Företag i fokus:

Närmare 400 bolag lämnar Ryssland – Scania hotas av övertagande i landet

2022_03_4FA71DBD-2FC2-479D-9F2B-84FBF179165B-1224x800-1

Sedan konflikten startade, den 24 februari, mellan Ryssland och Ukraina har det resulterat i en massflykt av utländska företag i Ryssland.

Närmre 400 bolag har valt att lämna eller pausat sina verksamheter i landet och i listan återfinns flera svenska bolag såsom H&M, IKEA, Spotify och Södertäljebaseradeföretaget Scania.

Nu kommer motreaktionen från Ryssland. Förra veckan presenterades ett nytt lagförslag för att nationalisera västerländska företag som tagit ställning mot Ryssland.

Det innebär att storbolagen, bland annat Scania, hotas att tas över av ryska staten.

– Ryssland har talat om att införa motsanktioner mot väst och det här är nog en del av det. Det syftar till att rädda det som räddas kan i landet eftersom man vill undvika massarbetslöshet. Den ryska ledningen vill att de utländska företagen ska stanna, men man tolererar inte att de bara lämnar, eller ens pausar verksamheten, utan då tar staten över verksamheten, säger Henrik Isakson, policyansvarig för handelspolitik till Svensk Näringsliv.

För att rädda ryska jobb har staten presenterat ett förslag som innebär att bolag som ägs till mer än 25 procent av utlänningar i ”ovänliga länder”, och vill lämna landet ska försättas under extern administration.

Sverige inkluderas och enligt uppgifter riskerar ryska statens övertagande ske utan kompensation.

– Vem som helst kan stjäla ett patent eller varumärke från företag från ”ovänliga länder”. I praktiken betyder det att patenten slutar att gälla, säger Christina Wainikka, policyexpert för immaterialrätt till Svensk Näringsliv.

Storbolag som lämnat Ryssland

  • IKEA
  • H&M
  • Scania
  • Spotify
  • Adidas
  • Apple
  • Rolex
  • Burger King
  • McDonalds
  • JYSK
  • Tiktok
  • Volvo

Se hela listan här – YALE

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2022 00:00

Sjukhuset skickade hem patient – Avled dagen efter

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

En 56-årig man sökte akut vård för bröstsmärtor på Södertälje sjukhus, men skickades hem. Dagen efter fördes han med ambulans till sjukhus med förvärrade symtom, men avled. I en anmälan medger sjukhuset att mannens liv hade kunnat räddas.

Det var i juni förra året som mannen besvärades av bröstsmärtor. När han sökte vård på sjukhuset i Södertälje skickades han istället hem med en remiss till vårdcentralen.

Dagen efter försämrades hans symtom och han fördes akut med ambulans till sjukhuset. Enligt SVT, som var först med att rapportera om händelsen, hade patienten och hans anhöriga informerat sjukhuset om att flera släktingar hade drabbats av hjärtinfarkt, men inga tecken på hjärtinfarkt kunde observeras vid undersökningen.

Istället lades han in på kirurgavdelningen för observation av buksmärtor.

Vid en tillsyn klockan 22 samma dag var patienten i gott skick och opåverkad, men vid nästa tillsyn två timmar senare hade 56-åringen avlidit. En obduktion visade att mannen hade drabbats av en akut hjärtinfarkt och sannolikt avlidit till följd av hjärtstopp. I en Lex Maria-anmälan anser Södertälje sjukhus att mannens liv hade kunnat räddas om han hade blivit inlagd på en avdelning med hjärtövervakning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 12:07
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 12:12

Bolaget köper cirka 68.000 kvm mark i Södertälje

Veridon

Pressbild: Veridon

Verdion tillkännagav idag att de stärker sin svenska logistikportfölj ytterligare. Bolaget har nu köpt ett stort industriområde i Södertälje.

Verdion, utvecklare av logistikfastigheter över hela Europa, har köpt en industritomten av AstraZeneca som är cirka 68 850 kvadratmeter och är belägen i Gärtuna.

– Detta är en fastighet med stor potential i ett område där utbudet av moderna anläggningar varit eftersatt under många år, säger Johan Nihlmark, Verdions affärsutvecklingschef.

Här planerar bolaget att utveckla en state-of-the-art logistikanläggning på cirka 31 000 kvadratmeter, som kommer att inkludera kontors- och sociala utrymmen med fokus på hållbarhet och flexibilitet. Lokalen kommer att hyras ut som en helhet eller i mindre enheter och förväntas vara inflyttningsklar vid slutet av fjärde kvartalet 2024.

– Den ligger inom bekvämt räckhåll för Södertäljeborna och endast 35 minuter från centrala Stockholm, samt har utmärkta transportförbindelser och är lättåtkomlig för hela regionen. Vi planerar att snabbt tillgängliggöra anläggningen på marknaden, för att tillmötesgå hyresgästers stora efterfrågan av moderna logistikfastigheter söder om Stockholm, säger Nihlmark.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 09:47
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 16:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors