Företag i fokus:

Södertälje sjukhus kritiseras – För lång väntetid på akuten

Södertalje sjukhus

Foto: Alex Ataseven.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, kritiseras Södertälje sjukhus för att inte ha skapat tillräckliga förutsättningar för att säkerställa patienternas behov.

Beslutet grundar sig efter inspektioner som utfördes 2017 av akuterna i Stockholmsområdet. Där framgår det att patienter fick ligga länge på hårda britsar, hade svårt att larma och blev utan mat och mediciner.

IVO menar även att det nu är allt vanligare att sjukhusets patienter får vänta på vårdplatser, mer än nio av tio har kommit vidare inom fyra timmar.

Det har konstaterats att omvårdnaden tidvis brister för patienter på akuten som väntar, och att det saknas förutsättningar att upprätthålla kontinuerligt på akutmottagningen på Södertälje sjukhus.

Det saknas en tydlig organisering av omvårdnadsinsatserna för de patienter som väntar på vårdplats, vilket medför risker att patienternas behov inte blir tillgodosedda.”, skriver IVO i beslutet.

Personalen menar att de kan ha svårt att hinna med dessa patienter och att det kan vara uppemot 20 patienter som väntar samtidigt. Till skillnad från 2017 har patienterna nu sängar att vila i, får mediciner och kan larma. Vidare framkommer det att sjukhuset inte kan avdela personal för denna grupp och att en del av vårduppgifterna glöms bort.

I nuläget väljer IVO att inte vidta några ytterligare åtgärder, men menar att de kan komma att följa upp beslutet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 13 februari 2022 00:00

Kvinnor i majoritet bland ledare i Södertäljes kommunala bolag

Sk

Pressbild, Södertälje kommun

I Södertälje kommuns bolag dominerar nu kvinnorna ledningspositionerna, med en majoritet av kvinnliga chefer för första gången inom Telgekoncernen.

– Vi har uppnått en jämn fördelning mellan män och kvinnor på chefspositioner vilket vi är stolta över, säger Karin Medin, vd Telge AB och koncernchef.

(Annonslänk)

Inom Telgekoncernen har andelen kvinnliga chefer ökat stadigt under de senaste åren, och 2023 nådde de en milstolpe: 51 procent av de nästan 100 cheferna var kvinnor. Denna utveckling representerar en ökning med fyra procentenheter jämfört med föregående år och markerar första gången som kvinnliga chefer utgör en majoritet inom koncernen.

Denna förändring är resultatet av målmedvetna insatser för att främja jämställdhet på arbetsplatsen. Telgekoncernen har genomfört flera initiativ för att säkerställa ett mer jämställt ledarskap. Bland annat har man fokuserat på objektiva och kompetensbaserade urvalsprocesser vid rekrytering, vilket säkerställt en mer balanserad könsfördelning bland cheferna.

– Hos oss får magkänslan inte fälla avgörandet. Genom att fokusera på objektiv bedömning och kompetensbaserat urval har vi uppnått en mer jämlik rekryteringsprocess vilket stärker oss som organisation, säger Karin Medin, vd Telge AB och koncernchef.

Dessutom har koncernen implementerat flexibla arbetstider samt erbjudit stöd till medarbetare och deras familjer för att uppmuntra ett mer jämställt uttag av föräldraledighet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 22 mars 2024 17:22

Södertälje firar påsk med världens största påskris

281DE62D-0949-4599-98FA-B55B2DC53A83-scaled-1

Fjolårets påskpyntning på Stora Torget i centrum.
Foto: Alexander Isa

Södertäljes traditionella evenemang för att pynta påskris återvänder med stor entusiasm. Efter ett pandemiuppehåll lockade förra årets återkomst många deltagare, och nu stundar en ny chans att delta i denna färgglada tradition.

(Annonslänk)

I Södertälje är det återigen dags att välkomna påsken med ett av stadens mest uppskattade evenemang. Tisdagen den 26 mars kommer invånare av alla åldrar att samlas för att tillsammans pryda vad som anses vara världens största påskris. Denna händelse, som gör comeback efter att ha pausat under pandemin, lockade en stor skara södertäljebor förra året och förväntas i år återigen bli en festlig tillställning.

Evenemanget, som är öppet för förskolebarn, andra barn och vuxna, bjuder in deltagare att dekorera en stor björk med färgglada fjädrar, tovade ullägg och ulltussar. Organisatörerna tillhandahåller pynt från tidigare år, men besökare uppmuntras även att ta med eget dekorationsmaterial för att göra björken ännu mer personlig och unik. När björken är fulländat pyntad, kommer den att resas på Stora torget i Södertälje centrum som en symbol för gemenskap och vårkänslor.

För att göra dagen ännu mer minnesvärd erbjuds fika till alla närvarande, och det bästa av allt är att ingen föranmälan krävs. Samlingen äger rum mellan klockan 9 och 11 på förmiddagen, och alla som vill bidra till att sprida påskglädje och tradition i Södertälje är varmt välkomna att delta. Denna unika tradition förväntas inte bara fylla staden med färg och festligheter utan också stärka samhörigheten bland stadens invånare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 22 mars 2024 17:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors