Företag i fokus:

Vann mot banken – Advokaten: ”Bankerna vet att de gör fel”

2022_02_D72B66EB-B4C4-4B52-B4E9-EF51AF9BFF17

I veckan uppmärksammade Telgenytt en kvinna som fick sitt privata bankkonto hävt i november och vände sig till advokaten Carl Ridderstråle för rättvisa.

Via sin hemförsäkring kunde kvinnan aktivera sitt rättskydd och endast betala en liten summa i självrisk, men även den summan betalas tillbaka till henne nu när banken erkänt sitt felaktiga beslut.

Det var i veckan som banken beslutade att välkomna tillbaka henne som kund och beklagade det inträffade. Kvinnans advokat, som Telgenytt pratat med, anser att bankernas agerande är ett olagligt och ett systematiskt missbruk av penningtvättsregelverket.

– Bankerna vet att de gör fel och att deras uppsägningar ofta inte går att försvara. De gömmer sig därför bakom standardformuleringen att de ”saknar tillräcklig kundkännedom” samtidigt som de vägrar att förklara vad dessa påstådda brister i kundkännedom består i, säger advokaten Carl Ridderstråle till Telgenytt.

Hur ser du på situationen där banken avslutar privata konton?

– Att få sitt konto stängt är en katastrof för den som drabbas, som inte längre kan få sin lön utbetald, göra inköp, betala räkningar, identifiera sig med bank-ID, och så vidare. Det finns därför lagstiftning som förbjuder banker att stänga konton om det inte verkligen är nödvändigt, till exempel om det förekommer konkreta misstankar om att kontot används till penningtvätt. Tyvärr har svenska banker satt i system att strunta i de skyldigheter de har enligt lag och stänger ofta ner konton utan att det finns några godtagbara skäl. De använder penningtvättslagens krav på kundkännedom som ett svepskäl för att säga upp kunder som de vill bli av med av helt andra anledningar.

Anser du att det är godtyckligt?

– Det är inte bara godtyckligt, utan olagligt. Det är ett systematiskt missbruk av penningtvättsregelverket som drabbar tusentals svenska konsumenter och småföretagare.

Har du flera liknande ärenden? Om så är fallet, är det många som efterfrågar din hjälp?

– Ja, det har jag. Sedan jag vann ett medialt uppmärksammat mål mot Swedbank i höstas har jag blivit kontaktad av ett stort antal privatpersoner och företag som fått sina konton uppsagda utan giltiga skäl.

Handelsbanken ändrade sitt felaktiga beslut och välkomnade Södertäljekvinnan tillbaka som kund.

Hur tror du att de väljer ut vilka kunder som ska stängas?

– Det handlar för det mesta om kunder som banken bedömer är olönsamma, exempelvis därför att de ibland gör transaktioner som banken anser sig tvungen att kontrollera manuellt.

Är det här ett fenomen som enbart drabbar Södertälje eller är det likartat över hela landet?

– Just Södertälje verkar ha drabbats av en våg av uppsägningar i november-december förra året. Men banker genomför olagliga uppsägningar av konton hela tiden, över hela landet.

Vad säger lagen om att bankerna stänger ner privata konton utan laglig grund?

– Den som får sitt konto uppsagt utan grund kan antingen vända sig till Allmänna reklamationsnämnden eller ge in en stämningsansökan till tingsrätten. Prövningen i Allmänna reklamationsnämnden är visserligen kostnadsfri, men lämnar tyvärr en del att önska i andra avseenden. De avgöranden i ärenden om bankkonton som jag har sett komma från ARN visar att nämnden har bristfälliga kunskaper om rättsläget och gärna vill ge bankerna rätt på bekostnad av konsumenterna. Den som vill ha en seriös prövning av sitt ärende har enligt min mening inget annat val än att stämma banken. Samtidigt är min erfarenhet att banker ofta backar från sina olagliga uppsägningsbeslut om de får klart för sig att kunden är beredd att gå till domstol.

Vad är din personliga åsikt om bankerna agerande?

– Det är förstås helt oacceptabelt.

Är du också drabbad? Aktivera ditt rättskydd och få rätt hjälp du också. Kontakta advokaten Carl Ridderstråle här.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 februari 2022 00:00

Pålningsarbetet vid Maren tar längre tid än planerat

EAFE39FC-C0B4-49C4-B59B-16B33A24D131

Foto: Alexander Isa

I juni påbörjades pålningsarbetet vid Marenplan för det kommande hotellet, men nu rapporterar Sveriges Radio att arbetet tar längre tid än ursprungligen planerat.

– Det har skett lite på sommaren som gjort att vi inte fått ner exakt så många pålar som vi hade tänkt, säger projektledaren, Anders Braun, till SR.

I centrala Södertälje pågår förberedelserna för att bygga en ny fastighet som ska inkludera ett nytt hotell och flera restauranger. Byggnaden förväntas vara färdigställd under 2025. I samband med byggprojektet hörs ett bankande ljud från betongpålar som hamras ned i marken, hela 30 meter djupt. Sammanlagt kommer 420 pålar att slås ned.

Syftet med denna process är att stabilisera fastigheten, som kommer att resa sig till cirka 16 våningar höjd. Dock har pålningsarbetet, som ursprungligen planerades att pågå till ungefär den 18 augusti, nu förväntats ta längre tid.

– Vi har ett ungefärligt 50-tal kvar. Det är svårt att säga exakt dag. Vi siktade på den 18:e, men vi tror inte att vi är helt klara på fredag. Veckan därpå är vi klara, säger Braun till SR.

När denna fas är avklarad kommer grundläggningen att påbörjas, och den beräknas pågå fram till årsskiftet.

Läs även: – Här är restaurangerna som etableras vid Maren

50-tal pålar kvar. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 14:16
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 14:16

Här är restaurangerna som etableras vid Maren

2022_01_maren-hotell

Restauranger på tre våningsplan. Bild: Fojab.

När Marenhotellet står klart får Södertälje hela sju nya och toppmoderna lyxrestauranger. Nu kan Telgenytt avslöja vilka restaurangkoncept som kommer att etableras i Stadsrums fastighet under hösten 2024.

Våren 2022 påbörjades rivningsarbetet för det nya Marenprojektet, som bland annat kommer att inkludera cirka 200 gästrum, lounge, barer, restauranger, uteservering på en terrass mot Maren, konferensavdelning och en träningsanläggning.

Projektets kronjuvel blir en skybar på våning 16 som, enligt uppgifter till Telgenytt, drivs av Winn Hotel själva och kommer att vara cirka 600 kvadratmeter stor och erbjuda utsikt åt alla håll.

På marknivå, där Ceasars och O´Learys tidigare huserade, etableras fyra stora lyxrestauranger som kommer att variera i storlek mellan 200 och 400 kvadratmeter vardera.

Längst upp på fastigheten byggs en 600 kvadratmeter stor skybar. Bild: Fojab.

Här har fastighetsägaren Stadsrum skrivit avtal med en libanesisk/turkisk restaurang, en sushirestaurang, den napolitanska restaurangen Ciro som erbjuder pizza och pasta, den välkända amerikanska kedjan T.G.I Friday’s samt även sportbar.

Däremot är det inte den välkända O’Learys som återvänder till de nya lokalerna på Marenplan. Enligt uppgifter till Telgenytt etableras istället sportbaren Pitcher’s, som för närvarande inte har bekräftat uppgifterna. Den över 1300 kvadratmeter stora lokalen förväntas inkludera flera bowlingbanor. Pitcher’s kompletteras med en 500 kvadratmeter stor terrass som kommer att erbjuda en vacker utsikt över Marenplan.

På våning två planeras Winn Hotel att öppna sin egen lyxrestaurang med bistro och lounge. Restaurangen kommer att vara ansluten till hotellet och tillgänglig för allmänheten.

Marenprojektet är planerad att stå klart under 2025.

Där Ceasars och O´Lelarys tidigare var placerade etableras fyra stora lyxrestauranger. Bild: Fojab.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 14:16
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 14:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors