Företag i fokus:

Frias för mordet på 35-åringen i Mariekäll

2022_01_271763979_1105426846943065_1854382527506805801_n

Enligt chefsåklagaren, Stefan Creutz, var den misstänkta 24-åringen bunden till mordplatsen den 26 april 2021 när en man i 35-årsåldern påträffades mördad.

Han släpptes på fri fot den 7 februari och idag kom domen där tingsrätten friar 24-årigen mot alla misstankar.

När polisen tog sig in i lägenheten, efter att 35-åringen anmälts saknad av en nära anhörig, låg han död i vardagsrumsgolvet.

Ett fotspår hittades i lägenheten som kopplades till en 24 åringen som erkänner att han var där för att lösa en skuld till 35-åringen, men menar att han var i liv när han lämnade platsen.

Enligt polisen kom 24-åringen till lägenheten 11:49 och lämnade platsen 13:32 för att bli upplockande vid OKQ8 som ligger vid Bangatan, cirka en 15 minuters promenad från mordplatsen.

Ett fotspår hittades i lägenheten som enligt analyserna framgick att den med stor sannolikhet tillhörde 24-åringens fotavtryck. Men vidare framgår det att polisens inte jämförde fotavtrycket, varken med den mördade 35-åringen eller med någon annan som varit i lägenheten.

En granne ska ha sett den mördade 35-åringen utanför sin bostad vid liv med sin hund strax innan 16-tiden på morddagen. Vilket styrker 24-åringens uppgifter om att 35-åringen var vid liv när han lämnade platsen vid 13:30-tiden.

Enligt uppgifter ska vänner till 35-åringen velat besöka honom, men att dörren var låst och att ingen svarade efter dörrknackningar. Klockan var då vid 17-tiden, men när polisen den 26 april kommer till lägenheten var dörren olåst.

Enligt tingsrätten kan det ha funnits andra som haft motiv för att mörda 35-årigen. Tingsrätten menar även att det kan var möjligt att andra än 24-årigen befunnits sig i lägenheten som nu frias helt från mordmisstankarna.

Mordet i Mariekäll – Misstänkte mördaren släpps på fri fot

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 21 februari 2022 00:00

En person påkörd i centrala Södertälje

ambulans

Arkivbild

Vid lunchtid på lördagen ryckte flera räddningsenheter till centrala Södertälje efter larm om att en person hade blivit påkörd. Personen har förts till sjukhus.

Olyckan inträffade vid 12-tiden och skedde på Nygatan i centrala Södertälje mellan en bilist och en gångtrafikant. Både räddningstjänst och polis ryckte snabbt ut till platsen för att bistå med hjälp.

Skadeläget är i nuläget oklart, men enligt räddningstjänsten fick den påkörda personen nödvändig vård på plats togs med för en närmare kontroll.

– Han fördes fördes till sjukhuset med ambulans, säger räddningstjänsten presstalesperson till Telgenytt.

Om föraren i nuläget misstänks för något brott är ännu okän.
– Jag har ännu inte fått en återkoppling, så jag vet inte om en anmälan har upprättats eller om det kommer att göras, säger polisen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2023 11:16
Senast uppdaterad: 7 oktober 2023 11:16

Södertäljeläraren finalist till Guldäpplets utmärkelse

0D6660FB-BE8B-477D-9583-8C852B430A12

Foto: Shamash Oyal / Guldäpplet

Årligen uppmärksammas förskollärare och lärare från hela landet med lärarpriset Guldäpplet. I år är en av tre finalister Södertäljeläraren Eva Bida från Torekällgymnasiet.

Guldäpplet är ett årligt pris sedan 2002 som tilldelas en eller flera lärare som aktivt använder digitala verktyg för att förbättra och fördjupa undervisningen. Samtidigt fungerar de som inspirationskällor för elever och kollegor på lokal, kommunal och ibland även nationell nivå.

Förra året belönades IKT-nätverket Förskolan i Södertälje med det speciella Guldäpplet-priset för deras framgångsrika insatser inom användningen av digitala verktyg för att främja lärande och utveckling hos förskolebarn.

Nu uppmärksammas Södertälje på nytt när juryn har utsett Eva Bida, lärare i idrott och naturkunskap på Torekällgymnasiet, som en av årets tre finalister.

”Evas nytänkande som lärare är alltid i tiden. Hon omvärldsbevakar och tar in ny teknik i sin undervisning som stödjer eleverna att nå sina mål, allt från pulsband och morgonträning till planeringar och bedömningsmatriser i skolans lärplattform, till olika digitala verktyg för uppföljning av lärandet och undervisningen, som till exempel quiz, redovisningar, kamratbedömning, återkoppling och kompensatoriska verktyg.”, skriver juryn i motiveringen.

Vinnaren kommer att tillkännages under Guldäpplets Dag den 26 oktober i Stockholm och ceremonin kommer även att hållas online.

Läraren Eva Bida arbetar på Torekällgymnasiet i Södertälje. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 12:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors