Företag i fokus:

23-årigen mördades i en Audi A8 – Tillhörde SD-politikern Beata Milewczyks

2022_02_274035930_265959869030486_5100769543530870493_n

Foto: Shamash Oyal.

Nyheten om att en 23-åring sköts till död på en parkering i Ronna har uppmärksammades stort över hela landet. Expressen, som var först med nyheten, berättade även att bilen som 23-årignen satt i när han sköts, tillhörde SD-politikern Beata Milewczyks.

Beata, som tidigare var gruppledare för SD i Södertälje, sitter idag med flera uppdrag i kommunfullmäktige i Södertälje och regionen.

Expressen som var i kontakt med SDs gruppledare i Södertälje menar att han själv har svårt att tro att hon skulle ha någon koppling till den här miljön.

– Jag har precis fått höra att bilen står på henne. Hon är naturligtvis skärrad, sa SDs gruppledare, Andreas Birgersson, till Expressen efter dödsskjutningen i Ronna.

Till Länstidningen berättar SD-politikern Beata Milewczyks att hon känt den mördade 23-åringen sedan han var liten och att de bott i samma område i cirka 10 år.

Vidare framgår det att bilen bekostades gemensamt. Detta överenskom då en nära anhörig till Beata umgicks med den mördade 23-åringen, däremot var de ense om att sälja bilen efter årsskiftet.

Enligt uppgifter framgår det att 23-åringen haft ett kriminellt förflutet, något som Beta uppger att hon inte hade någon kännedom om.

Ännu har ingen person gripits för dödsskjutningen i Ronna, men natten till onsdag gjorde polisen en upptäckt som menar kan ha en koppling till mordet.

Strax efter 02, natten mot onsdag, började en bil brinna i Tveta, en bil som polisen nu misstänker kan ha använts som flyktbil efter mordet i vid Gillestigen.

– Vi är ganska övertygande om att bilen hör samman med brotten och att gärningsmannen har färdats i bilen, säger polisens presstalesperson Ola Österling till Sveriges Radio.

Vittnar om 6-7 skotthål – “De sköt för att döda”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 februari 2022 00:00

Misstänkt farligt föremål var ofarligt

F9D945C9-4C81-447F-98DC-4AB634EA288C

Foto: Anna Richardsson

Polisen har larmats till Bårsaberget efter att ett misstänkt farligt föremål hittats utomhus. Just nu har polisen spärrat av ett stort område på platsen och uppmanat boende att hålla sig inomhus enligt uppgifter till Telgenytt.

Under fredagskvällen, klockan 20:25, utlöstes en larm när ett misstänkt farligt föremål upptäcktes i Bårsta, vilket ledde till att polisen snabbt ryckte ut till platsen.

-Vi har fått in tips från SOS alarm om ett misstänkt föremål. En undersökning av platsen pågår, säger Towe Högg, polisens presstalesperson, till Telgenytt.

Just nu har polisen upprättat stora avspärrningar runt området där föremålet hittades på Karlslundsgatan.

Enligt uppgifter till Telgenytt får boende för närvarande inte gå in i sina bostäder. En person som befann sig på balkongen uppmanades av polis att snabbt att gå in.

Enligt uppgifter till Telgenytt har även nationella bombskyddet tillkallats för att genomföra en noggrann undersökning för att kontrollera föremålet.

Vid 21:30 upphävdes avspärrningarna på platsen runt Bårstaberget och enligt polisens uppgifter var föremålet ofarligt.

Foto: Anna Richardsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juli 2023 18:59
Senast uppdaterad: 29 juli 2023 09:52

Uppåt för Farstanäs camping – ”Har burit frukt”

Ewert-Farstanas

Ewert Sjöstrand, projektledare på Södertälje kommun. Foto: Södertälje kommun/Privat

Våren 2022 beslutade Södertälje kommun att ta över Farstanäs camping efter tidigare arrendatorn Pigge Werkelin som lämnade efter 10 år. Nu rapporterar kommunen flera positiva resultat jämfört med föregående år.

– Trots att vi ännu inte börjat med den stora förändringen av Farstanäs, har det lilla vi gjort burit frukt, säger Ewert Sjöstrand, projektledare på Södertälje kommun och ansvarig för upprustningen av Farstanäs.

Farstanäs camping i Södertälje kommun är på uppgång efter att kommunen tog över platsen 2022 för att göra den mer attraktiv året runt. En ny rapport visar att antalet gästnätter har ökat med 60 procent under drygt halva sommaren, jämfört med föregående år. Intäkterna har också ökat med över 170 procent. Majoriteten av gästerna kommer från utlandet, framförallt från Tyskland och Nederländerna.

Nästa steg är att påbörja upprustningen av campingplatsen, inklusive nybyggnation av en restaurang och ett servicehus, vilket startar under hösten. Nästa sommar förväntas dock vara en temporär lösning på grund av pågående byggen.

– Sedan kan vi börja slå på den stora trumman med en ordentlig marknadsföring och när också stugorna finns på plats så kan det bli riktigt roligt. Det är en vacker plats som är värd många besökare, säger Ewert Sjöstrand

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juli 2023 11:36
Senast uppdaterad: 28 juli 2023 11:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors