Företag i fokus:

Frias för mordet på 35-åringen i Mariekäll

2022_01_271763979_1105426846943065_1854382527506805801_n

Enligt chefsåklagaren, Stefan Creutz, var den misstänkta 24-åringen bunden till mordplatsen den 26 april 2021 när en man i 35-årsåldern påträffades mördad.

Han släpptes på fri fot den 7 februari och idag kom domen där tingsrätten friar 24-årigen mot alla misstankar.

När polisen tog sig in i lägenheten, efter att 35-åringen anmälts saknad av en nära anhörig, låg han död i vardagsrumsgolvet.

Ett fotspår hittades i lägenheten som kopplades till en 24 åringen som erkänner att han var där för att lösa en skuld till 35-åringen, men menar att han var i liv när han lämnade platsen.

Enligt polisen kom 24-åringen till lägenheten 11:49 och lämnade platsen 13:32 för att bli upplockande vid OKQ8 som ligger vid Bangatan, cirka en 15 minuters promenad från mordplatsen.

Ett fotspår hittades i lägenheten som enligt analyserna framgick att den med stor sannolikhet tillhörde 24-åringens fotavtryck. Men vidare framgår det att polisens inte jämförde fotavtrycket, varken med den mördade 35-åringen eller med någon annan som varit i lägenheten.

En granne ska ha sett den mördade 35-åringen utanför sin bostad vid liv med sin hund strax innan 16-tiden på morddagen. Vilket styrker 24-åringens uppgifter om att 35-åringen var vid liv när han lämnade platsen vid 13:30-tiden.

Enligt uppgifter ska vänner till 35-åringen velat besöka honom, men att dörren var låst och att ingen svarade efter dörrknackningar. Klockan var då vid 17-tiden, men när polisen den 26 april kommer till lägenheten var dörren olåst.

Enligt tingsrätten kan det ha funnits andra som haft motiv för att mörda 35-årigen. Tingsrätten menar även att det kan var möjligt att andra än 24-årigen befunnits sig i lägenheten som nu frias helt från mordmisstankarna.

Mordet i Mariekäll – Misstänkte mördaren släpps på fri fot

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 21 februari 2022 00:00

KLART: Sista bygglovet har beviljats för Marenhotellet

Foj

Bild/Illustration: FOJAB/Visulent

Bygglovet för Södertäljes nya hotell vid Maren har nu godkänts av kommunen. Det framgår av ett pressmeddelande på måndagsförmiddagen.

Den sexton våningar höga fastigheten förväntas bli en viktig del av centrumutvecklingen och kommer att fungera som en samlingsplats för invånarna i Södertälje.

– Hotellet blir ett nytt landmärke på en av Södertäljes mest populära platser. Vi har arbetat mycket med byggnadens utformning och gestaltning i förhållande till närliggande fastigheter och samspelet med den offentliga miljön, säger Per Aage Nilsson, ansvarig arkitekt på FOJAB.

(Annonslänk)

Arkitektbolaget FOJAB har sedan ett tidigt skede varit involverade i att ta fram en ny detaljplan för Marenplan, som har utsetts som ett prioriterat utvecklingsområde av staden. De har även arbetat med gestaltningen av det nya hotellet på uppdrag av Stadsrum Fastigheter.

Arbetet med fastigheten redan påbörjats, inklusive pålning och gjutning av hotellets bottenplatta och nu har det sista bygglovet beviljats.

Hotellets design har särskilt fokuserat på att skapa öppna och säkra utrymmen. De tre nedre våningarna kommer att vara tillgängliga för allmänheten, med en terrass som omger byggnaden och med flera restauranger på bottenvåningen med uteserveringar som vetter mot vattnet.

– Hotellet ska både representera sin tid och ta hänsyn till den befintliga stadsmiljön, säger Nilsson.

Fastigheten förväntas vara klar under 2025.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 14:48
Senast uppdaterad: 9 oktober 2023 14:48

”Vi ser fram emot att ta nästa steg i rätt riktning”

645CF6BD-FA50-44A3-99C1-1421EF93EDE3

Foto: Södertälje City

Stadskärnan är hjärtat och representerar ekonomisk tillväxt. Det var ett av huvudämnena som diskuterades föregående vecka på seminariet i Riksdagshuset, där centrumföreningen i Södertälje deltog.

Den 4 oktober, ägde ett riksdagsseminarium rum där deltagarna fick en fördjupad förståelse för den ekonomiska situationen och utformningen av trygghetsarbete. Dessutom betonades vikten av samarbete mellan olika platser för att forma inkluderande, blomstrande och konkurrenskraftiga stadskärnor som främjar hållbarhet och innovation.

På seminariet i Riksdagshuset deltog Aljosa som representant för Södertälje, tillsammans med sin kollega Hanna från Helsingborg, där de diskuterade utmaningarna för stadskärnorna tillsammans med andra experter. Bland åhörarna var det riksdagsledamöter, politiker, och tjänstemän.

– Det var givande att delta i bra och konstruktiva samtal med våra beslutsfattare. Nu ser vi fram emot att ta nästa steg i rätt riktning tillsammans med dem och fortsätta att driva stadens utveckling framåt, Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City.

Centrumföreningen på plats i Riksdagen. Foto: Södertälje City.

Målet med besöket var att etablera en dialog med Riksdagen och regeringen och ta ett mer strategiskt grepp på stadsutvecklingsfrågor. De framförde konkreta förslag, såsom att införa en mellaninstansfunktion, utarbeta en stadskärnepolicy och inrätta en framtidskommission för att främja levande städer.

– Vi representerar ungefär 130 medlemsstäder och 10 000 företag. Omsättningen ligger på ungefär 220 miljarder så det här är en viktig fråga att ta tag i, säger Björn Bergman vd, Svenska stadskärnor till Fastighetsnytt.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 11:21
Senast uppdaterad: 9 oktober 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors