Företag i fokus:

Nois Thaimat måste rivas – Eller?

2022_03_28EC9C9B-E702-4C6E-B5C3-AC3F1AB34FCB

Granberg och Jonsson från Realistpartiet med Noi Lindholm.

Noi Lindholm har drivit sin restaurang i snart 20 år och utökat antal sittplatser genom åren och en uteservering har byggts, allt med kommunens goda minne och genom tillfälliga bygglov.

Idag är Noi 62 år gammal och hade planerat att arbeta fram till 65 år för att sedan gå i pension, men så slog pandemin till, det har slagit hårt på hennes ekonomi då hon dessutom har 5 anställda som lever på hennes företag.

Hon har knappt tagit ut någon lön, det kapital hon hade lagt undan har ätits upp under pandemin. Nu när restriktionerna äntligen har hävts och det återigen är full rulle i restaurangen får hon beskedet om att den måste rivas.

Detta enligt kommunens tjänstemän att restaurangen, senast den 25 juni i sommar, ska vara jämnad med marken och tomten återställd.

Det hon får behålla är den den ursprungliga plätten på cirka 50 kvm i ungefär 3 år till säger man på kommunen, om hon ansöker om förlängning för den ytan.

Lars Göran Jonsson (RP) på Nois restaurang i Östertälje.

Men det ses som en omöjlighet. Först ska den rivas för att därefter byggas upp i miniformat, men hennes pengar för projektet räcker inte till. Det skulle ändå inte vara lönsamt att investera, då hon på nytt kan tvingas att se sitt livsverk rivas på nytt om tre år.

”Kommun har hittills inte velat bevilja ett permanent bygglov för Nois restaurang.”

Enligt lagen kan ett tillfälliga tillstånd endast beviljas i max 15 år på en markyta, därefter måste huset/byggnaden flyttas om inte ett permanent bygglov kan beviljas för att fortsätta verksamheten. Kommun har hittills inte velat bevilja ett permanent bygglov för Nois restaurang då den befinner sig på en yta, klassad som parkmark.

I dagens LT säger Södertäljes samhällsbyggnadsdirektör Andreas Klingström att det inte går att rädda Nois restaurang ur nuvarande situation då detaljplanen styr förutsättningarna.

Vi svarar: Ändra då förutsättningarna och detaljplanen.

Man kan se att bensinmacken intill har fått sin mark ändrad så att det blev möjligt för dåvarande Statoil att köpa upp marken av kommunen för att sedan anlägga en bensinstation där permanent. Den heter idag Cirkel K och syns som CK på kartan.

Ni kan se Nois restaurang markerat med rött på kartan, den lilla ytan har hon sin restaurang på, den befinner sig på parkmark, det gör även den markerade parkeringen intill, en asfalterad yta, så det är inte grönområden eller stadsparken vi talar om, det är en gräsplätt intill banvallen/tågrälsen, knappast en yta för picknicks om man säger så.

”Det går om man bara vill.”

Vi brukar påminna våra politiska kollegor och tjänstepersoner i stadshuset om att vi faktiskt är tillsatta för att serva Södertäljes invånare och företagare, inte tvärtom.

Så istället för att säga nej och luta sig emot paragrafer så vill vi att man istället söker lösningar för att hjälpa denna småföretagare med anställda och rädda en så populär restaurang, det går om man bara vill. 

Det går till exempel att ändra i detaljplanen så att marken inte längre klassas som parkmark, exakt som gjordes med bensinmackens tomt antar vi. Man kan mycket väl sälja marken till Nois och ge ett permanent bygglov, eller bara arrendera ut gräsplätten några år till om man så önskar, det finns som sagt lösningar om man bara vill.

Joakim Granberg & Lars Göran Jonsson

Realistpartiet, ditt lokalparti

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 4 mars 2022 00:00

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors