Företag i fokus:

Ny lag kan ge flera år i fängelse – ”Viktig seger för djuren”

2022_02_hund-djurens-ratt-scaled

Under en lång tid har organisationen Djurens Rätt arbetat hårt för att skärpa straff vid brott mot djur.

Nu jublar organisationen efter veckans beslut då riksdagen röstade för att ett nytt brott i brottsbalken, grovt djurplågeri.

– Det här är en otroligt viktig seger för djuren! Beslutet sänder en tydlig signal om att brott mot djur ska tas på allvar och prioriteras av rättsväsendet, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt i ett pressmeddelande.

Det nya brottet, grovt djurplågeri, innebär fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Tidigare straffskalan för djurplågeri sträcker sig idag rån böter till fängelse i högst två år.

– Djurens Rätt välkomnar särskilt att det för grovt djurplågeribrott ska tas hänsyn till om många djur farit illa. Det är dags att sätta stopp för djurplågeriet en gång för alla, säger Bergvall.

För att brottet ska bedömas vara grovt ska det ta hänsyn till om det inneburit allvarligt lidande för djuret eller djuren, om den har omfattat ett större antal djur eller annars har varit av särskilt hänsynslös eller farlig art.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 8 februari 2022 00:00

Efterlyst man greps med kniv i Södertälje

Polis 1

Arkivbild.

På torsdagsmorgonen grep polisen en man med kniv. Det visade sig även att han bar på kniven och fördes i förvar för vidare undersökning.

Tidigt på torsdagsmorgonen strax innan klockan 09 fick polisen larm från boende i Rosenlund som hade observerat ett oroande beteende hos en man. Polisen ryckte snabbt ut till platsen för att undersöka uppgifterna.

När polisen kom till platsen, fann de en man i 40-årsåldern som bar en kniv. Vid en närmare granskning visade det sig att han även var efterlyst. Därför beslutade polisen att ta mannen i förvar och föra honom till polisstationen för vidare undersökning.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 13:02
Senast uppdaterad: 7 september 2023 13:02

Hon blir tillfälligt den nya toppchefen i kommunen

A439EEEF-2480-459B-8510-812DB5737296

Foto: Södertälje kommun/ Alexander Isa

Just nu pågår rekryteringen av en ny stadsdirektör. Under denna tid har Erika Svensson utsetts till kommuens tillförordnade stadsdirektör efter att Stefan Holmark meddelade sin avgång i juni.

Stadsdirektören är en av flera högt uppsatta chefer som nyligen har lämnat Södertälje kommun. Bland dem finns exploateringschefen Sofia Cedergren, som blev utköpt av kommunen, och HR-direktören Johan Lefverström, som enligt uppgifter till Telgenytt antingen har blivit avskedad eller utköpt.

Stefan Hollmar meddelade sin avgång knappt två år efter att han tillträdde tjänsten och gjorde sin sista arbetsdag i kommunen förra veckan. Under tiden rekryteringsprocessen pågår för att hitta en permanent efterträdare har ekonomidirektören Erika Svensson tagit över rollen, vilket Lt var först med att rapportera

(Annonslänk)

– Jag tillfrågades när Stefan sa upp sig, eftersom man av tradition brukar fråga personen som har den roll jag har. Jag svarade att ”det kan jag göra under tiden som rekrytering pågår”, säger Svensson till tidningen.

En stadsdirektör har i uppdrag bland annat att leda och organisera arbetsuppgifter, hantera övergripande frågor samt ta ansvar för verksamheten inom sitt ansvarsområde gentemot kommunstyrelsen, dess utskott och beredningar.

Enligt den avgående HR-direktören Johan Lefverström, som Lt har talat med, hoppas kommunen kunna ha en ny stadsdirektör på plats förhoppningsvis under hösten.

Läs även: – Oreda i stadshuset – Ännu en kommunchef tvingas lämna

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 6 september 2023 20:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors