Företag i fokus:

Vann mot banken – Advokaten: ”Bankerna vet att de gör fel”

2022_02_D72B66EB-B4C4-4B52-B4E9-EF51AF9BFF17

I veckan uppmärksammade Telgenytt en kvinna som fick sitt privata bankkonto hävt i november och vände sig till advokaten Carl Ridderstråle för rättvisa.

Via sin hemförsäkring kunde kvinnan aktivera sitt rättskydd och endast betala en liten summa i självrisk, men även den summan betalas tillbaka till henne nu när banken erkänt sitt felaktiga beslut.

Det var i veckan som banken beslutade att välkomna tillbaka henne som kund och beklagade det inträffade. Kvinnans advokat, som Telgenytt pratat med, anser att bankernas agerande är ett olagligt och ett systematiskt missbruk av penningtvättsregelverket.

– Bankerna vet att de gör fel och att deras uppsägningar ofta inte går att försvara. De gömmer sig därför bakom standardformuleringen att de ”saknar tillräcklig kundkännedom” samtidigt som de vägrar att förklara vad dessa påstådda brister i kundkännedom består i, säger advokaten Carl Ridderstråle till Telgenytt.

Hur ser du på situationen där banken avslutar privata konton?

– Att få sitt konto stängt är en katastrof för den som drabbas, som inte längre kan få sin lön utbetald, göra inköp, betala räkningar, identifiera sig med bank-ID, och så vidare. Det finns därför lagstiftning som förbjuder banker att stänga konton om det inte verkligen är nödvändigt, till exempel om det förekommer konkreta misstankar om att kontot används till penningtvätt. Tyvärr har svenska banker satt i system att strunta i de skyldigheter de har enligt lag och stänger ofta ner konton utan att det finns några godtagbara skäl. De använder penningtvättslagens krav på kundkännedom som ett svepskäl för att säga upp kunder som de vill bli av med av helt andra anledningar.

Anser du att det är godtyckligt?

– Det är inte bara godtyckligt, utan olagligt. Det är ett systematiskt missbruk av penningtvättsregelverket som drabbar tusentals svenska konsumenter och småföretagare.

Har du flera liknande ärenden? Om så är fallet, är det många som efterfrågar din hjälp?

– Ja, det har jag. Sedan jag vann ett medialt uppmärksammat mål mot Swedbank i höstas har jag blivit kontaktad av ett stort antal privatpersoner och företag som fått sina konton uppsagda utan giltiga skäl.

Handelsbanken ändrade sitt felaktiga beslut och välkomnade Södertäljekvinnan tillbaka som kund.

Hur tror du att de väljer ut vilka kunder som ska stängas?

– Det handlar för det mesta om kunder som banken bedömer är olönsamma, exempelvis därför att de ibland gör transaktioner som banken anser sig tvungen att kontrollera manuellt.

Är det här ett fenomen som enbart drabbar Södertälje eller är det likartat över hela landet?

– Just Södertälje verkar ha drabbats av en våg av uppsägningar i november-december förra året. Men banker genomför olagliga uppsägningar av konton hela tiden, över hela landet.

Vad säger lagen om att bankerna stänger ner privata konton utan laglig grund?

– Den som får sitt konto uppsagt utan grund kan antingen vända sig till Allmänna reklamationsnämnden eller ge in en stämningsansökan till tingsrätten. Prövningen i Allmänna reklamationsnämnden är visserligen kostnadsfri, men lämnar tyvärr en del att önska i andra avseenden. De avgöranden i ärenden om bankkonton som jag har sett komma från ARN visar att nämnden har bristfälliga kunskaper om rättsläget och gärna vill ge bankerna rätt på bekostnad av konsumenterna. Den som vill ha en seriös prövning av sitt ärende har enligt min mening inget annat val än att stämma banken. Samtidigt är min erfarenhet att banker ofta backar från sina olagliga uppsägningsbeslut om de får klart för sig att kunden är beredd att gå till domstol.

Vad är din personliga åsikt om bankerna agerande?

– Det är förstås helt oacceptabelt.

Är du också drabbad? Aktivera ditt rättskydd och få rätt hjälp du också. Kontakta advokaten Carl Ridderstråle här.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 februari 2022 00:00

Han blir ny skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse

Johan Abrahamsson

Foto: Alexander Isa

Södertäljes tidigare utbildningsdirektör, Johan Abrahamsson, har utsetts till ny skolchef för Stadsmissionens Skolstiftelse. – Vi hälsar Johan varmt välkommen till hans nya uppdrag, säger Tomas Abrahamsson vd, Stadsmissionens Skolstiftelse.

Johan Abrahamsson tar över som skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse, en idéburen organisation som driver Grillska gymnasiet, en gymnasieskola och anpassad gymnasieskola. Stiftelsen är en av Sveriges största idéburna skolaktörer som utbildar närmare 3000 studenter årligen.

− I vårt pågående arbete med att utveckla undervisningen, arbetssätt och uppföljning är uppdraget som skolchef en viktig pusselbit för våra gymnasieskolors utveckling. Kvalitet, attraktivitet, måluppfyllelse och elevernas välmående är viktiga områden som får ytterligare förstärkning med tillsättningen av Johan Abrahamsson som skolchef, säger vd på Stadsmissionens Skolstiftelse.

Med omfattande erfarenhet inom skolvärlden har Johan tidigare haft uppdrag som utbildningsdirektör, verksamhetschef och rektor vid olika skolor. Han kommer senast från Södertälje kommun där han arbetade som verksamhetschef och utbildningsdirektör. Abrahamsson tillträder sin nya roll den 18 september 2023.

− Det ska bli spännande att fortsätta att arbeta med skola och utbildningsfrågor i rollen som skolchef inom Skolstiftelsen, en organisation som jag känner väl sedan mina år som rektor på Grillska Gymnasiet Liljeholmen. Jag ser fram emot att vara med och bidra till utvecklingen av skolorna inom Skolstiftelsen med fokus på bra undervisning, trygghet och arbetsglädje både för medarbetare och elever, säger Johan Abrahamsson. 

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 11 augusti 2023 21:10

INSÄNDARE: Äldreomsorgen ska bli tryggare

Hemtjänst Pixabay

Foto: Pixabay

Äldreomsorgen ska bli tryggare. Idag finns för få läkare nära sköra människor och det tänker vi ställa tillrätta, skriver tre liberaler. 

Mer än en fjärdedel av svensk vård är ett kommunalt ansvar och den vården blir alltmer avancerad – samtidigt får kommuner inte anställa läkare som kan behandla sköra patienter. Färre än hälften på särskilda boenden säger att de har lätt att få tag i sin läkare. Inte en enda kommun har en ledningsansvarig läkare. Det duger inte. Coronakommisionen och Folkhälsomyndigheten har pekat ut detta som problem. Sjukhusläkarna anser att medicinskt ledningsansvariga läkare är helt nödvändiga i kommuner.

Liberalerna gick till val på att göra äldreomsorgen tryggare. Vi tänker forma vården efter människor. Sveriges liberala, borgerliga regering har nu satt spaden i backen för starkare äldreomsorg och kommunal vård. Steg för steg ska vi öka tryggheten. 

”Alla ska känna trygghet i sin vardag”

Givetvis behövs mer. Den som behöver hemtjänst ska få möta samma ansikten i sitt hem, alla med undersköterskeutbildning. Liberalerna vill också att äldreomsorgen ska stärkas inom rehabilitering.

Alla ska känna trygghet i sin vardag. Därför ska kunskap och kvalitet stärkas i kommunal hälso- och sjukvård: det ska bli enklare att träffa en läkare och fler läkare ska också tillfrågas inför strategiska kommunbeslut som påverkar sköra människor. På detta gick Liberalerna till val förra hösten, och steg för steg tänker vi infria våra löften. Skyddsnätet ska vara det bästa vi kan väva. Vi nöjer oss inte med mindre.

Lina Nordquist,
sjukvårdspolitisk talesperson (L)

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Joseph Adul-jalil,
ersättare äldreomsorgsnämnden (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 augusti 2023 08:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors