Företag i fokus:

Färre villor säljs i Södertälje – Mäklaren William Bemarre: – ”Inlåsningseffekten”

2022_01_maklare

Mäklaren William Bemarre från Fastighetsbyrån i Södertälje. Foto: Privat.

Historisk under hösten brukar många villor byta ägare, men hösten 2021 var det ovanligt få villor till salu i Södertälje kommun. Många av de få villor som annonseras ut till försäljning såldes ofta innan visning.

Mellan oktober och december 2021 såldes total 70 villor i kommunen, 12 villor färre än föregående år. Detta enligt Svensk Mäklarstatistik som analyserat av Newsworthy.

En av Södertäljes främsta mäklare, William Bemarre på Fastighetsbyrån i Södertälje, tror att en av anledningarna är att det byggs alldeles för få villor i Södertälje.

Under 2021 sålde William Bemarre överlägset flest villor och radhus i Södertälje. Totalt hade han 56 försäljningar, hela 18 enheter fler än konkurrenten på andra plats.

På frågan om pandemin haft en effekt på antalet sålda villor anser William att folk över lag varit försiktiga, men att de inte påverkat antalet sålda villor i kommunen.

Antalet sålda villor mellan oktober-december 2021. Graf: Newsworthy.

– Jag tror att en anledningen till att det säljs så få fastigheter i Södertälje är på grund av inlåsningseffekten. Äldre som bor ”för stort”, men väljer att inte sälja då det inte anses vara värt, säger fastighetsmäklaren William Bemarre till Telgenytt.

I många fall, där äldre betalat av stora delar av sin bostad och omfattas av låga omkostnader, innebär en ny bostad högre omkostnader.

Det genomsnittliga priset på en såld villa i Södertälje låg på 4,7 miljoner under perioden oktober-december. I Stockholms län såldes totalt 2 081 villor för 7,2 miljoner kronor i snitt.

Samtidigt noterades en prisuppgång på villor med 1 procent i länet, men i Södertälje låg villaförsäljningarna i stort sett på samma nivåer som för tre månader sedan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 12 februari 2022 00:00

SENASTE NYTT: Skjutne 16-åringen fortfarande nedsövd

DSC_0054-1-scaled-1

Foto: Shamash Oyal

Den 9 december sköts tre personer mitt i ett bostadsområde i Hovsjö. Två av de skjutna klarade sig med lindriga skador, men den tredje hålls fortfarande nedsövd på grund av allvarliga skador.

För 10 dagar sedan sköts tre personer plötsligt av maskerade personer, vilka vittnen observerade fly från platsen.

Två av de skjutna har skrivits ut från sjukhuset, och den tredje, en 16-åring, är fortfarande nedsövd, enligt vad polisen uppger till LT. Enligt tidningen har inga försök att väcka upp honom gjorts ännu, eftersom skadorna bedöms som mycket allvarliga. Enligt obekräftade uppgifter till Telgenytt ska personen ha blivit skjuten i ansiktet.

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö. Läsarbild

Efter skjutningen i Hovsjö lyckades polisen gripa tre misstänkta, men två av dessa släpptes senare fria. Den tredje häktades, misstänkt på sannolika skäl för försök till mord och grovt vapenbrott.

Den häktade är en 16-åring som är känd av polisen sedan tidigare. 16-åringen, som är medborgare i ett annat land, misstänks även vara involverad i narkotikarelaterade konflikter mellan flera kriminella gäng i Södertälje. Detta upptäcktes av socialtjänsten i slutet av 2022, då han omedelbart tvångsomhändertogs och placerades på en annan ort.

Enligt LT utreder polisen fortfarande motivet för skjutningen som inträffade lördagskvällen den 9 december.

BILDEXTRA: Skjutningen i Hovsjö

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 december 2023 18:24
Senast uppdaterad: 19 december 2023 18:25

De räddar liv i jul – ”ensamhet kan leda till psykisk ohälsa”

BDA6460D-86CA-4863-B34A-2E3EDC46B22B

Sten Lundin, vice ordförande, RSMH Södertälje.

I en omfattande nationell kampanj framhåller Riksförbundet för Social och Mental Hälsa (RSMH) vikten av social hälsa som en väg till mental välbefinnande. Särskilt inför jul och nyår, en period som ofta förstärker känslor av ensamhet, agerar RSMH i Södertälje för att göra skillnad.

RSMH, som långvarigt agerar i kampen mot ensamhet och psykisk ohälsa, lanserar en landsomfattande kampanj med fokus på social hälsa som en grundpelare för mental hälsa. Med julen som en kritisk tidpunkt, då ensamheten kan kännas extra påtaglig, intensifierar RSMH sina insatser över hela landet.

– Att komma till RSMH får en att känna sig välkommen och trygg. Man kan vara sig själv och känna gemenskap och kunna deltaga och vara med efter egen förmåga. Det har alltid känts bra, berättar Sten Lundin, vice ordförande i RSMH i Södertälje.

I över 50 år har RSMH:s 78 lokalföreningar arbetat för att möta människor i ensamhet och psykisk ohälsa. I Södertälje, liksom i flera andra städer som Kalix, Boden, Hallstahammar, Lund, Visby, Backe, Gimo, Timrå och Säter, sker detta genom julklappsutdelning.
Syftet är att uppmuntra till samtal och inbjuda till gemensamma aktiviteter som julbord, luciatåg, pysselstunder och biokvällar. Dessa sociala sammanhang är öppna för alla som drabbats av ensamhet och psykisk ohälsa.

RSMH i Södertälje agerar för att möta människor i ensamhet och psykisk ohälsa. Foto: Pexels

– Ensamhet är inte ett problem för att det möjligen kan vara tråkigt, utan för att det kan leda till livshotande tillstånd. Långvarig ofrivillig ensamhet kan leda till psykisk ohälsa, och psykisk ohälsa kan vara en bidragande orsak till att människor hamnar i ofrivillig ensamhet. Vi har alla ett behov av att höra till och är gjorda för gemenskap, Selene Cortes, kanslichef på RSMH förbundskansli.

Initiativet får ytterligare relevans i ljuset av WHO:s nyligen bildade globala kommission mot ensamhet, vilket speglar problemets allvar även på en internationell nivå. Sveriges socialminister Jakob Forssmed är en av tolv utvalda kommissionärer och den enda från Europa.

RSMH:s arbete betonar vikten av gemenskap för återhämtning från psykisk ohälsa och som en livräddande faktor. Ensamhet erkänns alltmer som ett samhällsproblem som påverkar alla åldersgrupper. Långvarig ensamhet kan leda till depression och försämrad psykisk hälsa. Genom sina insatser strävar RSMH efter att skapa en känsla av tillhörighet och trygghet genom sociala relationer, vilket är grundläggande för människors välbefinnande.

– Hos oss är dörrarna öppna i jul och alla andra dagar. Här finns vi som den familj du kanske inte har, säger Selene Cortes.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 december 2023 16:57
Senast uppdaterad: 19 december 2023 16:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors