Företag i fokus:

Boel efter regeringens besked: ”Vårt arbete är välkänt i hela landet”

2022_03_Boel

Foto: Kommunen / Alex Ataseven.

Under fredagen meddelade regeringen att den nya myndigheten som ska förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen placeras i Södertälje.

Flera storstäder räckte upp handen och önskade att den nya myndigheten, som kommer att bidra med 70-80 nya arbetstillfällen, placeras hos dem.

Flera storstäder, bland annat Göteborg, räckte upp handen och ville se regeringen placera den nya myndigheten i deras stad. Men när det var dags att fatta ett beslut gav regeringen sitt förtroende till Södertälje kommun – till Boel Godner (S).

– Jag är stolt och glad över att Utbetalningsmyndigheten lokaliseras här hos oss. Det betyder att vi får den första statliga myndigheten som etablerats i Södertälje samt att det blir 70-80 kvalificerade jobb här. Vårt arbete mot välfärdsbrottslighet är välkänt i hela landet, säger Boel Godner (S) kommunstyrelsens ordförande till Telgenytt.

Att regeringen valde att ge Södertälje förtroendet, hur ser ni på det?

– Det är roligt och hedrande att Regeringen valde Södertälje. Jag är övertygad om att det är för att vi var den första kommunen i landet som började arbeta systematiskt tillsammans med Polisen och andra myndigheter mot välfärdsbrottslighet och grov organiserad brottslighet för flera år sedan. 

Kommer det att vara något slags samarbete mellan kommunen och den nya myndigheten?

– Ja, när det gäller att motarbeta välfärdsbrottslighet i allmänhet. Vi har redan ett samarbete med staten i det viktiga arbetet. I övrigt kommer den nya myndigheten att jobba med utbetalningar inom statens ansvarsområden som till exempel sjukpenning och pension. De frågorna är inte en del av samarbetet.

Kommer den nya myndigheten främst att fokusera på Södertälje? 

– Nej, vi kommer säkert att kunna bidra i vissa delar gällande välfärdsbrottslighet, men en statlig myndighets arbete rör alltid hela Sverige. Den välfärdsbrottslighet som vi fått hantera här finns också i liknande form i många andra kommuner i vårt land. 

Myndigheten skapar 70 nya arbetstillfällen, hur många av dessa platser tror man går till Södertäljebor?

Det återstår att se. Det ligger en bit fram i tiden. Jag hoppas så klart att många som får anställning där är Södertäljebor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 6 mars 2022 00:00

Djurgården dominerade mot Nordic United i Svenska Cupen

IMG_9113

Tottenhams nya förvärv, Lucas Bergvall.
Skärmdump: TV4

I svenska cupens andra omgång visade Djurgården klass när de mötte Nordic United, med en lysande insats från Lucas Bergvall som bidrog till en övertygande seger.

Under söndagens match i svenska cupens andra gruppspelsomgång tog Djurgården emot Nordic United. Matchen, som hölls efter Nordic Uniteds snöpliga förlust mot IFK Göteborg för en vecka sedan, blev en uppvisning i fotbollskonst från Djurgårdens sida. Lucas Bergvall, nyligen klar för Tottenham, var matchens stora profil med ett solomål och inblandning i ytterligare fyra mål.

(Annonslänk)

Djurgården hade redan fått en bra start på cupäventyret med en vinst mot Skövde AIK, medan Nordic United var nära att överraska mot IFK Göteborg men föll på övertid. Mot Djurgården blev det dock en tuffare match för Nordic United som inte lyckades stå emot trycket.

Matchen började med ett mål av Rasmus Schüller redan i den fjärde minuten, efter ett imponerande förarbete av Bergvall. Inte långt efter, i den tionde minuten, utökade Bergvall själv Djurgårdens ledning till 2–0. I andra halvlek fortsatte Djurgården att dominera, med Bergvall som spelade fram Deniz Hümmet till 3–0 och sedan själv satte ett drömmål till 4–0 i den 69:e minuten. Matchen avslutades med ett självmål av Nordic United, vilket säkrade en komfortabel seger för Djurgården.

Med denna seger fortsätter Djurgården starkt i svenska cupen, medan Nordic United måste omgruppera och blicka framåt efter dagens förlust.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 februari 2024 18:33
Senast uppdaterad: 25 februari 2024 18:33

Södertäljebo vinner 1,6 miljoner på Lotto

LOTTO

Pressbild: Lotto

I veckan lyckades Flour från Södertälje skrapa fram en halv miljon i TV4:s Nyhetsmorgon. Under lördagen var det en annan Södertäljebo som kunde kamma hem en storvinst, denna gång på Lotto.

(Annonslänk)

Lördagens Lottodragning visade sig vara en framgångsrik kväll med tre nya miljonärer som gick till Svedala, Hässleholm och Södertälje

– Delad glädje är dubbel glädje, säger Emmy Altemyr, kommunikationsspecialist, Svenska Spel Tur.

Efter den första lottdragningen kunde två lyckliga vinnare, med sju rätt vardera på Lotto 1, var och en vinna 1,3 miljoner kronor. Dessutom säkrade en ensam vinnare från Södertälje 1,6 miljoner kronor på Lotto 2 genom att också där uppnå sju rätt.

På Lotto 2 kunde en person från Södertälje lyckas få sju rätt, vilket resulterade i en vinst på 1 639 211 kronor.

–  Det är alltid lika spännande att få prata med våra vinnare och få höra om vilka drömmar som de nu ska förverkliga med hjälp av vinsten. Jag ser fram emot att få börja ringa och gratulera, avslutar Emmy Altemyr, som även framför att vidare information kommer att meddelas när vinnarna är kontaktade.

Vinnande Lottorad som köptes i Södertälje
 1 ─ 3 ─ 11 ─ 17 ─ 27 ─ 28 ─ 30

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 februari 2024 11:30
Senast uppdaterad: 25 februari 2024 00:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors