Företag i fokus:

Polisman greps efter tillslag – Åtalas nu för nya brott

2022_02_polis-tingsratt

Tidigt under måndagsmorgonen, den 30:e augusti, blev flera personer gripna på flera platser i Stockholmsområdet misstänkta för bedrägeri.

En av dessa var en polis från Södertälje som senare släpptes på fri fot med anledningen av att han utreddes av polisens åklagare på Särskilda åklagarkammaren.

Den 15 september meddelade Södertälje tingsrätt att resterande, som misstänktes för bedrägeri, släpptes ur häktet och försattes på fri fot efter beslut av Kammaråklagaren Göran Kvist.

– Jag har hävt häktningen, alla misstankar kvarstår och jag bedömer att de häktade inte kan försvåra utredningen. Förundersökningen kommer att pågå hela året ut, sa Kammaråklagaren Göran Kvist till Telgenytt i september.

Förundersökning som gjordes mot polismannen från Södertälje ledde däremot till nya misstankar.

När polisen skulle utföra en husrannsakan visade det sig att polismannen inte bodde på den angivna adressen som han stod folkbokförd på och i hans mobiltelefon upptäcktes otillåtna slagningar i polisens IT-system.

Slagningarna, som inte varit nödvändiga för fullgörandet av viss arbetsuppgift, har gjorts i Polisens system. Slagningarna gjordes i en privat angelägenhet.”, står det i stämningsansökan.

Nu står polismannen åtalades för folkbokföringsbrott och dataintrång, men vidare framgår det att oavsett fällande dom riskerar polisen inte jobbet, det beslutade myndighetens personalansvarsnämnd.

Polismannen har nekat till alla anklagelser som riktats mot honom.

Fyra häktade efter misstanke om assistansfusk – Misstänkt polis släppt

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 15 februari 2022 00:00

Anställd slagen och rånad på LSS-boende

Polis. Foto Alex Ataseven

Arkivbild

En anställd på ett LSS-boende blev slagen och rånad under ett arbetspass när flera gärningspersoner bröt sig in.

Det var strax efter midnatt, natten mot måndag, som en man i 20-årsåldern blev rånad och slagen på ett LSS-boende i Mölnbo. Två okända gärningspersoner trängde sig in i huset under natten och hotade mannen till att överlämna sitt bankkort, bilnycklar och annan egendom.

Efter att ha tagit bilnycklarna kunde gärningsmännen lämna i en bil de stal från platsen.

Den anställde, som blev fysiskt angripen, klarade sig utan allvarliga skador. Polisen inledde en utredning om grovt rån och olaga frihetsberövande i ärendet. En teknisk undersökning genomfördes på platsen för att samla bevis och söka efter spår som kan leda till de skyldiga.

För närvarande finns inga misstänkta personer gripna efter hämndens i Mölnbo.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 12:53
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:28

Kvinna lurade äldre på 160.000 kronor – döms i tingsrätten

tingsrätt

Arkivbild

En kvinna i 50-årsåldern har blivit dömd för penningtvättsbrott mot äldre personer. Hon lyckades stjäla 165 000 kronor från äldre personer runt om i Sverige.

Det var förra året, under våren och sommaren 2022, som en kvinna skriven i Södertälje lyckades lura fyra äldre kvinnor på deras pengar.

Sammanlagt rörde det sig om totalt 165 000 kronor, där hon lurade de äldre kvinnorna att överföra pengarna till sitt eget bankkonto. Men efter en polisutredning kunde hon identifieras och åtalas.

Kvinnan döms i tingsrätten till villkorlig dom samt 80 dagsböter för penningtvättbrott mot äldre och måste även betala skadestånd.

24 000 kronor har två av de äldre fått återbetalda via sina bankkonton och en fond. Däremot har hon blivit dömd att betala återstående 141 000 kronor, inklusive ränta, till de drabbade kvinnorna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 08:03

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors