Företag i fokus:

Vann mot banken – Advokaten: ”Bankerna vet att de gör fel”

2022_02_D72B66EB-B4C4-4B52-B4E9-EF51AF9BFF17

I veckan uppmärksammade Telgenytt en kvinna som fick sitt privata bankkonto hävt i november och vände sig till advokaten Carl Ridderstråle för rättvisa.

Via sin hemförsäkring kunde kvinnan aktivera sitt rättskydd och endast betala en liten summa i självrisk, men även den summan betalas tillbaka till henne nu när banken erkänt sitt felaktiga beslut.

Det var i veckan som banken beslutade att välkomna tillbaka henne som kund och beklagade det inträffade. Kvinnans advokat, som Telgenytt pratat med, anser att bankernas agerande är ett olagligt och ett systematiskt missbruk av penningtvättsregelverket.

– Bankerna vet att de gör fel och att deras uppsägningar ofta inte går att försvara. De gömmer sig därför bakom standardformuleringen att de ”saknar tillräcklig kundkännedom” samtidigt som de vägrar att förklara vad dessa påstådda brister i kundkännedom består i, säger advokaten Carl Ridderstråle till Telgenytt.

Hur ser du på situationen där banken avslutar privata konton?

– Att få sitt konto stängt är en katastrof för den som drabbas, som inte längre kan få sin lön utbetald, göra inköp, betala räkningar, identifiera sig med bank-ID, och så vidare. Det finns därför lagstiftning som förbjuder banker att stänga konton om det inte verkligen är nödvändigt, till exempel om det förekommer konkreta misstankar om att kontot används till penningtvätt. Tyvärr har svenska banker satt i system att strunta i de skyldigheter de har enligt lag och stänger ofta ner konton utan att det finns några godtagbara skäl. De använder penningtvättslagens krav på kundkännedom som ett svepskäl för att säga upp kunder som de vill bli av med av helt andra anledningar.

Anser du att det är godtyckligt?

– Det är inte bara godtyckligt, utan olagligt. Det är ett systematiskt missbruk av penningtvättsregelverket som drabbar tusentals svenska konsumenter och småföretagare.

Har du flera liknande ärenden? Om så är fallet, är det många som efterfrågar din hjälp?

– Ja, det har jag. Sedan jag vann ett medialt uppmärksammat mål mot Swedbank i höstas har jag blivit kontaktad av ett stort antal privatpersoner och företag som fått sina konton uppsagda utan giltiga skäl.

Handelsbanken ändrade sitt felaktiga beslut och välkomnade Södertäljekvinnan tillbaka som kund.

Hur tror du att de väljer ut vilka kunder som ska stängas?

– Det handlar för det mesta om kunder som banken bedömer är olönsamma, exempelvis därför att de ibland gör transaktioner som banken anser sig tvungen att kontrollera manuellt.

Är det här ett fenomen som enbart drabbar Södertälje eller är det likartat över hela landet?

– Just Södertälje verkar ha drabbats av en våg av uppsägningar i november-december förra året. Men banker genomför olagliga uppsägningar av konton hela tiden, över hela landet.

Vad säger lagen om att bankerna stänger ner privata konton utan laglig grund?

– Den som får sitt konto uppsagt utan grund kan antingen vända sig till Allmänna reklamationsnämnden eller ge in en stämningsansökan till tingsrätten. Prövningen i Allmänna reklamationsnämnden är visserligen kostnadsfri, men lämnar tyvärr en del att önska i andra avseenden. De avgöranden i ärenden om bankkonton som jag har sett komma från ARN visar att nämnden har bristfälliga kunskaper om rättsläget och gärna vill ge bankerna rätt på bekostnad av konsumenterna. Den som vill ha en seriös prövning av sitt ärende har enligt min mening inget annat val än att stämma banken. Samtidigt är min erfarenhet att banker ofta backar från sina olagliga uppsägningsbeslut om de får klart för sig att kunden är beredd att gå till domstol.

Vad är din personliga åsikt om bankerna agerande?

– Det är förstås helt oacceptabelt.

Är du också drabbad? Aktivera ditt rättskydd och få rätt hjälp du också. Kontakta advokaten Carl Ridderstråle här.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 februari 2022 00:00

SMHI varnar för mycket kraftigt regn och åska

A_man_walks_through_heavy_rain_under_an_umbrella_in_Kigali_Rwanda._Emmanuel_Kwizera

Foto: Creative Commons

Efter avslutat oväder är det nu dags för en ny varning från SMHI. Enligt prognosen förväntas Södertälje drabbas av intensivt regn och kraftig åska, vilket kan leda till påverkan på både byggnader och infrastruktur.

Efter en period med svalare temperaturer steg värmen till cirka 25 grader, men nu förväntas temperaturen sjunka. Under tisdagen utfärdade SMHI en gul varning för kommande skyfallsliknande regn och kraftig åska i Stockholms län, inklusive Södertälje.

Prognosen visar att det är svårt att exakt förutse var de mest intensiva skurarna kommer att träffa och hur mycket regn som kommer att falla, men stora mängder regn förväntas på kort tid.

Stora översvämningar drabbade Södertälje sommaren 2022 – Nu varnar SMHI för nya översvämningar

SMHI lyfter varningen om potentiell påverkan på både byggnader och infrastruktur.

– Det finns risk att det kan bli översvämningar i källare, dagvattensystem, vägar och viadukter. Så det är bra att hålla lite koll på väderutvecklingen, särskilt om man vet med sig att man har källare som lätt blir översvämmad, säger meteorologen Linnea Rhen Wittskog till TT.

Varningen är i kraft från klockan 18:00 på tisdagen till klockan 03 under natten.

Läs även: – Här drar stormen ”Hans” in över Södertälje

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 15:48
Senast uppdaterad: 15 augusti 2023 15:48

TELGENYTT AVSLÖJAR: Brister sedan 2019 – Nu sätter Miljökontoret ner foten

Gästhamnen

Södertälje Gästhamn. Foto: Alexander Isa

Efter ett tidigare utsläpp av drivmedel vid Södertälje gästhamn har Tekniska nämnden fått ett föreläggande från Miljökontoret angående den felaktiga installationen av oljeavskiljaren på platsen. Brister i hanteringen har lett till att verksamheten trots varningar och påminnelser har fortsatt i drift.

Den 19 juni 2019 rapporterades ett utsläpp vid Södertälje gästhamn till Miljökontoret. Vid en inspektion samma dag fastställdes att läckaget härstammade från ledningen till drivmedelspumpen för hydrerad vegetabilisk olja. Risken för att drivmedel skulle spridas till omgivande mark och vatten vid påfyllning av behållarna uppmärksammades av Miljönämnden, vilket ledde till att man omedelbart inledde ett ärende för att åtgärda problemen.

Dock dröjde det med att hitta en lösning.

Under hösten 2020 beslutade Miljönämnden att förbjuda Tekniska nämnden att driva Gästhamnen tills bristerna kring risken för drivmedelsspridning åtgärdades.

När båtsäsongen inleddes 2021 möttes båtarna av tomma pumpar vid Södertälje gästhamn.

Den ansvarige personen för att säkerställa behållarna vid gästhamnen var en av kommunens fastighetsförvaltare, Michael Lagerkvist. En nyinstallerad oljeavskiljare, med ett helt nytt system, installerades av PEAB, men vid besiktningen som genomfördes av Foria visade det sig att installationen inte var godkänd. Trots att bristerna i oljeavskiljaren inte hade åtgärdats och installationen inte var godkänd, fortsatte verksamheten under sommaren 2022 och även detta år.

Vid begäran på komplettering hävdade Michael Lagerkvist att han trodde att ärendet var avslutat, men Miljönämnden påpekade att de hade försökt nå honom upprepade gånger och skickat flera påminnelser om att åtgärda bristerna.

Michael Lagerkvist. Foto: Centerpartiet

I september 2022 skickade Miljökontoret ett krav på att få installationsprotokoll för oljeavskiljaren och bekräftelse om två nödstopp installerade på anläggningen, men handlingarna dröjde flera månader. Först den 12 januari i år kom kompletteringarna in, men fortfarande saknades installationskontrollen för att säkerställa att den nya oljeavskiljaren var tät och fungerade korrekt.

Kompletteringen dröjde ytterligare, och i april undrade Lagerkvist varför installationsbesiktningen var nödvändig. Miljökontoret förklarade då att det är ett krav i kommunen vid nyinstallation av oljeavskiljare.

Slutligen, i början av sommaren den 8 juni, mottog Miljökontoret protokollet som visade att oljeavskiljaren inte var godkänd. Därefter fattade Miljökontoret beslutet den 27 juni att utfärda ett föreläggande till kollegorna på Tekniska Nämnden och krävde att installationskontrollen av oljeavskiljaren skulle genomföras senast tre veckor efter att tekniska nämnden mottagit beslutet.

”Miljönämnden anser att en installationskontroll av oljeavskiljaren för att säkerställa att den är tät och fungerar korrekt är rimlig,” skriver nämnden i föreläggandet.

Gästhamnens oljeavskiljare. Foto: Alexander Isa

Brevet mottogs av Michael Lagerkvist, kommunens fastighetsförvaltare, men kravet på att installationskontrollen av oljeavskiljaren skulle genomföras inom tre veckor har dock inte uppfyllts. Enligt Miljökontoret skickades ett mejl från Samhällsbyggnadskontoret den 21 juli där de framförde att de inte skulle uppfylla kravet och begärde uppskov.

I ett mail till Telgenytt berättar Miljökontoret att Lagerkvist och Tekniska nämnden ansökte om 4 veckors förlängning av föreläggandet.

– Tekniska nämnden har inte lämnat in de efterfrågade uppgifterna till miljökontoret. Tekniska nämnden har ansökt om uppskov gällande att lämna in de uppgifter som Miljönämnden förelagt dem om att redovisa för miljökontoret. Miljönämnden har gjort bedömningen att beslutet gäller och kommer därmed inte att ge uppskov på redovisningsdatumet, skriver Hanna Ullström, inspektör på Miljökontoret i Södertälje kommun, i ett mail till Telgenytt.

Telgenytt söker Michael Lagerkvist, kommunens fastighetsförvaltare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 15:15
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 00:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors