Företag i fokus:

Efter slopade restriktioner – Södertäljes krögare jublar

2022_02_26C8E4A9-6A2A-4DEF-BFF5-75A2F4750624

”- Det börjar bli dags att öppna upp Sverige igen.”, så löd beskedet när statsministern Magdalena Andersson under en pressträff meddelande att man slopar alla restriktioner från och med onsdag den 9 februari.

Bakgrunden till beslutet grundar sig på det förbättrade kunskapsläget, läget inom vården och den kraftigt ökade vaccinationsökningen.

Imorgon, onsdag den 9 februari, är dagen kommen. En efterlängtad dag som betyder att alla restauranger återigen får ha öppet som vanligt efter ha omfattats av hårda restriktioner i cirka två år.

Telgenytt har varit in kontakt med några av stadens krögare som uttryckt sina känslor.

Renyo Hanna från nattklubben Flamingo.

– Helt jävla underbart. Det känns så skönt att det äntligen är över, och nu hoppas vi att det är över för alltid. Nu blir det fest igen, säger Renyo Hanna ägare av nattklubben Flamingo.

– Äntligen kan man gå tillbaka till verkligheten, det känns fantastiskt. Som krögare har det varit en tuff utmaning, men nu hoppas vi att vi kan återgå till det normala igen och blicka framåt, säger Isa Varli från Templet Bar.

– Det känns väldigt bra att restriktionerna hävs och att man kan gå tillbaka till normal läge igen, det har varit efterlängtat. Samtidigt betyder det inte att det bara är fritt fram, utan vi uppmanar våra gäster att stanna hemma vid minsta symptom av sjukdom, försöka undvika trängsel samt tvätta händerna ofta, säger Malak Bisse från Caesars.

– Jätteskönt! På onsdag så smäller det då vi kommer att ha event med massor av presenter till alla som kommer, säger krögaren Yasar Bisse från Lion Bar.

– Det känns otroligt bra. Vi är jätteglada att livet sakta men säkert kan återgå till det vanliga, säger Pablo Muñoz Mas ägare av Mas Que Tapas.

Dessa restriktioner slopas från och med onsdag 9 februari

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 8 februari 2022 00:00

Fyra häktade efter fynd av bombutrustning i bilen

Polisen

Arkivbild

Fyra personer sitter just nu häktade, misstänkta för försök till allmänfarlig ödeläggelse. De greps efter att polisen stoppat en bil och funnit bombutrustning, det rapporter Lt.

Personerna greps i samband med en poliskontroll i Tumba den 24 juni. Enligt LTs uppgifter hittade polisen bombutrustning, inklusive sprängdeg, kablar och ett bilbatteri i fordonet. Enligt tidningen har tre av de gripna personerna har kopplingar till Ronnafalangen i Södertälje.

De misstänkta greps på sannolika skäl och utredningen pågår för att fastställa om de misstänkta planerade något allvarligt brott. Samtliga män häktades i slutet på juni, men omhäktades föregående vecka efter domstolsbeslut.

Omhäktningen beslutas när det finns fortsatt behov av att hålla de misstänkta frihetsberövade under pågående rättsprocess. Det kan ske om det finns risk för att de påverkar utredningen, försvårar bevisning, undanröjer bevis eller på annat sätt kan påverka rättegången negativt. Omhäktningen görs vanligtvis med kortare tidsperioder, oftast i några veckor i taget, tills domstolen har avgjort det misstänkta brottet och eventuell påföljd.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juli 2023 13:55
Senast uppdaterad: 20 juli 2023 13:55

Järnabon demonstrerar igen – Sverige varnas av Irak

C1918F95-A285-4383-AF84-3DD20E32CBA7

Foto: Streetphotobysd / Creative Commons

Just nu befinner sig Järnabon Salwan Momika utanför Iraks ambassad, där han fått tillstånd att genomföra ännu en demonstration där han vill bränna Koranen. Sent inatt stormades Sveriges ambassad i Irak, och nu hotar landet att bryta de diplomatiska banden med Sverige.

– Det här är en första indikation på att det här blir allvarligt, säger terrorforskaren Magnus Ranstorp till TT.

Det var i slutet av juni som Järnabon Salwan Momika från Irak genomförde en demonstration med syfte att rikta kritik mot islam. Under demonstration i juni rev sidor ur koranen, lade bacon på den och slutligen brände den.

Under veckan beviljades Järnabon tillstånd att demonstrera utanför Iraks ambassad, vilket inleddes vid lunchtid idag. Redan kort efter godkännandet väcktes starka reaktioner runt om i världen. Sent inatt stormades Svenska ambassaden i Irak och sattes i brand, efter att den shiamuslimske politikern och milisledaren Muqtada al-Sadr uppmanade till protester.

Irak varnar Sverige

Nu hotar även Irak att bryta de diplomatiska banden med Sverige om koranen bränns igen. I ett uttalande säger Iraks premiärminister, Mohammed Shia al-Sudani, att den irakiska regeringen via diplomatiska kanaler har informerat den svenska regeringen om att varje återkommande händelse som involverar bränning av den heliga koranen på svensk mark skulle leda till att de diplomatiska förbindelserna bryts.

– Det här kan potentiellt sprida sig till andra länder, inte att de kapar banden med Sverige men att de mobiliserar mot Sverige. Det här är en allvarlig första indikation på att det här blir allvarligt. Det viktiga nu är att det här inte sprider sig till andra länder, säger Magnus Ranstorp till TT.

Uppdatering:

Koranen brändes aldrig i Stockholm, men enligt Aftonbladet väljer Irak att kalla hem sin ambassadör från Stockholm och uppmanar den svenska ambassadören att lämna. Landet drar även in arbetstillståndet för Ericsson.

– Det kommer att finnas fler konsekvenser än så. Min prognos är att det hela kan eskalera ännu mer. Och det är viktigt att man ser allvaret i det hela, säger Anna Vidén, utrikespolitisk expert på Utrikespolitiska Institutet, till Aftonbladet.  

Läs även – Stökigt när Järnabon brände koranen i Stockholm

En man greps efter att ha kastat sten mot Momika under . Foton: Streetphotobysd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juli 2023 12:30
Senast uppdaterad: 20 juli 2023 12:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors