Företag i fokus:

Här är nya planen för motorvägsbron – ”Trimmat upplägget”

2021_12_1200px-Sodertalje_kanal_flygfoto_2014-09-20

Saltsjöbron. Foto: Creative Commons.

Arbetet med att bygga ut och bredda motorvägsbron E4 och E20, mellan trafikplatserna Moraberg och Saltskog, var tänkt att pågå under två somrar.

Nu tar planen en ny vändning då man hittat en ny och bättre lösning meddelar Trafikverket till SVT.

– Vi har hittat både en lösning som gör det mer framkomligt, och att vi stör under en kortare tid, säger Helena Sundberg på Trafikverket till SVT.

Målet med breddningen på motorvägsbron är att förbättra framkomligheten på sträckan som trafikeras av många tunga fordon. Sträckan beskrivs som en flaskhals som gör att köer kan uppstå vilket ökar risken för olyckor.

Lastbilsolyckan på motorvägsbron 2016. Foto: Eric Germundsson.

2016 skadades bron efter en lastbilsolycka som fick hela Storstockholm att stanna upp, men nu pågår förberedningar för att bygg om och bredda för en säkrare väg. 

Under breddningsarbetet kommer motorvägstrafiken att ledas om över Saltsjöbron och planen var att göra ett körfält i vardera riktning under en sommar. Den tidigare beräkningen var att arbetet med breddningen och omledningen av trafiken skulle pågå under två somrar.

Den nya lösningen, som Trafikverket presenterar, gör det möjligt att arbetet endast kommer att pågå under en sommar och beräknas att starta 2027.

– Nu har vi trimmat upplägget och kan göra bägge riktningarna under samma sommar, säger Sundberg till SVT.

5 år efter lastbilsolyckan på motorvägsbron – Firade midsommar i trafiken

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 27 februari 2022 00:00

Södertälje en av landets bästa miljökommuner

Rosenberg

Foto: Shamash Oyal

Stort kliv för Södertälje när årets Sveriges miljöbästa kommun presenterades. Förra året hamnade Södertälje på 79:e plats, medan kommunen i år nådde plats 9.

Den 3 oktober lanserades ”Sveriges miljöbästa kommun 2023”-rankingen, en årlig mätning som genomförs av tidningen Aktuell Hållbarhet. På tisdagen presenterades de tio kommuner som utmärkte sig genom att visa högsta nivå av ambition och aktivitet inom miljöområdet. På nionde plats fanns Södertälje kommun som klättrar hela 70 platser.

– Jag känner mig otroligt stolt och glad, det här visar att vi är på rätt väg. Det är ett kvitto på att Södertälje har ett långsiktigt och väl fungerande miljöarbete, säger Alexander Rosenberg (M), 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen, Södertälje kommun.

Syftet med denna ranking är att bedöma kommunernas engagemang och insatser när det gäller miljöfrågor. Rankningen grundas på en utförd enkät där 77 procent av kommunerna svarade på 22 frågor och tre uppföljningsfrågor som omfattade olika aspekter såsom transporter, livsmedel, stadsplanering och koldioxidbudgetar.

– Idag kan vi vara glada över denna topplacering, men vi ska inte tappa fokus på det fortsatta arbetet. Vi har en lång resa framför oss för att nå våra mål, säger Alexander Rosenberg (M).

Resultaten från enkäten kombineras med aktuell data från flera olika externa källor, inklusive information från Vattenmyndigheten, SCB, SKR, Boverket, Miljöfordon Sverige och Avfall Sverige.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 oktober 2023 10:14
Senast uppdaterad: 6 oktober 2023 10:14

(L): Företagen upplever att kommunen konkurrerar med dem

Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho.

Företagen är grunden till all kommunens verksamhet, utan det privata näringslivet hade det inte funnits några skattemedel att fördela. Det är därför mycket oroväckande att Södertälje fortsätter sjunka i Svenskt Näringslivs ranking av kommunernas lokala företagsklimat. Nu ligger kommunen på plats 241 av 290 i landet.

Tyvärr är inte detta ett brott på en i övrigt uppåtgående trend. Sedan 2014 har Södertälje inte legat över plats 200 på rankingen, 2014 låg kommunen på plats 199. 2019 på plats 208. Förra året på plats 240.

Samtidigt som trenden för företagsklimatet gått nedåt har arbetslösheten i kommunen fortsatt vara långt över snittet i riket och snittet i regionen. Det är inte så konstigt att en kommun med dåligt företagsklimat inte lockar arbetsgivare. Bara 26,5% av kommunens företag tycker att företagsklimatet är bra.

Rankingen bedöms genom flera vägda parametrar. I en av parametrarna ligger Södertälje allra sist i riket på plats 290: otryggheten. Södertäljes företagare uppger i högst utsträckning i landet att deras verksamhet hotas och försvåras av att kommunen är otrygg för företagare.

En skillnad i årets ranking gentemot förra året är att företagarna upplever att kommunen i alldeles för hög grad konkurrerar med dem. I den parametern hamnar Södertälje på plats 281 av 290.

Mot denna bakgrund vill jag ställa följande frågor till kommunstyrelsens ordförande:

  1. Är majoriteten villiga att vidta några nya åtgärder för att öka tryggheten för näringsidkare i Södertälje kommun, och i så fall vilka?
  1. Vad planerar majoriteten att göra för att kommunen inte ska konkurrera med det privata näringslivet i så hög utsträckning som idag?

Metin Hawsho (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 6 oktober 2023 09:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors