget har ambitiösa mål att 50 procent av deras försäljning ska utgöras av elektriska fordon fram till 2030. De tror också på en framtid där alla transporter elektrifieras. Genom en gemensam satsning med Northvolt utvecklades en battericell med hög prestanda och lågt koldioxidavtryck, skräddarsydd för tunga transporter. Den här cellen monteras nu i Scanias lastbilar vid den nya fabriken i Södertälje, som ligger nära chassimonteringen. Fabriken är utrustad med hög grad av automatisering och kommer att sysselsätta 550 personer, vilket möjliggör effektiv serieproduktion av elektriska fordon.

– Elektrifieringen kommer i grund förändra transporterna och denna senaste investering i Scanias verksamhet i Södertälje stärker ytterligare Sveriges ställning som nav för spetsteknik i elektrifieringen av tunga fordon, säger Ruthger de Vries.

Läs även: – Här testas nya solcellsdrivna lastbilen – ”Vi är i framkant”

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 10:58
Senast uppdaterad: 6 september 2023 10:59

Nu ökar kontrollerna kraftigt över vilka som bor i Sverige

2021_12_skatteverket

Foto: Alexander Isa

Skatteverket planerar en betydande ökning av övervakningen av personer som är bosatta i Sverige, med start nästa år. Detta enligt rapportering från Nyhetsbyrån TT.

Enligt en rapport som har utförts på regeringens uppdrag planerar Skatteverket att utvidga den befintliga folkbokföringen till en årlig översikt över alla som är bosatta i Sverige.

De nuvarande årliga kontrollerna av bostadsort, som Skatteverket redan utför, kommer nu att starkt öka och involvera samarbete med flera myndigheter. Dessa kontroller kommer att omfatta noggranna identitetskontroller och kommer att involvera personer med samordningsnummer samt de som inte är registrerade hos Skatteverket, vilket kommer att bidra till en uppdaterad befolkningsstatistik.

Skatteverket har redan startat arbete med att kontrollera vistelseorten för personer utan uppehållstillstånd i Sverige, baserat på Migrationsverkets data.

Enligt ett riksdagsförslag bör personer som tar emot bidrag och ersättningar, efter folkräkningen, personligen presentera biometrisk ID-handling för fortsatta utbetalningar. Bidrag som inte bekräftas inom en given tidsram dras helt tillbaka, vilket även kan avslöja felaktiga utbetalningar utomlands.

Vid månadsskiftet hade över 9 000 bosättningsutredningar inletts och dessa hade hittills resulterat i att mer än 4 000 personer avregistrerats från folkbokföringen. Trots detta uppskattar Skatteverket att 98 procent av befolkningen redan idag bor på sina angivna adresser, enligt Nyhetsbyrån TT.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 5 september 2023 20:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors