Företag i fokus:

Boel efter regeringens besked: ”Vårt arbete är välkänt i hela landet”

2022_03_Boel

Foto: Kommunen / Alex Ataseven.

Under fredagen meddelade regeringen att den nya myndigheten som ska förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen placeras i Södertälje.

Flera storstäder räckte upp handen och önskade att den nya myndigheten, som kommer att bidra med 70-80 nya arbetstillfällen, placeras hos dem.

Flera storstäder, bland annat Göteborg, räckte upp handen och ville se regeringen placera den nya myndigheten i deras stad. Men när det var dags att fatta ett beslut gav regeringen sitt förtroende till Södertälje kommun – till Boel Godner (S).

– Jag är stolt och glad över att Utbetalningsmyndigheten lokaliseras här hos oss. Det betyder att vi får den första statliga myndigheten som etablerats i Södertälje samt att det blir 70-80 kvalificerade jobb här. Vårt arbete mot välfärdsbrottslighet är välkänt i hela landet, säger Boel Godner (S) kommunstyrelsens ordförande till Telgenytt.

Att regeringen valde att ge Södertälje förtroendet, hur ser ni på det?

– Det är roligt och hedrande att Regeringen valde Södertälje. Jag är övertygad om att det är för att vi var den första kommunen i landet som började arbeta systematiskt tillsammans med Polisen och andra myndigheter mot välfärdsbrottslighet och grov organiserad brottslighet för flera år sedan. 

Kommer det att vara något slags samarbete mellan kommunen och den nya myndigheten?

– Ja, när det gäller att motarbeta välfärdsbrottslighet i allmänhet. Vi har redan ett samarbete med staten i det viktiga arbetet. I övrigt kommer den nya myndigheten att jobba med utbetalningar inom statens ansvarsområden som till exempel sjukpenning och pension. De frågorna är inte en del av samarbetet.

Kommer den nya myndigheten främst att fokusera på Södertälje? 

– Nej, vi kommer säkert att kunna bidra i vissa delar gällande välfärdsbrottslighet, men en statlig myndighets arbete rör alltid hela Sverige. Den välfärdsbrottslighet som vi fått hantera här finns också i liknande form i många andra kommuner i vårt land. 

Myndigheten skapar 70 nya arbetstillfällen, hur många av dessa platser tror man går till Södertäljebor?

Det återstår att se. Det ligger en bit fram i tiden. Jag hoppas så klart att många som får anställning där är Södertäljebor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 6 mars 2022 00:00

Aggressiv hund gick till attack – en person skadad

Hund

Bilden har inget med händelsen att göra
Foto: Pexels

En man blev på måndagen utsatt för en hundattack i Ronna, vilket resulterade i skador och en polisanmälan.

Incidenten inträffade under måndagseftermiddagen, klockan 17:06. Enligt polisen var en man ute och promenerade med sin hund i Ronna, när en annan hund helt plötsligt gick till attack.

Det finns inga uppgifter om att mannen behövde föras med ambulans till sjukhus. Däremot ledde attacken till att mannen fick skador på sina händer. Polisen, som tillkallades till platsen, upprättade en polisanmälan om vållande till kroppsskada och kommer att utreda händelsen ytterligare.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 23:28
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 23:37

Maskerade personer rusade in i restaurang – En misshandlad

Polis

Arkivbild

En person utsattes för en misshandel inuti en restaurang på Klockarvägen av maskerade personer som stormade lokalen på måndagen.

(Annonslänk)

Det var vid lunchtid, klockan 13:55, som polisen larmades till en restaurang på Klockarvägen i Geneta. Inne i lokalen utsattes en person för en grov misshandel av flera maskerade personer.

Enligt uppgifter till Telgenytt anlände gärningspersonerna till platsen med bil, för att sedan rusa in i restaurangen där de angrep en person som befann sig. Uppgifterna tyder på att den misshandlade personen fick allvarliga skador och behövde söka vård. Dessutom ska, enligt uppgifter till Telgenytt, minst en misstänkt person ha gripits av polisen på plats, något som polisens presstalesperson inte har bekräftat i nuläget.

– Det är någon eller några som har varit inne på en restaurang och slagit någon där. Det verkar som att målsäganden och gärningspersonerna är okända. Det är lite oklart för mig exakt vad som har hänt. Jag har inga uppgifter om att någon har blivit frihetsberövad i ärendet, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Polisen bekräftar att en anmälan om misshandel har upprättats, samt att man för närvarande arbetar med att utreda omständigheterna kring misshandeln.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 22:17
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 22:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors