Företag i fokus:

23-årigen mördades i en Audi A8 – Tillhörde SD-politikern Beata Milewczyks

2022_02_274035930_265959869030486_5100769543530870493_n

Foto: Shamash Oyal.

Nyheten om att en 23-åring sköts till död på en parkering i Ronna har uppmärksammades stort över hela landet. Expressen, som var först med nyheten, berättade även att bilen som 23-årignen satt i när han sköts, tillhörde SD-politikern Beata Milewczyks.

Beata, som tidigare var gruppledare för SD i Södertälje, sitter idag med flera uppdrag i kommunfullmäktige i Södertälje och regionen.

Expressen som var i kontakt med SDs gruppledare i Södertälje menar att han själv har svårt att tro att hon skulle ha någon koppling till den här miljön.

– Jag har precis fått höra att bilen står på henne. Hon är naturligtvis skärrad, sa SDs gruppledare, Andreas Birgersson, till Expressen efter dödsskjutningen i Ronna.

Till Länstidningen berättar SD-politikern Beata Milewczyks att hon känt den mördade 23-åringen sedan han var liten och att de bott i samma område i cirka 10 år.

Vidare framgår det att bilen bekostades gemensamt. Detta överenskom då en nära anhörig till Beata umgicks med den mördade 23-åringen, däremot var de ense om att sälja bilen efter årsskiftet.

Enligt uppgifter framgår det att 23-åringen haft ett kriminellt förflutet, något som Beta uppger att hon inte hade någon kännedom om.

Ännu har ingen person gripits för dödsskjutningen i Ronna, men natten till onsdag gjorde polisen en upptäckt som menar kan ha en koppling till mordet.

Strax efter 02, natten mot onsdag, började en bil brinna i Tveta, en bil som polisen nu misstänker kan ha använts som flyktbil efter mordet i vid Gillestigen.

– Vi är ganska övertygande om att bilen hör samman med brotten och att gärningsmannen har färdats i bilen, säger polisens presstalesperson Ola Österling till Sveriges Radio.

Vittnar om 6-7 skotthål – “De sköt för att döda”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 februari 2022 00:00

Här är finalisterna som har nominerats till Wendelapriset

CF3FCE01-EABB-474A-9530-C15DE896E5FB

Foto: Alexander Isa

Wendelapriset, som delas ut för bästa socialreportage i svensk press eller i bokform, kommer att belöna en person med 25 000 kronor. Nu har Juryn för Wendelapriset 2023 valt ut elva bidrag som går vidare till finalen.

Bakom Wendelapriset står föreningen Wendelas Vänner i Södertälje, tillsammans med Medieinstitutet Fojo vid Linnéuniversitetet, som bildades 1983 för att rädda Wendela Hebbes sommarhus från rivning. Efter många års arbete kunde huset slutligen återinvigas på en ny tomt i centrala Södertälje.

Sedan sexton år tillbaka delar föreningen ut ”Wendelapriset” för bästa socialreportage i svensk press eller i bokform. Intresset för Wendelapriset har ökat de senaste åren, och i år mottogs hela 54 nomineringar från stora tidningar runt om i landet.

Nu har juryn för nominerat elva bidrag som går vidare till finalomgången. Priset på 25 000 kronor kommer att tilldelas en eller flera upphovspersoner, men vem årets vinnare blir kommer att utses av juryn i augusti. Priset kommer att överlämnas i Wendela Hebbes Hus i Södertälje den 10 september.

Här följer de nominerade reportagen och böckerna som kommer att delta i finalomgången:

  • Uppsala Nya Tidning (Elin Sandow, staffan wolters): Reportage om en våldtäktsman
  • Göteborgs-Posten (Anette Holmqvist, Joel Arvidsson): Nya Fattig-Sverige
  • Kommunalarbetaren (Johan Erlandsson): Reportage från Biskopsgården
  • Helsingborgs Dagblad (Truls Nilsson, Jennie Lorentsson, Joakim Andersson Lee, Björn Lilja): Skilda världar
  • HD-Sydsvenskan (Katarina Melvinger, Micaela Landelius, Vendela Källmark): Mäns våld mot kvinnor
  • Expressen (Helena Trus): Somaliska kvinnor i Göteborgs förorter
  • Lisa Bjurvald: Slava Ukraini (bok)
  • Åsa Erlandsson: Drottninggatan (bok)
  • Tidningen Faktum (Malin Clausson, Lisa Thanner): Liv och död på Panzisjukhuset
  • Byggnadsarbetaren (Johan Fyrk): Jakten på en säng
  • Dagens Nyheter (Åsa Erlandsson): Malmvägen

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 augusti 2023 12:38
Senast uppdaterad: 2 augusti 2023 12:38

Gata i centrum asfalteras om – Boende varnas för oväsen

Vägarbete

Arkivbild. Alexander Isa

Kommunen har gett Byggföretaget NCC i uppdrag att asfaltera om Jovisgatan, vilket planeras att utföras under nattetid nästa vecka. Vägarbetet kommer att innebära oväsen i området under de två aktuella nätterna, meddelar kommunen.

I ett samarbete med kommunen har byggföretaget NCC fått i uppdrag att förbättra Jovisgatans vägförhållanden. Arbetet är planerat att äga rum under nattetid, mellan den 8:e och 10:e augusti.

Vägarbetet kommer att innefatta både fräsning och asfaltering av Jovisgatan för att säkerställa en hög standard på vägen.

”Vi kommer att rusta upp Jovisgatan. Vi vill informera om att detta kommer innebära oväsen i området under de två aktuella nätterna.”, skriver Södertälje kommun på sin hemsida.

Tydliga trafikskyltar om det pågående arbetet kommer att placeras ut längs vägen. För att underlätta och säkerställa arbetsprocessen kommer all parkering längs Jovisgatan att vara tillfälligt avstängd under när vägarbetet pågår.

Karta över det planerade asfalteringsarbetet på Jovisgatan. Bild: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 augusti 2023 23:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors