Företag i fokus:

Krögare i Södertälje inleder dialog med kommunen

2022_02_273738663_695730771436825_8950035550977685741_n

Pablo Munoz från Mas Que Taps och Yassar Bisse från Lion Bar.

Coronapandemin har slagit hårt mot restaurangbranschen runt om landet i cirka två år. Branschen har lidit av stora ekonomiska skador, följt av massuppsägningar.

Nu när landet sakta men säkert återgår till vardagen vill krögare i Södertälje kompenseras av kommunen genom att bli beviljade med uteserveringar som gäller året runt.

Idag har restaurangerna på Järnagatan ett så kallat tillfälligt serveringstillstånd som varar under en begränsad tid.

Restaurangerna Mas Que Tapas, Lion Bar, Ritz och Chez Massouh vill gemensamt ansöka om att få godkänt för uteserveringar året runt.

– Vi vill göra stadskärnan mer attraktiv och kunna behålla folket i Södertälje istället för att de ska välja att åka till Stockholm. Ett steg mot rätt riktningen är att bland annat ge oss restaurangägare rätt förutsättningar, säger Pablo Munoz från Mas Que Tapas.

En sådan ansökan skickas till polismyndigheten, men i nuläget har inga ansökningar gjort. Däremot har en dialog startats med kommun för att se om detta är möjligt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 22 februari 2022 00:00

Kvinna låstes in i butik efter stöldförsök

polis

Arkivbild

Strax efter lunchtid upptäckte personalen i en matbutik en kvinna som försökte stjäla och låste in henne. Polisen ryckte snabbt ut till platsen, men kvinnan hann komma undan.

Vid klockan 14:00 inkom ett larm till polisen om en konfrontation i en matbutik på Klockarvägen i Geneta. Där hade en kvinna blivit aggressiv mot personalen efter att de försökt hindra henne från att stjäla.

Personalen agerade snabbt för att förhindra en stöld och låste in kvinnan i butiken, men personalens handlade räckte inte hela vägen.
Kvinnan lyckades dock bryta sig ut och snabbt lämna platsen i en bil innan polisen hann anlända.

I samband med händelsen har polisen inlett en utredning och skrivit en anmälan om försök till rån i motvärnsfallet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 14:33
Senast uppdaterad: 19 september 2023 18:23

Morgonfikade med kollegor – Satte i halsen och dog

IMG_4442

Foto: Pexels.

En person avled tragiskt efter en incident på en verksamhet i Järna, enligt en anmälan till IVO. Det inträffade när personen satt i halsen under morgonfikat och avled på platsen.

Enligt en lexSarah-anmälan som skickades till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) inträffade den tragiska händelse under morgonfikat på en daglig verksamhet i Järna.

En arbetstagare, som var verksam på platsen, drabbades plötsligt av en akut situation när personen satt i halsen och började hosta. Trots att medarbetare på platsen omedelbart försökte hjälpa arbetstagaren med Heimlich-manöver och hjärt-lungräddning (HLR), förlorade personen medvetandet.

112 tillkallades, och när polisen kom till platsen, tog de över ansvaret för HLR i väntan på akutläkare.

När vårdpersonal anlände, fortsatte återupplivningsförsöken i ytterligare fem minuter, men trots alla insatser gick det inte att rädda livet på den personen. Personen dödförklarades på platsen enligt den inlämnade anmälan till IVO.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 10:49
Senast uppdaterad: 19 september 2023 10:56

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors