Företag i fokus:

Här är nya planen för motorvägsbron – ”Trimmat upplägget”

2021_12_1200px-Sodertalje_kanal_flygfoto_2014-09-20

Saltsjöbron. Foto: Creative Commons.

Arbetet med att bygga ut och bredda motorvägsbron E4 och E20, mellan trafikplatserna Moraberg och Saltskog, var tänkt att pågå under två somrar.

Nu tar planen en ny vändning då man hittat en ny och bättre lösning meddelar Trafikverket till SVT.

– Vi har hittat både en lösning som gör det mer framkomligt, och att vi stör under en kortare tid, säger Helena Sundberg på Trafikverket till SVT.

Målet med breddningen på motorvägsbron är att förbättra framkomligheten på sträckan som trafikeras av många tunga fordon. Sträckan beskrivs som en flaskhals som gör att köer kan uppstå vilket ökar risken för olyckor.

Lastbilsolyckan på motorvägsbron 2016. Foto: Eric Germundsson.

2016 skadades bron efter en lastbilsolycka som fick hela Storstockholm att stanna upp, men nu pågår förberedningar för att bygg om och bredda för en säkrare väg. 

Under breddningsarbetet kommer motorvägstrafiken att ledas om över Saltsjöbron och planen var att göra ett körfält i vardera riktning under en sommar. Den tidigare beräkningen var att arbetet med breddningen och omledningen av trafiken skulle pågå under två somrar.

Den nya lösningen, som Trafikverket presenterar, gör det möjligt att arbetet endast kommer att pågå under en sommar och beräknas att starta 2027.

– Nu har vi trimmat upplägget och kan göra bägge riktningarna under samma sommar, säger Sundberg till SVT.

5 år efter lastbilsolyckan på motorvägsbron – Firade midsommar i trafiken

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 27 februari 2022 00:00

En person påkörd i centrala Södertälje

ambulans

Arkivbild

Vid lunchtid på lördagen ryckte flera räddningsenheter till centrala Södertälje efter larm om att en person hade blivit påkörd. Personen har förts till sjukhus.

Olyckan inträffade vid 12-tiden och skedde på Nygatan i centrala Södertälje mellan en bilist och en gångtrafikant. Både räddningstjänst och polis ryckte snabbt ut till platsen för att bistå med hjälp.

Skadeläget är i nuläget oklart, men enligt räddningstjänsten fick den påkörda personen nödvändig vård på plats togs med för en närmare kontroll.

– Han fördes fördes till sjukhuset med ambulans, säger räddningstjänsten presstalesperson till Telgenytt.

Om föraren i nuläget misstänks för något brott är ännu okän.
– Jag har ännu inte fått en återkoppling, så jag vet inte om en anmälan har upprättats eller om det kommer att göras, säger polisen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2023 11:16
Senast uppdaterad: 7 oktober 2023 11:16

Södertäljeläraren finalist till Guldäpplets utmärkelse

0D6660FB-BE8B-477D-9583-8C852B430A12

Foto: Shamash Oyal / Guldäpplet

Årligen uppmärksammas förskollärare och lärare från hela landet med lärarpriset Guldäpplet. I år är en av tre finalister Södertäljeläraren Eva Bida från Torekällgymnasiet.

Guldäpplet är ett årligt pris sedan 2002 som tilldelas en eller flera lärare som aktivt använder digitala verktyg för att förbättra och fördjupa undervisningen. Samtidigt fungerar de som inspirationskällor för elever och kollegor på lokal, kommunal och ibland även nationell nivå.

Förra året belönades IKT-nätverket Förskolan i Södertälje med det speciella Guldäpplet-priset för deras framgångsrika insatser inom användningen av digitala verktyg för att främja lärande och utveckling hos förskolebarn.

Nu uppmärksammas Södertälje på nytt när juryn har utsett Eva Bida, lärare i idrott och naturkunskap på Torekällgymnasiet, som en av årets tre finalister.

”Evas nytänkande som lärare är alltid i tiden. Hon omvärldsbevakar och tar in ny teknik i sin undervisning som stödjer eleverna att nå sina mål, allt från pulsband och morgonträning till planeringar och bedömningsmatriser i skolans lärplattform, till olika digitala verktyg för uppföljning av lärandet och undervisningen, som till exempel quiz, redovisningar, kamratbedömning, återkoppling och kompensatoriska verktyg.”, skriver juryn i motiveringen.

Vinnaren kommer att tillkännages under Guldäpplets Dag den 26 oktober i Stockholm och ceremonin kommer även att hållas online.

Läraren Eva Bida arbetar på Torekällgymnasiet i Södertälje. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 12:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors