Företag i fokus:

23-årigen mördades i en Audi A8 – Tillhörde SD-politikern Beata Milewczyks

2022_02_274035930_265959869030486_5100769543530870493_n

Foto: Shamash Oyal.

Nyheten om att en 23-åring sköts till död på en parkering i Ronna har uppmärksammades stort över hela landet. Expressen, som var först med nyheten, berättade även att bilen som 23-årignen satt i när han sköts, tillhörde SD-politikern Beata Milewczyks.

Beata, som tidigare var gruppledare för SD i Södertälje, sitter idag med flera uppdrag i kommunfullmäktige i Södertälje och regionen.

Expressen som var i kontakt med SDs gruppledare i Södertälje menar att han själv har svårt att tro att hon skulle ha någon koppling till den här miljön.

– Jag har precis fått höra att bilen står på henne. Hon är naturligtvis skärrad, sa SDs gruppledare, Andreas Birgersson, till Expressen efter dödsskjutningen i Ronna.

Till Länstidningen berättar SD-politikern Beata Milewczyks att hon känt den mördade 23-åringen sedan han var liten och att de bott i samma område i cirka 10 år.

Vidare framgår det att bilen bekostades gemensamt. Detta överenskom då en nära anhörig till Beata umgicks med den mördade 23-åringen, däremot var de ense om att sälja bilen efter årsskiftet.

Enligt uppgifter framgår det att 23-åringen haft ett kriminellt förflutet, något som Beta uppger att hon inte hade någon kännedom om.

Ännu har ingen person gripits för dödsskjutningen i Ronna, men natten till onsdag gjorde polisen en upptäckt som menar kan ha en koppling till mordet.

Strax efter 02, natten mot onsdag, började en bil brinna i Tveta, en bil som polisen nu misstänker kan ha använts som flyktbil efter mordet i vid Gillestigen.

– Vi är ganska övertygande om att bilen hör samman med brotten och att gärningsmannen har färdats i bilen, säger polisens presstalesperson Ola Österling till Sveriges Radio.

Vittnar om 6-7 skotthål – “De sköt för att döda”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 februari 2022 00:00

Restaurang utsatt för ”smash and grab”-försök

Polis

Arkivbild

Natten mot onsdag inträffade ett ”smash and grab”-försök i Nykvarn. Flera polispatruller deltog i sökandet efter att gärningspersonerna hade flytt från platsen till fots.

Klockan 02:11  inträffade en dramatisk händelse när ett fordon körde in i en restaurang i Nykvarn.

-Polisens bedömning av händelsen är att det inte rör sig om en trafikolycka, utan syftet har varit att ta sig in i restaurangen för att stjäla, skriver polisen på sin hemsida.

Enligt polisens uppgifter utlöstes ett inbrottslarm samtidigt som flera vittnen rapporterade att två misstänkta gärningspersoner hade använt sig av en ”smash and grab”-metod. Taktik innebar att de körde en bil rakt in i restaurangens lokaler för att komma åt värdefulla tillgångar.

Polisen agerade snabbt, och flera patruller ryckte ut för att söka efter de flyende gärningspersonerna. Under sökandet genomfördes kontroller av ett par personer, och flera vittnen hördes för att samla in mer information om händelsen.

Ingen misstänkt person är för närvarande gripen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 13:22
Senast uppdaterad: 26 juli 2023 13:22

INSÄNDARE: Fördömer starkt koranbränningarna

0EDF4B41-038D-4EA3-9FDE-535B827429C5

Högerextremistern Rasmus Paludan och Salwan Momika från Järna. Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd 

Jag vill med dessa rader visa ett starkt fördömande och avståndstagande från koranbränningarna. Dessa handlingar är inget annat än att skapa motsättningar grupper emellan och ge fog till extremister att utvidga dessa motsättningar och fördomar ännu mer.

Jag har stor respekt för yttrandefriheten och självklart ska vi värna om det, men man kan inte dölja sig genom yttrandefriheten och kränka andra människor. Det är inget annat än hets mot folkgrupp.

Att bränna heliga skrifter är en handling som är ”hets mot folkgrupp snarare än yttrandefrihet”.

Regeringen snarast bör komma med en förordning som reglerar dessa kränkande handlingar tills man ser över lagen och regelverket utan att behöva angripa yttrandefriheten.

Jag, som kristen svensk assyrier/syrian och f.d. Riksdagsledamot tar starkt avstånd från koranbränningarna och fördömer dessa handlingar som riktar sig mot alla grupper som har en viss tro oavsett vilken tro det handlar om.

Extremism och fanatism skall bekämpas oavsett om det kommer från höger, vänster, muslim eller kristen. Vi ska sträva efter en mosaik för att få en bättre värld där alla lever med respekt, i fred, sida vid sida oavsett tro och bakgrund.

Yilmaz Kerimo,
Fd Riksdagsledamot

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 11:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors