Företag i fokus:

Barn nära att bli påkörd vid förskola – Nu anmäls skolan av en förälder

2022_02_EF3EFFF4-D65B-4A00-A58A-1BB2CA0B32CF

Foto: Alex Ataseven.

En person anmäler Majtorpskolan i Södertälje till JO, Justitieombudsmannen, för att han anser att den kommunala skolan inte kan garantera barns säkerhet.

Detta efter att han, med sitt barn, varit nära att bli påkörda vi ett flertal tillfällen i samband med att barnet ska gå till skolan klockan 08:00.

Jag tycker inte att kommunen/skolan kan garantera mitt barns säkerhet när de ansvarar för honom. De flesta andra skolorna i kommunen har avlämningszoner.”, skriver en förälder i anmälan mot skolan.

Vägen in till Majtorpskolan. Foto: Alex Ataseven.

Anmälaren anser att skolan borde ha avlämningszoner i och med det höga trafikflödet vid skolan. Vidare framgår det att föräldern anser att personalen borde möta upp och ta emot barnen för att öka säkerheten.

”Vi har anmält trafiksituationen till kommunen. Dessvärre gör de inget åt saken även fast detta har pågått i flera år enligt personal på skolan.”, framgår det enligt anmälan till JO.

Enligt anmälaren är rektorn på skolan medveten om problemet som vid flera tillfällen blockerat infartsvägen till skolan för att hindra biltrafiken att komma fram.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 21 februari 2022 00:00

Polisen larmades – kvinna uppgav att maken slog henne

Polis

Arkivbild

På torsdagen mottog polisen information om en misshandel i ett hem i Södertälje, där en kvinna rapporterade att hon blivit slagen av sin make.

Ett larm inkom till polisen runt lunchtid på torsdagen om en misshandel i en bostad i Södertälje, där en kvinna rapporterade att hon blivit slagen av sin make.

Vid lunchtid på torsdagen, strax efter klockan 12, mottog polisen i Södertälje ett samtal från en kvinna som rapporterade att hon utsatts för fysiskt våld av sin make i deras gemensamma hem. Händelsen inträffade i närvaro av parets barn, vilket ytterligare förhöjde allvaret.

Polisen agerade snabbt och ryckte ut till familjens bostad och efter en initial utvärdering av situationen upprättades en anmälan gällande ringa misshandel.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 januari 2024 06:27
Senast uppdaterad: 5 januari 2024 06:27

Noah Östlund från Nykvarn skickar Sverige till JVM-final

IMG_7777

Noah Östlund satte Sveriges fjärde mål. Skärmdump, Viaplay

Efter en dramatisk semifinalmatch mot Tjeckien på hemmaplan i Göteborg, har Sveriges juniorishockeylag säkrat en plats i JVM-finalen för första gången på sex år.

– Det är stort, säger Nykvarnsonen Noah Östlund som var en av matchens hjälar, i Viaplay.

Torsdagens semifinal i junior-VM mellan Sverige och Tjeckien blev en spännande tillställning som slutade med en svensk seger på 5–2. Detta efter en imponerande uppvisning, särskilt i den tredje perioden där Juniorkronorna gick från 2–2 till 5–2 med hjälp av stjärnorna Jonathan Lekkerimäki och Noah Östlund från Nykvarn som gjorde 4-2 målet.

Jubel efter Nykvarnsonens mål. Skärmdump, Viaplay

Denna triumf innebar inte bara ett avslut på Sveriges tidigare misslyckanden i semifinaler, utan har också ökat förhoppningarna om att laget kan vinna sitt andra JVM-guld.

Medan Lekkerimäki och Östlund hyllades för deras målgörande prestationer, var det även en lagsinsats som fick Scandinavium att explodera i jubel. Lekkerimäki, med sin skarpskytte, bidrog starkt till lagets framgång i powerplay, vilket resulterade i att Sverige nu anses vara turneringens bästa lag i den disciplinen.

I finalen väntar Juniorkronorna antingen USA eller Finland.

– Vi har en riktigt bra chans på guldet, säger Jonathan Lekkerimäki i Viaplay.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 januari 2024 19:03
Senast uppdaterad: 4 januari 2024 19:03

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors