Företag i fokus:

Frias för mordet på 35-åringen i Mariekäll

2022_01_271763979_1105426846943065_1854382527506805801_n

Enligt chefsåklagaren, Stefan Creutz, var den misstänkta 24-åringen bunden till mordplatsen den 26 april 2021 när en man i 35-årsåldern påträffades mördad.

Han släpptes på fri fot den 7 februari och idag kom domen där tingsrätten friar 24-årigen mot alla misstankar.

När polisen tog sig in i lägenheten, efter att 35-åringen anmälts saknad av en nära anhörig, låg han död i vardagsrumsgolvet.

Ett fotspår hittades i lägenheten som kopplades till en 24 åringen som erkänner att han var där för att lösa en skuld till 35-åringen, men menar att han var i liv när han lämnade platsen.

Enligt polisen kom 24-åringen till lägenheten 11:49 och lämnade platsen 13:32 för att bli upplockande vid OKQ8 som ligger vid Bangatan, cirka en 15 minuters promenad från mordplatsen.

Ett fotspår hittades i lägenheten som enligt analyserna framgick att den med stor sannolikhet tillhörde 24-åringens fotavtryck. Men vidare framgår det att polisens inte jämförde fotavtrycket, varken med den mördade 35-åringen eller med någon annan som varit i lägenheten.

En granne ska ha sett den mördade 35-åringen utanför sin bostad vid liv med sin hund strax innan 16-tiden på morddagen. Vilket styrker 24-åringens uppgifter om att 35-åringen var vid liv när han lämnade platsen vid 13:30-tiden.

Enligt uppgifter ska vänner till 35-åringen velat besöka honom, men att dörren var låst och att ingen svarade efter dörrknackningar. Klockan var då vid 17-tiden, men när polisen den 26 april kommer till lägenheten var dörren olåst.

Enligt tingsrätten kan det ha funnits andra som haft motiv för att mörda 35-årigen. Tingsrätten menar även att det kan var möjligt att andra än 24-årigen befunnits sig i lägenheten som nu frias helt från mordmisstankarna.

Mordet i Mariekäll – Misstänkte mördaren släpps på fri fot

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 21 februari 2022 00:00

Slussprojektet: – ”Medvetna om att vi stört närboende”

ResourceQuery-2

Foto: Trafikverket

Arbetet med Södertälje sluss och kanal är i full gång med planerad färdigställande 2026. De nya anläggningarna förväntas inte bara förbättra transporteffektiviteten utan även öka sjösäkerheten.

Arbetet med att förnya Södertälje sluss och kanal går framåt i full fart. Denna omfattande projekt innefattar spontningsarbete, konstruktionen av en ny sluss, broar, krönbalkar och anläggande av gång- och cykelvägar, allt i olika etapper. Den förväntade slutförandetiden är satt till 2026.

De förbättrade sluss- och kanalanläggningarna förväntas ha en positiv inverkan på godstransporterna i regionen, med ökad hållbarhet och effektivitet som huvudfokus. Genom att möjliggöra passage för större fartyg på farleden förväntas även avlastningen av vägnätet, vilket stöder målet att överföra en större del av godstransporterna till järnvägar och sjöfarten.

Pågående spontningsarbete vid Saltsjöbron. Foto: Trafikverket.

För närvarande pågår intensiva och högljudda arbeten i den södra kanalen, och dessa förväntas avslutas under oktober.

– Vi är medvetna om att vi stört närboende och vill passa på att tacka för allas förståelse, säger projektledare Tobias Kednert.

I början av september meddelade Trafikverket att Slussbron stänger i tre år i samband med arbetet och förväntas att öppna återigen under 2026.

Över 2000 fordon passerar Slussbron varje dag. Foto: Trafikverket

Senare under hösten kommer en annan entreprenör från Sjöfartsverket att fortsätta sina projekt i den södra kanalen. Deras huvuduppgifter kommer att omfatta markarbete och betonggjutning.

Dessutom kommer de att behöva borra ett tiotal stag för att installera hamnspecifik utrustning, såsom fendrar och pollare. Även om ljudnivån kan förväntas minska kommer arbetet i området att pågå fram till hösten 2025.

Läs även: – Så kommer nya området vid Maren och slussen se ut

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 oktober 2023 14:48
Senast uppdaterad: 10 oktober 2023 14:55

Ny biogasstation etableras i Södertälje – ”Rätt ur alla perspektiv”

Gasum-Scania

Bild: Gasum

Gasum, Sveriges största biogasproducent, och Scania kommer att öppna en ny gastankstation i Södertälje nästa år. Det meddelade bolagen tidigt på måndagen.

Det nordiska energiföretaget och det Södertäljebaserade bolaget gör en ny gemensam satsning för att främja ett mer hållbart transportsystem i regionen. Under första halvan av 2024 öppnar de en station som kommer att erbjuda både flytande och komprimerad biogas och kommer att vara strategiskt placerad vid trafikplats Södertälje Syd, nära Scanias produktionsanläggning.

– Samarbetet med Scania är helt rätt ur alla perspektiv. De ligger i framkant när det kommer till utveckling av gasdrivna lastbilar, och deras upplåtelse av mark för detta projekt illustrerar styrkan i ett gemensamt fokus på hållbara lösningar och trygg energiförsörjning i detta expansiva område, säger Sharareh Edström, Head of Business Traffic Sweden på Gasum.

(Annonslänk)

Den nya stationen i Södertälje kommer att erbjuda bättre tillgänglighet och modern teknik jämfört med de äldre stationerna i Järna och Älvsjö, vilka kommer att avvecklas.

En unik egenskap hos den nya stationen är att den kommer att ha två dispensrar för komprimerad gas och två dispensrar för flytande gas från början, vilket kommer att möjliggöra snabbare tankning och ökad kapacitet jämfört med de äldre stationerna.

– Vi är glada att kunna bidra till att infrastrukturen för biogas byggs ut. Den nya stationens strategiska läge mellan E20 och E4 gör att den kommer att få en viktig funktion i omställningen till ett hållbart transportsystem. Etableringen sker också bra i tiden för Scania, då efterfrågan ökar snabbt på flexibla transportlösningar med hög CO2-reduktion, vilket gör att våra biogasdrivna produkter blir alltmer populära, säger Jonas Strömberg, Sustainable Transport Solutions Manager på Scania.

Scania strävar efter att främja övergången till ett hållbart transportsystem och arbetar mot vetenskapligt baserade klimatmål där användningen av förnybara drivmedel, som biogas, spelar en central roll. Genom att använda biogas kan koldioxidutsläppen minskas med upp till 90 procent jämfört med konventionell diesel, och ännu mer om gödsel används som råmaterial, enligt Energigas Sverige.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 oktober 2023 10:17
Senast uppdaterad: 10 oktober 2023 10:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors