Företag i fokus:

Efter slopade restriktioner – Södertäljes krögare jublar

2022_02_26C8E4A9-6A2A-4DEF-BFF5-75A2F4750624

”- Det börjar bli dags att öppna upp Sverige igen.”, så löd beskedet när statsministern Magdalena Andersson under en pressträff meddelande att man slopar alla restriktioner från och med onsdag den 9 februari.

Bakgrunden till beslutet grundar sig på det förbättrade kunskapsläget, läget inom vården och den kraftigt ökade vaccinationsökningen.

Imorgon, onsdag den 9 februari, är dagen kommen. En efterlängtad dag som betyder att alla restauranger återigen får ha öppet som vanligt efter ha omfattats av hårda restriktioner i cirka två år.

Telgenytt har varit in kontakt med några av stadens krögare som uttryckt sina känslor.

Renyo Hanna från nattklubben Flamingo.

– Helt jävla underbart. Det känns så skönt att det äntligen är över, och nu hoppas vi att det är över för alltid. Nu blir det fest igen, säger Renyo Hanna ägare av nattklubben Flamingo.

– Äntligen kan man gå tillbaka till verkligheten, det känns fantastiskt. Som krögare har det varit en tuff utmaning, men nu hoppas vi att vi kan återgå till det normala igen och blicka framåt, säger Isa Varli från Templet Bar.

– Det känns väldigt bra att restriktionerna hävs och att man kan gå tillbaka till normal läge igen, det har varit efterlängtat. Samtidigt betyder det inte att det bara är fritt fram, utan vi uppmanar våra gäster att stanna hemma vid minsta symptom av sjukdom, försöka undvika trängsel samt tvätta händerna ofta, säger Malak Bisse från Caesars.

– Jätteskönt! På onsdag så smäller det då vi kommer att ha event med massor av presenter till alla som kommer, säger krögaren Yasar Bisse från Lion Bar.

– Det känns otroligt bra. Vi är jätteglada att livet sakta men säkert kan återgå till det vanliga, säger Pablo Muñoz Mas ägare av Mas Que Tapas.

Dessa restriktioner slopas från och med onsdag 9 februari

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 8 februari 2022 00:00

Lastbilsolyckan på E20 – Bärgningen dröjer

IMG_2805

Läsarbild

En olycka inträffade under onsdagsförmiddagen i Södertälje när en lastbil välte på E20 och ligger just nu över mitträcket vid av- och påfarten vid Vasa Handelsplats. Enligt polisen kommer bäringen dröja i väntan på mindre trafik på sträckan.

Orsaken till trafikolyckan är ännu oklar, men enligt polisens initiala uppgifter kan det ha varit en däckexplosion som orsakade lastbilens välte. Ingen misstanke om brott har rapporterats i samband med händelsen. Polisen har dock upprättat en anmälan om trafikolyckan och fortsätter undersöka händelsens bakgrund.

Lastbilen ligger just nu över mitträcket och påverkar trafiken kraftigt i båda riktningarna. Endast ett körfält i varje riktning är öppet och inledningsvis var det totalstopp i riktningen mot Göteborg.

Under eftermiddagen meddelade polisen att ett körfält nu är öppet i vardera färdriktning för att lindra trafikproblemen och inledningsvis var det totalstopp i riktningen mot Göteborg. Bärgning av lastbilen planeras att genomföras inatt, då trafikflödet förväntas vara mindre. Ingen person ska ha skadats i samband med olyckan, men den långvariga trafikstockningen har skapat långa köer i båda färdriktningarna.

Läs även – Lastbil välte på E20 – ”Påverkar trafiken kraftigt”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2023 14:39
Senast uppdaterad: 20 juli 2023 10:57

Södertälje bidrar till förbättrat klimat och vattenmiljö

Södertälje

Bild: Alexander Isa

Göteborg, Halmstad, Markaryd och Värmdö har utmärkt sig som de kommuner i Sverige som har åtgärdat flest små avloppsanläggningar. Men även Södertälje har gjort betydande insatser för att förbättra klimatet och vattenmiljöerna.

Under 2022 bidrog Göteborg, Halmstad, Markaryd och Värmdö med totalt cirka 1 200 godkända avloppsanläggningar, vilket motsvarar 8 procent av det nationella antalet åtgärdade avlopp. Trots detta har utvecklingen av avloppsåtgärder i Sverige varit otillräcklig, med en åtgärdstakt på knappt 2 procent jämfört med det önskade 5 procent.

I Södertälje var åtgärdstakten förra året 3,2 procent, vilket är ett positivt bidrag för att minska avloppsskulden. Lokalt i Nykvarn var åtgärdstakten 2022 4,7 procent.

– Det är fantastiskt och förhoppningsvis en inspiration för kommuner som ligger efter i sitt arbete. Under förra året åtgärdades totalt cirka 14 000 små avlopp i hela Sverige – en hög siffra kan tyckas, men ändå drygt 20 000 för få, sett till behovet, säger Caroline Harrå, branschutvecklare för VA och Små avlopp på VVS-Fabrikantern.

Enligt Aktionsgrupp Små Avlopp, som är ett branschinitiativ mellan VVS-Fabrikanterna och Maskinentreprenörerna, har antalet svar på den årliga enkäten minskat betydligt de senaste åren, vilket hindrar en noggrannare uppföljning av åtgärderna.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2023 13:33
Senast uppdaterad: 19 juli 2023 13:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors