Företag i fokus:

Här är nya planen för motorvägsbron – ”Trimmat upplägget”

2021_12_1200px-Sodertalje_kanal_flygfoto_2014-09-20

Saltsjöbron. Foto: Creative Commons.

Arbetet med att bygga ut och bredda motorvägsbron E4 och E20, mellan trafikplatserna Moraberg och Saltskog, var tänkt att pågå under två somrar.

Nu tar planen en ny vändning då man hittat en ny och bättre lösning meddelar Trafikverket till SVT.

– Vi har hittat både en lösning som gör det mer framkomligt, och att vi stör under en kortare tid, säger Helena Sundberg på Trafikverket till SVT.

Målet med breddningen på motorvägsbron är att förbättra framkomligheten på sträckan som trafikeras av många tunga fordon. Sträckan beskrivs som en flaskhals som gör att köer kan uppstå vilket ökar risken för olyckor.

Lastbilsolyckan på motorvägsbron 2016. Foto: Eric Germundsson.

2016 skadades bron efter en lastbilsolycka som fick hela Storstockholm att stanna upp, men nu pågår förberedningar för att bygg om och bredda för en säkrare väg. 

Under breddningsarbetet kommer motorvägstrafiken att ledas om över Saltsjöbron och planen var att göra ett körfält i vardera riktning under en sommar. Den tidigare beräkningen var att arbetet med breddningen och omledningen av trafiken skulle pågå under två somrar.

Den nya lösningen, som Trafikverket presenterar, gör det möjligt att arbetet endast kommer att pågå under en sommar och beräknas att starta 2027.

– Nu har vi trimmat upplägget och kan göra bägge riktningarna under samma sommar, säger Sundberg till SVT.

5 år efter lastbilsolyckan på motorvägsbron – Firade midsommar i trafiken

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 27 februari 2022 00:00

KLART: Sista bygglovet har beviljats för Marenhotellet

Foj

Bild/Illustration: FOJAB/Visulent

Bygglovet för Södertäljes nya hotell vid Maren har nu godkänts av kommunen. Det framgår av ett pressmeddelande på måndagsförmiddagen.

Den sexton våningar höga fastigheten förväntas bli en viktig del av centrumutvecklingen och kommer att fungera som en samlingsplats för invånarna i Södertälje.

– Hotellet blir ett nytt landmärke på en av Södertäljes mest populära platser. Vi har arbetat mycket med byggnadens utformning och gestaltning i förhållande till närliggande fastigheter och samspelet med den offentliga miljön, säger Per Aage Nilsson, ansvarig arkitekt på FOJAB.

(Annonslänk)

Arkitektbolaget FOJAB har sedan ett tidigt skede varit involverade i att ta fram en ny detaljplan för Marenplan, som har utsetts som ett prioriterat utvecklingsområde av staden. De har även arbetat med gestaltningen av det nya hotellet på uppdrag av Stadsrum Fastigheter.

Arbetet med fastigheten redan påbörjats, inklusive pålning och gjutning av hotellets bottenplatta och nu har det sista bygglovet beviljats.

Hotellets design har särskilt fokuserat på att skapa öppna och säkra utrymmen. De tre nedre våningarna kommer att vara tillgängliga för allmänheten, med en terrass som omger byggnaden och med flera restauranger på bottenvåningen med uteserveringar som vetter mot vattnet.

– Hotellet ska både representera sin tid och ta hänsyn till den befintliga stadsmiljön, säger Nilsson.

Fastigheten förväntas vara klar under 2025.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 14:48
Senast uppdaterad: 9 oktober 2023 14:48

”Vi ser fram emot att ta nästa steg i rätt riktning”

645CF6BD-FA50-44A3-99C1-1421EF93EDE3

Foto: Södertälje City

Stadskärnan är hjärtat och representerar ekonomisk tillväxt. Det var ett av huvudämnena som diskuterades föregående vecka på seminariet i Riksdagshuset, där centrumföreningen i Södertälje deltog.

Den 4 oktober, ägde ett riksdagsseminarium rum där deltagarna fick en fördjupad förståelse för den ekonomiska situationen och utformningen av trygghetsarbete. Dessutom betonades vikten av samarbete mellan olika platser för att forma inkluderande, blomstrande och konkurrenskraftiga stadskärnor som främjar hållbarhet och innovation.

På seminariet i Riksdagshuset deltog Aljosa som representant för Södertälje, tillsammans med sin kollega Hanna från Helsingborg, där de diskuterade utmaningarna för stadskärnorna tillsammans med andra experter. Bland åhörarna var det riksdagsledamöter, politiker, och tjänstemän.

– Det var givande att delta i bra och konstruktiva samtal med våra beslutsfattare. Nu ser vi fram emot att ta nästa steg i rätt riktning tillsammans med dem och fortsätta att driva stadens utveckling framåt, Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City.

Centrumföreningen på plats i Riksdagen. Foto: Södertälje City.

Målet med besöket var att etablera en dialog med Riksdagen och regeringen och ta ett mer strategiskt grepp på stadsutvecklingsfrågor. De framförde konkreta förslag, såsom att införa en mellaninstansfunktion, utarbeta en stadskärnepolicy och inrätta en framtidskommission för att främja levande städer.

– Vi representerar ungefär 130 medlemsstäder och 10 000 företag. Omsättningen ligger på ungefär 220 miljarder så det här är en viktig fråga att ta tag i, säger Björn Bergman vd, Svenska stadskärnor till Fastighetsnytt.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 11:21
Senast uppdaterad: 9 oktober 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors