Företag i fokus:

Vann mot banken – Advokaten: ”Bankerna vet att de gör fel”

2022_02_D72B66EB-B4C4-4B52-B4E9-EF51AF9BFF17

I veckan uppmärksammade Telgenytt en kvinna som fick sitt privata bankkonto hävt i november och vände sig till advokaten Carl Ridderstråle för rättvisa.

Via sin hemförsäkring kunde kvinnan aktivera sitt rättskydd och endast betala en liten summa i självrisk, men även den summan betalas tillbaka till henne nu när banken erkänt sitt felaktiga beslut.

Det var i veckan som banken beslutade att välkomna tillbaka henne som kund och beklagade det inträffade. Kvinnans advokat, som Telgenytt pratat med, anser att bankernas agerande är ett olagligt och ett systematiskt missbruk av penningtvättsregelverket.

– Bankerna vet att de gör fel och att deras uppsägningar ofta inte går att försvara. De gömmer sig därför bakom standardformuleringen att de ”saknar tillräcklig kundkännedom” samtidigt som de vägrar att förklara vad dessa påstådda brister i kundkännedom består i, säger advokaten Carl Ridderstråle till Telgenytt.

Hur ser du på situationen där banken avslutar privata konton?

– Att få sitt konto stängt är en katastrof för den som drabbas, som inte längre kan få sin lön utbetald, göra inköp, betala räkningar, identifiera sig med bank-ID, och så vidare. Det finns därför lagstiftning som förbjuder banker att stänga konton om det inte verkligen är nödvändigt, till exempel om det förekommer konkreta misstankar om att kontot används till penningtvätt. Tyvärr har svenska banker satt i system att strunta i de skyldigheter de har enligt lag och stänger ofta ner konton utan att det finns några godtagbara skäl. De använder penningtvättslagens krav på kundkännedom som ett svepskäl för att säga upp kunder som de vill bli av med av helt andra anledningar.

Anser du att det är godtyckligt?

– Det är inte bara godtyckligt, utan olagligt. Det är ett systematiskt missbruk av penningtvättsregelverket som drabbar tusentals svenska konsumenter och småföretagare.

Har du flera liknande ärenden? Om så är fallet, är det många som efterfrågar din hjälp?

– Ja, det har jag. Sedan jag vann ett medialt uppmärksammat mål mot Swedbank i höstas har jag blivit kontaktad av ett stort antal privatpersoner och företag som fått sina konton uppsagda utan giltiga skäl.

Handelsbanken ändrade sitt felaktiga beslut och välkomnade Södertäljekvinnan tillbaka som kund.

Hur tror du att de väljer ut vilka kunder som ska stängas?

– Det handlar för det mesta om kunder som banken bedömer är olönsamma, exempelvis därför att de ibland gör transaktioner som banken anser sig tvungen att kontrollera manuellt.

Är det här ett fenomen som enbart drabbar Södertälje eller är det likartat över hela landet?

– Just Södertälje verkar ha drabbats av en våg av uppsägningar i november-december förra året. Men banker genomför olagliga uppsägningar av konton hela tiden, över hela landet.

Vad säger lagen om att bankerna stänger ner privata konton utan laglig grund?

– Den som får sitt konto uppsagt utan grund kan antingen vända sig till Allmänna reklamationsnämnden eller ge in en stämningsansökan till tingsrätten. Prövningen i Allmänna reklamationsnämnden är visserligen kostnadsfri, men lämnar tyvärr en del att önska i andra avseenden. De avgöranden i ärenden om bankkonton som jag har sett komma från ARN visar att nämnden har bristfälliga kunskaper om rättsläget och gärna vill ge bankerna rätt på bekostnad av konsumenterna. Den som vill ha en seriös prövning av sitt ärende har enligt min mening inget annat val än att stämma banken. Samtidigt är min erfarenhet att banker ofta backar från sina olagliga uppsägningsbeslut om de får klart för sig att kunden är beredd att gå till domstol.

Vad är din personliga åsikt om bankerna agerande?

– Det är förstås helt oacceptabelt.

Är du också drabbad? Aktivera ditt rättskydd och få rätt hjälp du också. Kontakta advokaten Carl Ridderstråle här.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 februari 2022 00:00

Tidigare säkerhetschefen: ”Flyttat hit för att stanna”

35BA46D2-5945-48ED-BCAC-0FFCA519026A

Foto: Södertälje kommun

I fjol beslutade Anna Flink att lämna sin roll som kommunens säkerhetschef för att ta sig an en ny position i hemstaden. Nu, snart ett år senare, ångrar Flink inte beslutet.

Anna Flink anställdes av Södertälje kommun för ungefär 15 år sedan och har haft olika chefsroller. År 2019 tillträdde hon tjänsten som säkerhetschef i Södertälje, men meddelade i september 2022 att hon lämnade för en ny tjänst i hemstaden Kalmar.

– Jag trivs jättebra här i Kalmar, säger Anna Flink till Telgenytt.

Det ryktas i stadshuset att Flink söker en ny tjänst inom Södertälje kommun.
Hösten 2021 presenterades Stefan Hollmark som kommunens nya stadsdirektör, men i början av juni bekräftade Södertälje kommun att han lämnar uppdraget för att bli regiondirektör för Region Gotland.

Kort efter beskedet inledde Södertälje kommun en ansökningsprocess för att finna en ny stadsdirektör. Processen leds av Kommunstyrelseordförande Boel Godner i samarbete med rekryteringsbolaget ProAstri.

”Vi behöver en stadsdirektör med ett genomtänkt och grundat ledarskap som genomsyras av en hög grad av tillit och förtroende för chefer och medarbetare.”, framgår det på kommunens hemsida om rollen som som lämnas efter Stefan Hollmark.

Enligt flera oberoende källor ryktades det om att Anna Flink har ansökt till tjänsten som stadsdirektör i Södertälje. Bland annat berättar flera anställda i kommunen att det var en planerad strategi att lämna tjänsten som säkerhetschef i Södertälje för en ”tillfällig” position i Kalmar. Enligt uppgifter till Telgenytt planerades att hon sedan skulle söka anställning i Södertälje igen – fast denna gång som kommundirektör.

– Nej, det stämmer definitivt inte, så det kan jag dementera direkt. Jag hade ingen aning om att Stefan (Hollmark) skulle sluta. Jag trodde att han skulle jobba länge, säger Anna Flink, tidigare säkerhetschef i Södertälje.

Däremot bekräftar Flink att hon blivit tipsad om tjänsten som stadsdirektör i Södertälje.

Vill du tillbaka till Södertälje kommun?

– Det jag tänker är att det tar jag i så fall med den som skulle fråga, säger Flink.

Trivs du bra i Kalmar?

– Jag saknar Södertälje, det var fantastiska år. Jag trivs verkligen jättebra här i Kalmar, jag har flyttat hit för att stanna, avslutar Anna Flink.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 augusti 2023 13:22
Senast uppdaterad: 9 augusti 2023 13:22

Tekniskt fel tvingade sjukhuset att gå in i stabsläge

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

I måndags meddelade Södertälje sjukhus att de befann sig i stabsläge på grund av ett tekniskt fel. Berörda patienter kontaktades för att genomföra ombokningar.

Den 7 augusti inträffade ett tekniskt fel i en kylanläggning och en vattenläcka som påverkade operationsavdelningen och röntgen. Stabsläget innebar att ambulanser med patienter som möjligtvis behövde akut kirurgi omdirigerades till andra sjukhus, medan förlossningar hänvisades till andra sjukhus.

Tekniker arbetade för att åtgärda kylanläggningen och torka upp efter vattenläckan. Blivande mödrar som planerat att föda på Södertälje sjukhus ombeddes att ringa förlossningen för att ordna en plats på ett annat sjukhus vid värkarbete, medan redan närvarande födande ombeddes stanna kvar.

Felet i kylanläggningen och vattenläckan kunde snabbt åtgärdas, och tidigt på tisdagsförmiddagen återgick Södertälje sjukhus till normalläge och verksamheten bedrevs som vanligt.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 augusti 2023 11:01
Senast uppdaterad: 9 augusti 2023 11:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors