Företag i fokus:

Närmare 400 bolag lämnar Ryssland – Scania hotas av övertagande i landet

2022_03_4FA71DBD-2FC2-479D-9F2B-84FBF179165B-1224x800-1

Sedan konflikten startade, den 24 februari, mellan Ryssland och Ukraina har det resulterat i en massflykt av utländska företag i Ryssland.

Närmre 400 bolag har valt att lämna eller pausat sina verksamheter i landet och i listan återfinns flera svenska bolag såsom H&M, IKEA, Spotify och Södertäljebaseradeföretaget Scania.

Nu kommer motreaktionen från Ryssland. Förra veckan presenterades ett nytt lagförslag för att nationalisera västerländska företag som tagit ställning mot Ryssland.

Det innebär att storbolagen, bland annat Scania, hotas att tas över av ryska staten.

– Ryssland har talat om att införa motsanktioner mot väst och det här är nog en del av det. Det syftar till att rädda det som räddas kan i landet eftersom man vill undvika massarbetslöshet. Den ryska ledningen vill att de utländska företagen ska stanna, men man tolererar inte att de bara lämnar, eller ens pausar verksamheten, utan då tar staten över verksamheten, säger Henrik Isakson, policyansvarig för handelspolitik till Svensk Näringsliv.

För att rädda ryska jobb har staten presenterat ett förslag som innebär att bolag som ägs till mer än 25 procent av utlänningar i ”ovänliga länder”, och vill lämna landet ska försättas under extern administration.

Sverige inkluderas och enligt uppgifter riskerar ryska statens övertagande ske utan kompensation.

– Vem som helst kan stjäla ett patent eller varumärke från företag från ”ovänliga länder”. I praktiken betyder det att patenten slutar att gälla, säger Christina Wainikka, policyexpert för immaterialrätt till Svensk Näringsliv.

Storbolag som lämnat Ryssland

  • IKEA
  • H&M
  • Scania
  • Spotify
  • Adidas
  • Apple
  • Rolex
  • Burger King
  • McDonalds
  • JYSK
  • Tiktok
  • Volvo

Se hela listan här – YALE

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2022 00:00

Kommunen stänger tillfälligt av väg för ombyggnad

Vägarbete

Arkivbild. Alexander Isa.

Under veckorna 27-32 kommer Södra Järnvägsgatan i Järna att vara avstängd på grund av ett omfattande ombyggnadsarbete utfört av Telge nät.

Södra Järnvägsgatan genomgår för närvarande ombyggnad, och i den aktuella fasen krävs en avstängning mellan Åsgatan och Sandtorpsvägen. Telge nät kommer att byta ut ledningar under gatan, och sedan kommer sträckningen att renoveras med ny stenläggning och beläggning.

Från och med den 1 juli kommer busshållplatserna temporärt att placeras längs Åsgatan, istället för vid Järna station. Pendeltåg och bussresenärer kommer att få hjälp av hållplatsvärdar från Nobina/SL under den första veckan av avstängningen. Arbetet förväntas vara klart i mitten av augusti.

Bild: Södertälje kommun.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juli 2023 15:15
Senast uppdaterad: 6 juli 2023 15:15

INSÄNDARE: Vi fortsätter att utvecklas och behåller ambitionen

Aljosa

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City

I Södertälje fortsätter vi utveckla stadskärnan och behåller ambitionen att få utmärkelsen Årets Stadskärna ett annat år.

Vi var finalister, hoppfulla och peppade på att höra vem som skulle ta hem utmärkelsen Årets Stadskärna på Svenska Stadskärnors årskonferens med 520 deltagare från hela landet. Södertälje har strävat mot målet i tio år och många värdefulla personer har jobbat engagerat och med stor passion för vår stad, men när vinnaren presenterades stod det inte Södertälje – det stod Malmö.

Besvikelsen var kännbar i vår grupp med representanter från näringsliv, fastighetsägare och kommun.

På ett sätt kände vi oss ändå som vinnare, för Södertälje har gjort en fantastisk förflyttning och utvecklingsresa när man ser till vår stads utgångsläge. Här finns en styrka, positiv attityd och gemenskap som formats av de utmaningar vi mött tillsammans under åren, och hur vi vänt motgångar till möjligheter. Allt detta hade vi samlat i en gedigen ansökan, och vi skapade en unik filmserie som summerar stadens resa.

Under årskonferensen i Helsingborg märktes att Södertälje blivit en snackis. Vi mötte glada branschkollegor som hjärtligt hejade på oss. Vi överraskades också av den starka uppbackning och engagemang vi fick från nya bekantskaper som följt Södertäljes utveckling. En värmande känsla.

Innan prisutdelningen togs de tre städernas representanter upp på scen för presentation och diplomutdelning. Då hördes det tydligt av alla hejarop och applåder vilket starkt stöd Södertälje har runtom i landet. Vår stads resa inspirerar andra. Det är något vi verkligen bär med oss.

Södertäljes delegation på plats i Helsingborg. Foto: Södertälje City

Självklart tyckte vi att det var dags för Södertälje att få det positiva erkännande staden jobbat så hårt för, och även om finalplatsen också är ett kvitto på framgång hade själva vinsten gett Södertälje den extra boost vi tycker staden förtjänar.

Men resan var väldigt positiv också. Vi har ytterligare förstärkt våra relationer, vårt band till varandra och ”vi-känslan”, och fortsätter arbetet i stadskärnan med gemensamma krafter och positiva framtidsvisioner för Södertälje.

Södertäljes resa är därmed långt ifrån slut. På många sätt är vi bara i början av en fantastisk utvecklingsperiod för staden. Vi ser fram emot det nya hotellet vid Maren och kommunens renovering av Marenplan, utvecklingen av Slussholmen och de spännande möjligheterna Lunakvarteret står inför.

Juryn gav oss värdefull feedback. De berömde vårt samarbete och hur vi fått in idrotten och storföretag som Scania i stadskärnan, hur Stora Torget blivit en levande plats samt hur vi samarbetar kring trygghetsskapande åtgärder.

Juryn uppmärksammade också vår kommunikation. Hur vi når ut till verksamheter, medlemmar och medborgare och har skapat en helt egen identitet. Att vi har förmedlat utvecklingen både till juryn och medborgarna, och genom filmer och mätmetoder verkligen visat på de fysiska förändringarna i vår stad.

Visst finns det områden vi behöver utveckla och förbättra än mer. Vi måste visa upp effekterna av de nya mötesplatser som har skapats och som kommer att skapas. Dessutom behöver vi stärka dialogen och samarbetet mellan stadens fastighetsägare ytterligare.

Vi genomgår just nu också en tuff ekonomisk period och strukturomvandling där verksamheter läggs ner både i Södertälje och resten av landet. En avgörande fråga för framtiden är hur vi jobbar med utbudet och skapar en lockande helhet i våra stadskärnor.

Men vi kan med stolthet säga att Södertälje är på rätt väg. Vi behåller vår ambition att bli Årets Stadskärna inom en snar framtid. Vi håller huvudet högt och siktar mot stjärnorna. Södertälje kommer få sin revansch. Varmt välkommen med på resan.

Se filmserien om Södertäljes utveckling på sodertaljecity.se/resan

Aljoša Lagumdžija
VD, Södertälje City

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juli 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors