Företag i fokus:

Grafikens drömhus kostar Telge skjortan

2022_02_DA6E360F-22CB-4D13-8DC2-9D9C4DCCEBC0

Foto: Alex Ataseven.

Ett drygt 5 årigt bedrägeri mot skattebetalarna har snart gått i mål, redan 11 november 2017 gick grafikens hus ut med att man skulle flytta till Södertälje och målet var att etablera sig i gjuteriet.

Kultur och fritidschefen Staffan Jonsson deklarerade att det var till oss dem skulle komma och Anna Bohman Enmalm dåvarande ordförande för kultur och fritidsnämnden höll jublande med. 

Att man hade lovat grafikens hus gjuteriet och dess renovering för att de skulle etablera sig i Södertälje har man aldrig erkänt offentligt.

Första felbeslutet var att restaurera gjuteriet istället för att bygga en kopia, trots att utredningen kom fram till att stort sett allt var tvunget att bytas ut utom skorstenen som gick att renovera.

Nu har vi snart en nybyggd kopia till det dubbla priset genom att man har letat enstaka tegelstenar som går att använda i högar av en förfallen byggnad. När kvarnen på Torekällberget brann upp så hade man då åtminstone vett att bygga en ny kopia istället för att försöka klistra ihop sotet. 

”Budget på 30 miljoner. Landar på långt över 100 miljoner

Den stora lögnen har hela tiden varit vad detta skulle kosta, hur det skulle finansieras och vem som skulle stå för notan. 

”Hyresgästen skall bära kostnaden” har det hetat, och även om det skulle ”råka” bli grafikens hus som blev hyresgäst så skulle de minsann betala en marknadsmässig hyra sa man – Det kommer vi aldrig att få se! 

Budgeten för renoveringen var 30 miljoner, den landar på långt över 100 miljoner, dessutom har GH tagit in en arkitekt och ritat en egen planlösning med specialdesignade möbler/inredning som givetvis Telge fastigheter får stå för även om nu Telge flaggat för att det inte blir så lyxigt som önskat. 

En marknadsmässig hyra för de färdiga lokalerna kommer att behöva ligga på minst 4 miljoner/år för att täcka Telge fastigheters ingångskostnader, något GF inte kommer att kunna bära själv som utlovat, det löser man genom att kultur & fritid blir hyresgäst som i sin tur hyr ut lokalen till ett reducerat pris. 

Redan idag får Grafikens hus 1.8 miljoner i bidrag av vår kommun, dessa pengar och mer tar styrelsen ut i löner, trots fler bidrag ifrån andra håll så visar bolagets årsbokslut endast 25.000 kr i vinst.

Man behöver inte vara ekonom för att förstå att det inte räcker till hyran på ca 350,000 kr i månaden, det som tyvärr kommer att ske är att kommunen kommer att öka bidragen till grafikens hus.

I slutändan så har skattebetalarna stått för huset, hyran, inredningen, verksamheten och de privata lönerna till styrelsen som driver bolaget.

På kultur och fritidsnämndens möte 27 januari 2022 så krävde Realistpartiet, M, SD och L att ytterligare pengar till grafikens hus skulle stoppas, men V och den S ledda majoriteten klubbade igenom att ett fortsatt stöd på 1,8 miljoner skulle utbetalas. Noterar att skattefinansierade bolagsvinster inom kulturen verkar gå bra.

Realistpartiet yrkade som enda parti på återremiss.

Vi är inte på något vis emot kultur och breda satsningar på kulturens mångfald, men här i Södertälje har det blivit fel då få aktörer får mycket fokus och ekonomi.

Exemplet grafikens hus är ett extremt kostsamt prestigeprojekt för några få S politiker som nu även den nya majoriteten tvingas baxa in i mål, kosta vad det kosta vill, det spelar ingen roll längre, för man erkänner aldrig sina misstag.

Något att tänka på i kommunvalet 11 september

Marcus Haavisto (RP)
kultur & fritidsnämnden.

Simon Isso (RP)
kultur & fritidsnämnden

Joakim Granberg
Realistpartiet, ditt lokalparti
 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 22 februari 2023 17:04

Hotelldirektören kriminellstämplar en 500 miljoners satsning

Elite-1

Hotelldirektör på Ad Astra, Steffen Sanders, Foto : Alexander Isa

När nyheten om Elites etablering i Södertälje blev allmänt känd, möttes den av jubel och förväntningar i staden. Många såg detta som en positiv utveckling och en välkommen investering från en så betydande aktör. Men med tiden framkom det att Elite inte delade samma stolthet för sin etablering som vi hade hoppats på.

De valde att marknadsföra sitt ”Ad Astra Snäckviken” som ”Rivieran, 28 minuter söder om Stockholm,” en formulering som tydligt försökte distansera sig från Södertälje. Det verkar som om de undvek att förknippas med staden på grund av det ökande problemet med kriminalitet, och de påpekanden som politiker och lokalpolis gjorde i riksmedia. Det är troligt att detta är skälet till att de inte valde att kalla det för ”Elite Södertälje,” som de gör i andra städer som Västerås och Norrköping.

Södertäljes rykte har lidit i många år, och som invånare vill vi gärna vara med och reparera det.

Tillbaka till Steffen Sanders mejl till polisen och Södertälje kommun som verkar präglas av storhetsvansinne. Det är frustrerande när han nästan kritiserar polisens arbete och hävdar att det inte görs tillräckligt. Jag vill rikta en eloge till kommunens säkerhetschef Emir, som tydligt och sakligt bemötte Sanders gnäll och satte honom på plats.

”Det handlar inte bara om bolagsvinster, som han som hotellchef kanske inte uppnår”

Polisen gör ett fantastiskt arbete. Vi Södertäljebor vill få bort kriminaliteten, minst lika mycket som Sanders vill. Det handlar inte bara om bolagsvinster, som han som hotellchef kanske inte uppnår, utan om att kunna njuta av vår stad i sin helhet.

Man kan undra när han senast besökte stadskärnan och insåg att det är fler företag än hans eget som lider av minskade intäkter. Har Sanders missat att vi lever i en lågkonjunktur?

Mejlet verkar ha varit skickat utan noggrann eftertanke, och Sanders verkar inte ha varit beredd på att det skulle bli offentligt. Över en natt har Elites egen hotelldirektör lyckats stämpla en 500 miljoners satsning som ett kriminellt tillhåll. Det är svårt att föreställa sig att någon nu vill checka in där eller njuta av deras spa.

Drogproblem som Steffen Sanders tar upp är inte unikt för Södertälje; det är ett problem som påverkar städer över hela Sverige. Andra Elite-hotell, som i Västerås, kan mycket väl ha liknande utmaningar, men deras hotelldirektörer går inte ut och kritiserar kommunen och polisen på samma sätt.

PS ”Rivieran 28 minuter söder om Stockholm” låter patetiskt.

Varma hälsingar,
Kvinnan som har älskat Södertälje sedan 70-talet.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 15:19
Senast uppdaterad: 13 september 2023 15:24

Snart inleder kommunen ombyggnationen av Marenplan

EBD9C0E8-6D0E-4C91-876F-048C6F3DCAFC

Illustration/bild: Fojab/Södertälje kommun

Senhösten är här och för Södertälje kommun är det dags att ta ett stort steg när ombyggnationen av Marenplan påbörjas.

Inom en snar framtid kommer Marenplan att vara en inbjudande destination med cirka 200 gästrum, konferensfaciliteter, en lounge, flera barer, restauranger samt en rymlig uteservering på en terrass med utsikt mot Maren.

I samband med att fastighetsägaren Stadsrum bygger en 16 våningar hög fastighet kommer Södertälje kommun att genomföra en omfattande uppfräschning av Marenplan, men denna förvandling kommer inte utan sina uppoffringar.

Stora delar av området kommer att vara avstängda för allmänheten. Detta inkluderar gångpassagen mellan det nya hotellet och kajen mot vattnet, vilket innebär att fotgängare måste ta en omväg via Ekdalsgatan eller Strandgatan och Marenbron om du vill ta dig från Marentrappan till Slussgatan.

Det är dock inte allt i avstängningen.
Strandgatan kommer att förbli öppen, och Tullgränd, som för närvarande är stängd, kommer att öppnas upp igen. Marentrappan kommer att vara tillgänglig för fotgängare under hela byggperioden, tillsammans med cirka 4 meter av Marenplan vid trappan. Däremot kommer träbryggan längs Marens östra strand att vara avstängd. Marenbron kommer att förbli öppen under hela byggperioden, med undantag för korta perioder då tillfällig stängning kan krävas.

Läs även: Här är restaurangerna som etableras vid Maren

Förutom den uppenbara estetiska upprustningen kommer Marenplan också att få fler sittplatser, fler träd och grönskande områden samt ny, modern belysning. Ny markbeläggning kommer att läggas, och en skimrande vattenspegel nedanför Marentrappan kommer att skapas, vilket ger möjlighet till vattenlek eller bara en vacker plats att slå sig ner vid.

Foto: Södertälje kommun

En central del av omgestaltningen är den helt nya kajen runt den inre delen av Maren. Denna kaj kommer att trappa ner mot vattnet och skapa fler sittplatser närmare vattnet, vilket ger besökarna en ännu närmare upplevelse av vattnet. Dessutom kommer det att finnas mer plats för uteserveringar samt att Tullgränd kommer att få en ljusare och mer inbjudande atmosfär.

Den preliminära tidsramen för avstängningen sträcker sig från november 2023 till mars 2025. Värt att notera är att flera parkeringsplatser vid Hebbevillan kommer att försvinna under byggperioden då både Stadsrum och kommunen kommer att använda området för sina etableringsändamål.

Läs även: – Hemligt pris i kommunal fastighetsaffär avslöjat

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 11:51
Senast uppdaterad: 23 januari 2024 22:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors