Företag i fokus:

SPA, Bio, Italiensk mat – Elite hotell investerar 400 miljoner i Södertälje

2022_01_6DEF020F-194E-4771-8EC9-7A037146069F

Foto: Elite.

Elite, som är en av Sveriges största hotellkedjor, öppnar hösten 2022 i Södertälje.

Hotellet som planerades att stå klart under 2020 flyttades fram på grund av pandemin, men nu presenterar hotellkedjan ett italienskt koncepthotell med en premiumapproach.

”Allt från italiensk mat, fantastiskt SPA och nöjen så som bio och Petanque. Ett brett utbud av vardagslyx, underhållning och en plats att ladda batterierna.”, så beskrivs det nya hotellet av Elite själva.

I en intervju i DI berättar ägaren, Bicky Chakraborty, att han investerat närmare 400 miljoner kronor ur egen ficka, inklusive köp av fastigheten och renoveringar.

– Vi har skjutit på det i nästan ett och ett halvt år på grund av pandemin. Det har varit avsiktligt, säger Bicky Chakraborty till DI som investerar stort i nytt lyxhotell i Södertälje.

På Västra Mälarehamn kommer nya lyxhotellet stå klart 2022. Foto: Elite.

Fastigheten som Elite tog över var läkemedelsbolaget Astras huvudkontor i Södertälje fram till sammanslagningen med Zeneca 1999. Därefter köptes den upp av fastighetsbolaget Acturum Real Estate.

Det nya lyxhotellet i Södertälje kommer bland annat att bestå av cirka 160 rum, en stor konferensverksamhet, SPA-anläggning och Bio som i första hand kommer att vara avsedd för hotellets gäster.

Elite Hotels äger idag 40 hotell i Sverige och planerar att öppna portarna för det nya hotellet i Södertälje under tredje kvartalet 2022.

Här ska lyxhotellet etablera sig “160 rum och en härlig spa-anläggning”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 14 mars 2022 00:00

Dömd för dubbelmord i Södertälje – Beviljas permission

2022_03_polis-avsparrat

Arkivbild.

Han mördade två personer brutalt i en lägenhet i Södertälje och dömdes till livstids fängelse. Nu visar ett beslut från Kriminalvården att mördaren, Reza Mohammadi, beviljats permission för att köpa en kamera.

I januari 2016 kontaktades polisen av en person som uttryckte oro över att en vän inte hade hört av sig på länge. Vid närmare undersökning av situationen hittades två personer brutalt mördade i en studentlägenhet i Västergård. Offren, en 24-årig kvinna och en 21-årig man, hade fallit offer för hänsynslöst våld och kvinnan hade dessutom fått halsen avskuren.

Kvinnans make, som vid den tiden var 27 år gammal, och hans 31-årige vän greps och dömdes för morden. Dock överklagade den 31-årige mannen domen och friades helt av hovrätten.

Enligt domslutet framkom det att den 24-åriga kvinnan hade kommit till Sverige i november 2015 tillsammans med maken Reza Mohammadi, som hon hade träffat i Turkiet. Kvinnan ville skiljas på grund av maken Reza Mohammadis misshandel och hot mot hennes liv. När maken inte kunde få sin vilja igenom beslutade han att mörda henne och en ung man som befann sig i bostaden.

Dömdes till livstidsfängelse för brutalt dubbelmord i Södertälje. Foto: Alexander Isa

När polisen hittade kvinnan och mannen hade de enligt åtalet legat mördade i nio dagar och blivit utsatta för ett hänsynslöst våld med flera skär- och stickskador. Den 24-åriga kvinnan hade fått halsen avskuren och hade blivit knivhuggen 14 gånger samt utsatt för skändning.

Reza Mohammadi dömdes år 2016 till livstids fängelse och utvisning för mord. Han har varit fängslad sedan dess.

I januari beviljades Mohammadi en lufthålspermission från anstalten Salberga. Han angav då att han ville äta på en thaibuffé, besöka ett café, träffa en fotograf och köpa diverse saker till sin familj.

Beviljades ny permission.
I juli beviljades dubbelmördaren en ny permission av anstalten. Enligt beslutet ville han under permissionen köpa en engångskamera för att kunna ta bilder och skicka till sin familj, samt förvärva ett guldhalsband till sin lillasyster.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 10:32

Stort bråk utbröt – Tiotal personer inblandade

Polis-4

Arkivbild

Ett stort bråk bröt ut under måndagskvällen i Södertälje centrum. Enligt polisens uppgifter var ett tiotal män involverade.

Bråket inträffade klockan 19:44, men när polisen anlände hade personerna lämnat platsen.

Ett flertal personer bevittnade hur ett antal män var inblandade i bråket, där slag utdelades. Trots den intensiva konfrontationen har enligt initiala rapporter inga allvarliga skador uppkommit som en följd av händelsen.

Polisstyrkor ryckte snabbt ut till platsen och påbörjade en omfattande sökinsats efter de som misstänks vara inblandade i bråket. Männen som var inblandade i bråket uppges ha lämnat platsen i samma riktning efter att tumultet avtagit.

Personkontroller har utförts i syfte att identifiera eventuella män, men så långt har inga av de kontrollerade personerna kopplats till slagsmålet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 21:00
Senast uppdaterad: 21 augusti 2023 21:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors