Företag i fokus:

Efter slopade restriktioner – Södertäljes krögare jublar

2022_02_26C8E4A9-6A2A-4DEF-BFF5-75A2F4750624

”- Det börjar bli dags att öppna upp Sverige igen.”, så löd beskedet när statsministern Magdalena Andersson under en pressträff meddelande att man slopar alla restriktioner från och med onsdag den 9 februari.

Bakgrunden till beslutet grundar sig på det förbättrade kunskapsläget, läget inom vården och den kraftigt ökade vaccinationsökningen.

Imorgon, onsdag den 9 februari, är dagen kommen. En efterlängtad dag som betyder att alla restauranger återigen får ha öppet som vanligt efter ha omfattats av hårda restriktioner i cirka två år.

Telgenytt har varit in kontakt med några av stadens krögare som uttryckt sina känslor.

Renyo Hanna från nattklubben Flamingo.

– Helt jävla underbart. Det känns så skönt att det äntligen är över, och nu hoppas vi att det är över för alltid. Nu blir det fest igen, säger Renyo Hanna ägare av nattklubben Flamingo.

– Äntligen kan man gå tillbaka till verkligheten, det känns fantastiskt. Som krögare har det varit en tuff utmaning, men nu hoppas vi att vi kan återgå till det normala igen och blicka framåt, säger Isa Varli från Templet Bar.

– Det känns väldigt bra att restriktionerna hävs och att man kan gå tillbaka till normal läge igen, det har varit efterlängtat. Samtidigt betyder det inte att det bara är fritt fram, utan vi uppmanar våra gäster att stanna hemma vid minsta symptom av sjukdom, försöka undvika trängsel samt tvätta händerna ofta, säger Malak Bisse från Caesars.

– Jätteskönt! På onsdag så smäller det då vi kommer att ha event med massor av presenter till alla som kommer, säger krögaren Yasar Bisse från Lion Bar.

– Det känns otroligt bra. Vi är jätteglada att livet sakta men säkert kan återgå till det vanliga, säger Pablo Muñoz Mas ägare av Mas Que Tapas.

Dessa restriktioner slopas från och med onsdag 9 februari

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 8 februari 2022 00:00

Polis från Nykvarn knivhögg sin fru – Får stor ersättning

2022_02_polis-tingsratt

Arkvibild.

En polisman från Nykvarn knivhögg sin fru ett flertal gånger, men senare friades från mordförsök. Nu har mannen beviljats 193.000 kronor i ersättning för lidande och förlorad arbetsförtjänsten under tiden han satt frihetsberövad.

Den 14 juni sommaren 2022 utsattes en kvinna för mordförsök av sin man i deras gemensamma bostad i Nykvarn. Den misstänkte, en polisman i 55-års ålder, angrep kvinnan med en filékniv och högg henne ett flertal gånger.

I rättegången framfördes att Nykvarnsbon drabbades av en tillfällig sinnesförvirring och inte förstod att han angrep sin fru. Attacken genomfördes under en psykos där mannen trodde att hustrun var en utländsk soldat som ville familjen illa. Hon knivhöggs ett tiotal gånger innan hon lyckades fly från mannen. Händelsen ska även ha skett när parets gemensamma barn befann sig i bostaden.

Efter en överläggning bedömde Tingsrätten att polismannen, som under en längre tid varit påtagligt påverkad av sin sjukdom och medicinering, saknade uppsåt. Han stod åtalad för mordförsök samt grovt barnfridsbrott, men friades i oktober 2022 helt från misstankarna.

Under tiden som processen pågick var polismannen frihetsberövad från den 14 juni till den 5 oktober 2022. Efter att ha lämnat in en ansökan till Justitiekanslern, begärde mannen ersättning för sitt lidande och den förlorade arbetsförtjänsten. Nu har han blivit beviljad totalt 193 099 kronor.

Läs även: – Polisman knivhögg sin fru – Frias helt från misstankarna

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juli 2023 15:19
Senast uppdaterad: 21 juli 2023 15:20

Koranbrännaren polisanmäld – Flera länder vidtar åtgärder

0646FA1B-A581-468D-87EB-65A821F9E89A

Foto: Streetphotobysd

Järnabon Salwan Momika har polisanmälts för hets mot folkgrupp – igen. Det rapporterar TV4 Nyheterna efter gårdagens aktion utanför Iraks ambassad i Stockholm.

Det var under torsdagen som Momika stampade på och brände lite i kanten på en koran. Ett tillstånd som beviljades under onsdagen. Nu har polisen upprättat en anmälan för hets mot folkgrupp, rapporterar TV4 Nyheterna.

Detta blir den andra anmälan på kort tid sedan Momika genomförde en koranbränning utanför en moské i juni. I samband med aktionen utanför Iraks ambassad i Stockholm tog irakiska demonstranter sig in på den svenska ambassaden i Bagdad där de satte delar av huset i brand och enligt uppgifter ska de ha gått runt i rummen, plockat upp bilder och dokument.

Svenska toppdiplomater har kallats upp.

På torsdagen meddelade flera länder att de vidtagit åtgärder för att markera mot koranaktionern i Sverige. Iran kallade exempelvis upp den svenska ambassadören som en protest mot Sveriges ”upprepade skändningar”. Saudiarabien och Qatar har också kallat upp svenska toppdiplomater för att framföra sina protester. Från Qatars sidan har en skriftlig protest skickats till den svenska ambassadören där landet kräver Sverige vidtar ”alla nödvändiga åtgärder för att stoppa de skamliga handlingarna”.

Samtidigt har Storbritannien och EU också fördömt attacken mot den svenska ambassaden i Bagdad.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juli 2023 10:21
Senast uppdaterad: 21 juli 2023 10:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors