Företag i fokus:

Person misstänkt för människohandel – Lurade till sig 2 miljoner kronor

2022_03_B359506D-3300-4CD2-8448-C843E03874E8

Advokaten Peter Ataseven.

Under 2021 identifierade Migrationsverket cirka 350 fall av misstänkt människohandel. Nu misstänks en person, skriven i Södertälje, för att ha utnyttjat 10 personer från Indien mellan åren 2017 till 2021.

Den misstänkte lurade hit personerna från Indien för att sedan utnyttja dem på arbetsmarknaden, nu är mannen häktad i sin utevaro.

– De har arbetat för honom, men inte fått någon lön, säger advokaten Peter Ataseven, som representera alla tio målsägande, till Telgenytt.

Mellan åren 2017 till 2021 har den misstänkte bistått med att ta hit personerna till Sverige på arbetstillstånd, och för det har han enligt advokaten tagit 200 000 kronor för.

– Han har tagit 200 000 kronor för att de ska få ett jobb, boende, en lön och andra villkor. Istället för ge personerna det dem kommit överens om så har de inte fått någon lön alls och de villkor som kommit överens har inte infriats, säger advokaten.

– Man kan säga att han utnyttjat dem i någon form av tvångsarbete, säger advokaten Peter Ataseven som företräder alla 10 personerna, fortsätter Ataseven.

Personerna betalde i god tro för det som utlovades, men väl i Sverige utnyttjades de att jobba för den misstänkte personen utan att ersättas med någon lön. Nu riskerar alla få återvända tillbaka till Indien då uppehållstillståndet satts i fara.

– Det har påverkat dem enormt, för de är i händerna på arbetsgivaren. Det är arbetsgivaren som gett personerna ett jobb och det är på grund av jobbet som de får stanna i Sverige. Nu när jobbet rycks ifrån dem så är uppehållstillståndet i fara, så de är jätteoroliga. Risken är att de får återvända, säger advokaten Peter Ataseven till Telgenytt.

Personen som är skriven i Södertälje står nu är häktad i sin utevaro, misstänkt för människohandel.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 12 mars 2022 00:00

Södertälje sätter kurs mot framtidens vård och omsorg

Karin-Bjorkryd_IMG_4143_Foto-Liza-Simonsson

Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun. Foto: Liza Simonsson 

Södertälje kommun har antagit ett omfattande omställningsprogram för perioden 2027 till 2040, för att proaktivt möta framtida utmaningar inom vård- och omsorgssektorn.

Med utmaningar som en ökad välfärdsbelastning och en minskande arbetskraft, tar Södertälje kommun steg för att säkerställa en hållbar och effektiv vård och omsorgsframtid. Omställningsprogrammet 2027-2040, som antagits med bred politisk enighet, fokuserar på kompetensförsörjning, rekrytering och implementering av digitala och tekniska lösningar för att förbättra effektiviteten och tillgängligheten i vård- och omsorgstjänsterna.

– Vi behöver ställa om och använda våra resurser på ett klokt sätt. Fysiskt där det behövs, digitalt där det går säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun.

Genom initiativ som onlineinköp, trygghetslås och rekryteringsmässor arbetar kommunen för att minska administrativa bördor och förbättra säkerheten för brukarna. Det stora engagemanget från olika intressentgrupper under utvecklingen av programmet visar på en stark vilja att skapa en förändring som är väl förankrad i verksamheten.

– För några år sedan införde vi digital tidsregistrering inom hemtjänsten. Nu inför vi digitala lås och har nyligen infört digitala inköp. Vi utbildar våra medarbetare efterhand och följer upp hur insatserna fungerar. Det som är utmaningar och kanske inte fungerar perfekt i början blir vardag och rutiner efter en tid. Vi är en lärande organisation och jobbar ständigt för att våra insatser ska blir bättre och tryggare, säger Björkryd.

Omställningsprogrammet är tänkt att fungera som en vägledning för Södertäljes omsorgsverksamheter, med målet att skapa en långsiktigt hållbar struktur som kan hantera framtidens behov och utmaningar.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 16:58

Återkrav på kvarts miljon för felutbetald föräldrapenning

Pressblild-forsakringskassan

Pressbild

Efter en detaljerad granskning har Försäkringskassan beslutat att en person måste återbetala felaktigt utbetald föräldrapenning. Granskningen omfattar ett belopp på närmare en kvarts miljon kronor.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

Försäkringskassan har genomfört en noggrann utredning gällande utbetalning av tillfällig föräldrapenning. Efter att ha samlat information från en persons arbetsgivare och barnets förskola, har det konstaterats att ersättning felaktigt utbetalats för dagar då föräldern arbetade, var sjuk, på semester, eller permitterad.

Dessutom avslöjade utredningen att personen uppgivit en för hög arbetstid i ansökningarna. På grund av dessa felaktigheter måste nu föräldern återbetala den otillbörligt mottagna ersättningen.

Totalt ska 245 961 kronor återbetalas från perioden december 2018 till april 2023.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 februari 2024 12:46
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 12:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors