Företag i fokus:

Boel efter regeringens besked: ”Vårt arbete är välkänt i hela landet”

2022_03_Boel

Foto: Kommunen / Alex Ataseven.

Under fredagen meddelade regeringen att den nya myndigheten som ska förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen placeras i Södertälje.

Flera storstäder räckte upp handen och önskade att den nya myndigheten, som kommer att bidra med 70-80 nya arbetstillfällen, placeras hos dem.

Flera storstäder, bland annat Göteborg, räckte upp handen och ville se regeringen placera den nya myndigheten i deras stad. Men när det var dags att fatta ett beslut gav regeringen sitt förtroende till Södertälje kommun – till Boel Godner (S).

– Jag är stolt och glad över att Utbetalningsmyndigheten lokaliseras här hos oss. Det betyder att vi får den första statliga myndigheten som etablerats i Södertälje samt att det blir 70-80 kvalificerade jobb här. Vårt arbete mot välfärdsbrottslighet är välkänt i hela landet, säger Boel Godner (S) kommunstyrelsens ordförande till Telgenytt.

Att regeringen valde att ge Södertälje förtroendet, hur ser ni på det?

– Det är roligt och hedrande att Regeringen valde Södertälje. Jag är övertygad om att det är för att vi var den första kommunen i landet som började arbeta systematiskt tillsammans med Polisen och andra myndigheter mot välfärdsbrottslighet och grov organiserad brottslighet för flera år sedan. 

Kommer det att vara något slags samarbete mellan kommunen och den nya myndigheten?

– Ja, när det gäller att motarbeta välfärdsbrottslighet i allmänhet. Vi har redan ett samarbete med staten i det viktiga arbetet. I övrigt kommer den nya myndigheten att jobba med utbetalningar inom statens ansvarsområden som till exempel sjukpenning och pension. De frågorna är inte en del av samarbetet.

Kommer den nya myndigheten främst att fokusera på Södertälje? 

– Nej, vi kommer säkert att kunna bidra i vissa delar gällande välfärdsbrottslighet, men en statlig myndighets arbete rör alltid hela Sverige. Den välfärdsbrottslighet som vi fått hantera här finns också i liknande form i många andra kommuner i vårt land. 

Myndigheten skapar 70 nya arbetstillfällen, hur många av dessa platser tror man går till Södertäljebor?

Det återstår att se. Det ligger en bit fram i tiden. Jag hoppas så klart att många som får anställning där är Södertäljebor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 6 mars 2022 00:00

SENASTE NYTT: Polis beskjutna med fyrverkerier

polis

Arkivbild

En polisbil utsattes för fyrverkeriattack under en insats i Ronna. En man i 20-årsåldern greps i samband med händelsen.

(Annonslänk)

Vid 21.45 på onsdagskvällen rapporterades en incident i Södertälje där fyrverkerier avfyrades mot en polisbil. Detta inträffade efter att polisen fått in rapporter om användning av fyrverkerier på flera platser i Södertälje under kvällen.

”När en sådan uppgift ska kontrolleras på Vallvägen skjuter en man raketer mot en polisbil. Mannen försöker sedan springa från platsen men blir upphunnen och infångad.”, skriver polisen.

Den gripne, som enligt polisen är i 20-årsåldern, fördes av polis till stationen, och i samband med händelsen kontrollerades även två andra unga män.

Händelsen, som för närvarande utreds som sabotage mot blåljuspersonal, resulterade inte i några personskador.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 februari 2024 22:59
Senast uppdaterad: 28 februari 2024 22:59

Kvinna till sjukhus efter singelolycka – väjde för rådjur

Ambulans-scaled-1

Arkivbild

En kvinna fördes till sjukhus efter en singelolycka på Kiholmsvägen i Södertälje, där hon väjde för ett rådjur och kolliderade med ett träd.

(Annonslänk)

Vid 20.29 på onsdagskvällen nåddes SOS Alarm av larm om en trafikolycka på Kiholmsvägen i Södertälje. En personbil hade varit inblandad i en singelolycka efter att föraren väjt för ett rådjur och i processen kolliderat med ett träd.

Omedelbart larmades räddningstjänst, ambulans och polis till platsen för att bistå som anlände till platsen cirka 15 minuter senare. Föraren, en kvinna i 45-årsåldern, fördes med ambulans till sjukhus, men skadeläget är för närvarande oklart.

– Kvinnan var vaken och talbar när hon fördes till sjukhus, men ska ha klagat på smärtor i nacken, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 februari 2024 22:07
Senast uppdaterad: 28 februari 2024 22:07

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors