Företag i fokus:

Boel efter regeringens besked: ”Vårt arbete är välkänt i hela landet”

2022_03_Boel

Foto: Kommunen / Alex Ataseven.

Under fredagen meddelade regeringen att den nya myndigheten som ska förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen placeras i Södertälje.

Flera storstäder räckte upp handen och önskade att den nya myndigheten, som kommer att bidra med 70-80 nya arbetstillfällen, placeras hos dem.

Flera storstäder, bland annat Göteborg, räckte upp handen och ville se regeringen placera den nya myndigheten i deras stad. Men när det var dags att fatta ett beslut gav regeringen sitt förtroende till Södertälje kommun – till Boel Godner (S).

– Jag är stolt och glad över att Utbetalningsmyndigheten lokaliseras här hos oss. Det betyder att vi får den första statliga myndigheten som etablerats i Södertälje samt att det blir 70-80 kvalificerade jobb här. Vårt arbete mot välfärdsbrottslighet är välkänt i hela landet, säger Boel Godner (S) kommunstyrelsens ordförande till Telgenytt.

Att regeringen valde att ge Södertälje förtroendet, hur ser ni på det?

– Det är roligt och hedrande att Regeringen valde Södertälje. Jag är övertygad om att det är för att vi var den första kommunen i landet som började arbeta systematiskt tillsammans med Polisen och andra myndigheter mot välfärdsbrottslighet och grov organiserad brottslighet för flera år sedan. 

Kommer det att vara något slags samarbete mellan kommunen och den nya myndigheten?

– Ja, när det gäller att motarbeta välfärdsbrottslighet i allmänhet. Vi har redan ett samarbete med staten i det viktiga arbetet. I övrigt kommer den nya myndigheten att jobba med utbetalningar inom statens ansvarsområden som till exempel sjukpenning och pension. De frågorna är inte en del av samarbetet.

Kommer den nya myndigheten främst att fokusera på Södertälje? 

– Nej, vi kommer säkert att kunna bidra i vissa delar gällande välfärdsbrottslighet, men en statlig myndighets arbete rör alltid hela Sverige. Den välfärdsbrottslighet som vi fått hantera här finns också i liknande form i många andra kommuner i vårt land. 

Myndigheten skapar 70 nya arbetstillfällen, hur många av dessa platser tror man går till Södertäljebor?

Det återstår att se. Det ligger en bit fram i tiden. Jag hoppas så klart att många som får anställning där är Södertäljebor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 6 mars 2022 00:00

BILDEXTRA: Succépremiär för ”Mitt Verona”

780D9B04-983C-489C-9AA7-5BC544DC8EA3

Foto: Shamash Oyal

Under veckan var det äntligen dags för premiären av ”Mitt Verona” i stadshuset – en förnyad tolkning av Shakespeares ”Romeo och Julia”, skapad av El Sistema och Livet Bitch!.

På torsdagskvällen hade kortfilmen ”Mitt Verona” premiär på Estrad inför en fullsatt publik bestående av vänner, familj, politiker och invånare från Södertälje. Efter visningen fick Telgenytt möjlighet att intervjua skådespelaren Gabriel Khajo och regissören Linda Mallik.

Regissören Linda Mallik och skådespelaren Gabriel Khajo
Foto: Sahmash Oyal

– Jag skrev ett manus och sedan fick jag en förfrågan om jag ville regissera en film baserad på manuset. När jag tackade ja till att regissera filmen, ville jag ha med El Sistema som spelade i bakgrunden. Jobbet vi har gjort här ligger till grund för filmen, säger regissören Linda Mallik.

Hur känns det att filma i Södertälje?

– Jätteroligt, jag älskar Hovsjö, säger hon.

Hur upplever du samarbetet med El Sistema?

– Samarbetet med El Sistema har alltid handlat om kreativitet, och det handlar inte bara om att de spelar utan även om att de är med och skapar musiken.

Mallik har erfarenhet på sin sida, men för Gabriel Khajo var upplevelserna nya. Vanligtvis ser man Gabriel på El Sistemas konserter där han arbetar som barnvärd och ungdomsledare, och han är också en del av orkestern. I ”Mitt Verona” var det första gången han skådespelade i en film och hade även rollen som produktionsassistent.

Linda Mallik förklarar för Telgenytt att Gabriels medverkan var avgörande. Trots initial oro över Gabriels andra åtaganden, ändrade han sig och antog rollen som produktionsassistent i filmen.

– Det känns väldigt kul att få vara med i en så professionell film. Det är en utmaning, annars är jag musiker i grund och botten. Jag medverkar på konserter och är mycket på scen. Det är en ny upplevelse som jag inte har provat på förut, säger skådespelaren Gabriel Khajo till Telgenytt.

Khajo passar även på att uttrycka sin tacksamhet till hela produktionsteamet för deras enastående insats, och särskilt till Linda, filmens regissör, för allt stöd och hjälp. Dessutom delar han med sig av hur samarbete och samhörighet präglade projektet, där alla bidrog gemensamt.

Många var på plats under premiären, och filmen hade ett bra avslut som antydde en möjlig uppföljning?

– Vi har ju lite fantasier, så vi hoppas verkligen på att det kommer en del 2. Vi hoppas även på att det kan bli en långfilm av det med samma tema, avslutar Linda Mallik.

Här kan du se Mitt Verona

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 13:35
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 18:13

Revanschsuget NIF tar sig an Helsingborg

NIF

#91 Oscar Janthe har stått för poäng de senaste 9 matcherna, kan han förlänga sviten?
Foto: Roland Osbeck

Under lördagen reser NIF till Helsingborg för att ge sig själva goda förutsättningar för att säkra nytt kontrakt. Senast lagen mötte dominerade NIF stora delar av matchen och hade flertal chanser att vinna matchen men fick se sig besegrade av sina egna misstag, läs mer om matchen i sin helhet här.

Inför den 22: a omgången kommer NIF från en förlust mot Jönköping, vilket verkar säkra Jönköping en slutspelsplats med fem omgångar kvar. För NIF är matchen mot Helsingborg av yttersta vikt, inte bara för att ta revansch för förlusten på hemmaplan utan även för att skapa en större lucka till de lag som jagar dem bakifrån. Oscar Janthe fortsätter att imponera och har producerat poäng i de senaste nio matcherna, vilket placerar honom som en av ligans hetaste spelare.

Förra mötet blev en vändpunkt för Helsingborg, som då låg sist i tabellen men sedan började plocka segrar. Tyvärr har årets start inte varit lika framgångsrik för Helsingborg, som ännu inte har säkrat en seger och endast har en poängs marginal ner till Karlstad under nedflyttningsstrecket. Christoffer Andersson är poängbäst i Helsingborg med 17 mål och 17 assist hittills och har varit en central del i lagets klättring i tabellen.

Matchen spelas lördag den 24 februari, kl.14:00 i Helsingborg Arena. 

Matchen sänds via Sportexpressen TV och sändningen startar 13:50 här:

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 24 februari 2024 03:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors