Företag i fokus:

Efter slopade restriktioner – Södertäljes krögare jublar

2022_02_26C8E4A9-6A2A-4DEF-BFF5-75A2F4750624

”- Det börjar bli dags att öppna upp Sverige igen.”, så löd beskedet när statsministern Magdalena Andersson under en pressträff meddelande att man slopar alla restriktioner från och med onsdag den 9 februari.

Bakgrunden till beslutet grundar sig på det förbättrade kunskapsläget, läget inom vården och den kraftigt ökade vaccinationsökningen.

Imorgon, onsdag den 9 februari, är dagen kommen. En efterlängtad dag som betyder att alla restauranger återigen får ha öppet som vanligt efter ha omfattats av hårda restriktioner i cirka två år.

Telgenytt har varit in kontakt med några av stadens krögare som uttryckt sina känslor.

Renyo Hanna från nattklubben Flamingo.

– Helt jävla underbart. Det känns så skönt att det äntligen är över, och nu hoppas vi att det är över för alltid. Nu blir det fest igen, säger Renyo Hanna ägare av nattklubben Flamingo.

– Äntligen kan man gå tillbaka till verkligheten, det känns fantastiskt. Som krögare har det varit en tuff utmaning, men nu hoppas vi att vi kan återgå till det normala igen och blicka framåt, säger Isa Varli från Templet Bar.

– Det känns väldigt bra att restriktionerna hävs och att man kan gå tillbaka till normal läge igen, det har varit efterlängtat. Samtidigt betyder det inte att det bara är fritt fram, utan vi uppmanar våra gäster att stanna hemma vid minsta symptom av sjukdom, försöka undvika trängsel samt tvätta händerna ofta, säger Malak Bisse från Caesars.

– Jätteskönt! På onsdag så smäller det då vi kommer att ha event med massor av presenter till alla som kommer, säger krögaren Yasar Bisse från Lion Bar.

– Det känns otroligt bra. Vi är jätteglada att livet sakta men säkert kan återgå till det vanliga, säger Pablo Muñoz Mas ägare av Mas Que Tapas.

Dessa restriktioner slopas från och med onsdag 9 februari

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 8 februari 2022 00:00

Grundskola i Södertälje granskas för diskriminering

2022_02_skola-1

Foto: Pixnio

En förälder anmäler Majtorpskolan i Södertälje efter att de upplevt trakasserier och flera allvarliga incidenter på grund av etnisk tillhörighet. Nu har Diskrimineringsombudsmannen, DO, inlett en granskning mot skolan.

Enligt anmälan har dottern utsatts för trakasserier under hela året och kallas för nedlåtande namn. Vid ett tillfället drog en pojke i dotterns hår och förolämpade henne och trots flera försök att prata med lärarna har det inte lett till några resultat. Enligt anmälan ska vårdnadshavaren även ha skrivit till rektorn, utan att få svar på över ett års tid.

”Lärarna verkar vara passiva och blundar för situationen.”, skriver flickans mamma i anmälan DO.

Det senaste incidenten som inträffade var när dottern hamnade i en konflikt med en annan tjej och av misstag knuffade henne, då upprättade lärarna en anmälan till skolkuratorn angående dotterns beteende.

Diskrimineringsombudsmannen (DO) har nu beslutat utreda incidenten på Majtorpskolan i Södertälje som kopplas till etnisk tillhörighet. Enligt anmälan ombeds Södertälje kommun besvara frågor om händelserna i anmälan, bedömning av trakasserier, tidpunkt då skolpersonal fick kännedom om händelserna, eventuell utredning, vidtagna åtgärder för att förhindra fortsatta trakasserier, och uppföljning och utvärdering av åtgärderna.

DO kräver ett skriftligt svar senast den 31 juli för att kontrollera att den kommunala grundskolan följer diskrimineringslagen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 juli 2023 19:00

Södertälje får stöd från Brottsförebyggande rådet

Emir

Pressbild: Södertälje kommun.

Kartläggning, analys, insatser, uppföljning och återkoppling. Nu ska Södertälje kommun stöttas av Brottsförebyggande rådet, Brå, som en av fem kommuner för att implementera kunskapsbaserade och metodiska åtgärder för brottsförebyggande arbete.

En ny metod som stöds av Brå är Effektiv samordning för ökad trygghet, EST, där lägesbilder spelar en central roll. Södertälje kommer att fokusera särskilt på orsaksanalyser och utvärderingar som även inkluderar en platssamverkan i Lina Hage, där offentliga och privata aktörer samarbetar för att samordna resurser och motverka brott på ett effektivt sätt.

– Vår vision med att bekämpa brott är det vi jobbar med inom Pax. Det handlar om ett tryggt Södertälje där kommun och polis samarbetar mot den organiserade brottsligheten. Med stöd från Brottsförebyggande rådet vässar vi nu det övergripande brottsförebyggande arbetet ytterligare, säger Emir Gazibegovic, säkerhetschef på Södertälje kommun.

Genom platssamverkan kommer man att undersöka faktorer som bidrar till brott och störningar och genom åtgärder som möblering, rengöring, plantering och konstnärlig gestaltning utveckla miljön i stadsdelen. Södertälje har också förberett sig genom ett uppdaterat och förstärkt samverkansavtal för att möta kraven i den nya lagen, vilket inkluderar en operativ samverkansgrupp och en strategisk styrgrupp.

– När vi arbetar med lägesbilder och planerar åtgärder för att bekämpa och förebygga brott ska det ske systematiskt. Vi ska veta varför vi väljer vilka källor för information. Södertälje kommun och polisen behöver utveckla sitt arbete för att möta de krav som den nya lagen ställer, säger Gazibegovic.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 juli 2023 19:11
Senast uppdaterad: 15 juli 2023 19:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors