Företag i fokus:

Grafikens drömhus kostar Telge skjortan

2022_02_DA6E360F-22CB-4D13-8DC2-9D9C4DCCEBC0

Foto: Alex Ataseven.

Ett drygt 5 årigt bedrägeri mot skattebetalarna har snart gått i mål, redan 11 november 2017 gick grafikens hus ut med att man skulle flytta till Södertälje och målet var att etablera sig i gjuteriet.

Kultur och fritidschefen Staffan Jonsson deklarerade att det var till oss dem skulle komma och Anna Bohman Enmalm dåvarande ordförande för kultur och fritidsnämnden höll jublande med. 

Att man hade lovat grafikens hus gjuteriet och dess renovering för att de skulle etablera sig i Södertälje har man aldrig erkänt offentligt.

Första felbeslutet var att restaurera gjuteriet istället för att bygga en kopia, trots att utredningen kom fram till att stort sett allt var tvunget att bytas ut utom skorstenen som gick att renovera.

Nu har vi snart en nybyggd kopia till det dubbla priset genom att man har letat enstaka tegelstenar som går att använda i högar av en förfallen byggnad. När kvarnen på Torekällberget brann upp så hade man då åtminstone vett att bygga en ny kopia istället för att försöka klistra ihop sotet. 

”Budget på 30 miljoner. Landar på långt över 100 miljoner

Den stora lögnen har hela tiden varit vad detta skulle kosta, hur det skulle finansieras och vem som skulle stå för notan. 

”Hyresgästen skall bära kostnaden” har det hetat, och även om det skulle ”råka” bli grafikens hus som blev hyresgäst så skulle de minsann betala en marknadsmässig hyra sa man – Det kommer vi aldrig att få se! 

Budgeten för renoveringen var 30 miljoner, den landar på långt över 100 miljoner, dessutom har GH tagit in en arkitekt och ritat en egen planlösning med specialdesignade möbler/inredning som givetvis Telge fastigheter får stå för även om nu Telge flaggat för att det inte blir så lyxigt som önskat. 

En marknadsmässig hyra för de färdiga lokalerna kommer att behöva ligga på minst 4 miljoner/år för att täcka Telge fastigheters ingångskostnader, något GF inte kommer att kunna bära själv som utlovat, det löser man genom att kultur & fritid blir hyresgäst som i sin tur hyr ut lokalen till ett reducerat pris. 

Redan idag får Grafikens hus 1.8 miljoner i bidrag av vår kommun, dessa pengar och mer tar styrelsen ut i löner, trots fler bidrag ifrån andra håll så visar bolagets årsbokslut endast 25.000 kr i vinst.

Man behöver inte vara ekonom för att förstå att det inte räcker till hyran på ca 350,000 kr i månaden, det som tyvärr kommer att ske är att kommunen kommer att öka bidragen till grafikens hus.

I slutändan så har skattebetalarna stått för huset, hyran, inredningen, verksamheten och de privata lönerna till styrelsen som driver bolaget.

På kultur och fritidsnämndens möte 27 januari 2022 så krävde Realistpartiet, M, SD och L att ytterligare pengar till grafikens hus skulle stoppas, men V och den S ledda majoriteten klubbade igenom att ett fortsatt stöd på 1,8 miljoner skulle utbetalas. Noterar att skattefinansierade bolagsvinster inom kulturen verkar gå bra.

Realistpartiet yrkade som enda parti på återremiss.

Vi är inte på något vis emot kultur och breda satsningar på kulturens mångfald, men här i Södertälje har det blivit fel då få aktörer får mycket fokus och ekonomi.

Exemplet grafikens hus är ett extremt kostsamt prestigeprojekt för några få S politiker som nu även den nya majoriteten tvingas baxa in i mål, kosta vad det kosta vill, det spelar ingen roll längre, för man erkänner aldrig sina misstag.

Något att tänka på i kommunvalet 11 september

Marcus Haavisto (RP)
kultur & fritidsnämnden.

Simon Isso (RP)
kultur & fritidsnämnden

Joakim Granberg
Realistpartiet, ditt lokalparti
 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 22 februari 2023 17:04

Pionjärinsats för minskade utsläpp – ”Mycket glada”

Södertälje hamn Foto: Telge Energi.

Foto: Telge

Neste och ScanOcean går i spetsen för hållbarhet genom att introducera marina bränslen med lägre utsläpp av växthusgaser på den svenska marknaden. Lasten är nu tillgängligt via Södertälje terminal för fartyg som bunkrar i Stockholmsområdet eller är på väg till Mälaren.

– Vi är mycket glada för att vår långsiktiga samarbetspartner ScanOcean kommer distribuera vårt marina bränsle med lägre utsläpp till rederier som vill bunkra i Sverige, säger Sveta Ukkonen, Head of Marine Fuels & Services på Neste.

Bolagen tar ett gemensamt steg mot en mer hållbar framtid med introduktionen av marina bränslen med minskade utsläpp av växthusgaser. Den första lasten, bestående av närmare 600 000 liter (500 ton) bränsle, är nu tillgänglig via Södertälje-terminalen.

Detta banbrytande samarbete syftar till att hjälpa den marina sektorn att reducera sina utsläpp av växthusgaser.

Det nya bränslet, kallat Neste Marine 0.1 Co-processed, har skapats för att minska beroendet av fossila bränslen. Genom att använda förnybara råvaror i bränsleproduktionen kan en del av den traditionella råoljan ersättas. Denna innovativa metod bidrar till att främja en mer hållbar och miljövänlig framtid inom den marina industrin.

Med den första lasten via Södertälje hamn som redan finns tillgänglig, tar Neste och ScanOcean ett viktigt steg mot att minska den globala miljöpåverkan från sjöfarten.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 8 september 2023 23:31

Daniel Barsoum får ny topposition på designhotell

Daniel-Barsoum

Pressbild.

Daniel Barsoum från Södertälje tar nästa stora steg i karriären. Knappt ett år efter att ha tillträtt tjänsten som hotelldirektör på Scandic Portalen i Jönköping blir han nu General Manager på Petter Stordalens designhotell.

– Det känns otroligt kul att få bli en del av Nordic Hotels & Resorts familj av imponerande varumärken, säger Daniel Barsoum.

Barsoum rekryterades år 2022 från Scandic Skogshöjd i Södertälje till rollen som hotelldirektör för Scandic Portalen i Jönköping, och tillträdde tjänsten den 1 oktober 2022. Knappt ett år senare blir han nu rekryterad till Petter Stordalens designhotell, Vox Hotel, också beläget i Jönköping.

(Annonslänk)

– En stor del i detta är att skapa en mat- och dryckesupplevelse, men också en serviceupplevelse, som lockar både lokalbor och de som reser långväga. Tillsammans med det fantastiska teamet på hotellet ser jag fram emot att ta fram Vox 2.0, säger Daniel Barsoum.

Designhotell är beläget direkt vid Vätterns strand. Med sina 143 rum, inklusive sviter med fantastisk sjöutsikt och smidiga dubbelrum, erbjuder hotellet en mängd olika boendemöjligheter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2023 15:00
Senast uppdaterad: 8 september 2023 15:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors