Företag i fokus:

Grafikens drömhus kostar Telge skjortan

2022_02_DA6E360F-22CB-4D13-8DC2-9D9C4DCCEBC0

Foto: Alex Ataseven.

Ett drygt 5 årigt bedrägeri mot skattebetalarna har snart gått i mål, redan 11 november 2017 gick grafikens hus ut med att man skulle flytta till Södertälje och målet var att etablera sig i gjuteriet.

Kultur och fritidschefen Staffan Jonsson deklarerade att det var till oss dem skulle komma och Anna Bohman Enmalm dåvarande ordförande för kultur och fritidsnämnden höll jublande med. 

Att man hade lovat grafikens hus gjuteriet och dess renovering för att de skulle etablera sig i Södertälje har man aldrig erkänt offentligt.

Första felbeslutet var att restaurera gjuteriet istället för att bygga en kopia, trots att utredningen kom fram till att stort sett allt var tvunget att bytas ut utom skorstenen som gick att renovera.

Nu har vi snart en nybyggd kopia till det dubbla priset genom att man har letat enstaka tegelstenar som går att använda i högar av en förfallen byggnad. När kvarnen på Torekällberget brann upp så hade man då åtminstone vett att bygga en ny kopia istället för att försöka klistra ihop sotet. 

”Budget på 30 miljoner. Landar på långt över 100 miljoner

Den stora lögnen har hela tiden varit vad detta skulle kosta, hur det skulle finansieras och vem som skulle stå för notan. 

”Hyresgästen skall bära kostnaden” har det hetat, och även om det skulle ”råka” bli grafikens hus som blev hyresgäst så skulle de minsann betala en marknadsmässig hyra sa man – Det kommer vi aldrig att få se! 

Budgeten för renoveringen var 30 miljoner, den landar på långt över 100 miljoner, dessutom har GH tagit in en arkitekt och ritat en egen planlösning med specialdesignade möbler/inredning som givetvis Telge fastigheter får stå för även om nu Telge flaggat för att det inte blir så lyxigt som önskat. 

En marknadsmässig hyra för de färdiga lokalerna kommer att behöva ligga på minst 4 miljoner/år för att täcka Telge fastigheters ingångskostnader, något GF inte kommer att kunna bära själv som utlovat, det löser man genom att kultur & fritid blir hyresgäst som i sin tur hyr ut lokalen till ett reducerat pris. 

Redan idag får Grafikens hus 1.8 miljoner i bidrag av vår kommun, dessa pengar och mer tar styrelsen ut i löner, trots fler bidrag ifrån andra håll så visar bolagets årsbokslut endast 25.000 kr i vinst.

Man behöver inte vara ekonom för att förstå att det inte räcker till hyran på ca 350,000 kr i månaden, det som tyvärr kommer att ske är att kommunen kommer att öka bidragen till grafikens hus.

I slutändan så har skattebetalarna stått för huset, hyran, inredningen, verksamheten och de privata lönerna till styrelsen som driver bolaget.

På kultur och fritidsnämndens möte 27 januari 2022 så krävde Realistpartiet, M, SD och L att ytterligare pengar till grafikens hus skulle stoppas, men V och den S ledda majoriteten klubbade igenom att ett fortsatt stöd på 1,8 miljoner skulle utbetalas. Noterar att skattefinansierade bolagsvinster inom kulturen verkar gå bra.

Realistpartiet yrkade som enda parti på återremiss.

Vi är inte på något vis emot kultur och breda satsningar på kulturens mångfald, men här i Södertälje har det blivit fel då få aktörer får mycket fokus och ekonomi.

Exemplet grafikens hus är ett extremt kostsamt prestigeprojekt för några få S politiker som nu även den nya majoriteten tvingas baxa in i mål, kosta vad det kosta vill, det spelar ingen roll längre, för man erkänner aldrig sina misstag.

Något att tänka på i kommunvalet 11 september

Marcus Haavisto (RP)
kultur & fritidsnämnden.

Simon Isso (RP)
kultur & fritidsnämnden

Joakim Granberg
Realistpartiet, ditt lokalparti
 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 22 februari 2023 17:04

Anställd slagen och rånad på LSS-boende

Polis. Foto Alex Ataseven

Arkivbild

En anställd på ett LSS-boende blev slagen och rånad under ett arbetspass när flera gärningspersoner bröt sig in.

Det var strax efter midnatt, natten mot måndag, som en man i 20-årsåldern blev rånad och slagen på ett LSS-boende i Mölnbo. Två okända gärningspersoner trängde sig in i huset under natten och hotade mannen till att överlämna sitt bankkort, bilnycklar och annan egendom.

Efter att ha tagit bilnycklarna kunde gärningsmännen lämna i en bil de stal från platsen.

Den anställde, som blev fysiskt angripen, klarade sig utan allvarliga skador. Polisen inledde en utredning om grovt rån och olaga frihetsberövande i ärendet. En teknisk undersökning genomfördes på platsen för att samla bevis och söka efter spår som kan leda till de skyldiga.

För närvarande finns inga misstänkta personer gripna efter hämndens i Mölnbo.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 12:53
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:28

Kvinna lurade äldre på 160.000 kronor – döms i tingsrätten

tingsrätt

Arkivbild

En kvinna i 50-årsåldern har blivit dömd för penningtvättsbrott mot äldre personer. Hon lyckades stjäla 165 000 kronor från äldre personer runt om i Sverige.

Det var förra året, under våren och sommaren 2022, som en kvinna skriven i Södertälje lyckades lura fyra äldre kvinnor på deras pengar.

Sammanlagt rörde det sig om totalt 165 000 kronor, där hon lurade de äldre kvinnorna att överföra pengarna till sitt eget bankkonto. Men efter en polisutredning kunde hon identifieras och åtalas.

Kvinnan döms i tingsrätten till villkorlig dom samt 80 dagsböter för penningtvättbrott mot äldre och måste även betala skadestånd.

24 000 kronor har två av de äldre fått återbetalda via sina bankkonton och en fond. Däremot har hon blivit dömd att betala återstående 141 000 kronor, inklusive ränta, till de drabbade kvinnorna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 08:03

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors