Företag i fokus:

Närmare 400 bolag lämnar Ryssland – Scania hotas av övertagande i landet

2022_03_4FA71DBD-2FC2-479D-9F2B-84FBF179165B-1224x800-1

Sedan konflikten startade, den 24 februari, mellan Ryssland och Ukraina har det resulterat i en massflykt av utländska företag i Ryssland.

Närmre 400 bolag har valt att lämna eller pausat sina verksamheter i landet och i listan återfinns flera svenska bolag såsom H&M, IKEA, Spotify och Södertäljebaseradeföretaget Scania.

Nu kommer motreaktionen från Ryssland. Förra veckan presenterades ett nytt lagförslag för att nationalisera västerländska företag som tagit ställning mot Ryssland.

Det innebär att storbolagen, bland annat Scania, hotas att tas över av ryska staten.

– Ryssland har talat om att införa motsanktioner mot väst och det här är nog en del av det. Det syftar till att rädda det som räddas kan i landet eftersom man vill undvika massarbetslöshet. Den ryska ledningen vill att de utländska företagen ska stanna, men man tolererar inte att de bara lämnar, eller ens pausar verksamheten, utan då tar staten över verksamheten, säger Henrik Isakson, policyansvarig för handelspolitik till Svensk Näringsliv.

För att rädda ryska jobb har staten presenterat ett förslag som innebär att bolag som ägs till mer än 25 procent av utlänningar i ”ovänliga länder”, och vill lämna landet ska försättas under extern administration.

Sverige inkluderas och enligt uppgifter riskerar ryska statens övertagande ske utan kompensation.

– Vem som helst kan stjäla ett patent eller varumärke från företag från ”ovänliga länder”. I praktiken betyder det att patenten slutar att gälla, säger Christina Wainikka, policyexpert för immaterialrätt till Svensk Näringsliv.

Storbolag som lämnat Ryssland

  • IKEA
  • H&M
  • Scania
  • Spotify
  • Adidas
  • Apple
  • Rolex
  • Burger King
  • McDonalds
  • JYSK
  • Tiktok
  • Volvo

Se hela listan här – YALE

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2022 00:00

Kyrkor höjer säkerheten efter koranbränning

C16868E9-DD5E-4EAA-AC59-2796DBFFF01C

Foton: Streetphotobysd

Efter den kontroversiella koranbränningen vid en moské i Stockholm vidtar flera ortodoxa kyrkor åtgärder för att stärka säkerheten. Syrisk-ortodoxa kyrkan i Södertälje har tydligt uttryckt sitt avståndstagande från denna handling genom ett inlägg på sociala medier.

”Som kristna i Sverige respekterar vi och vördar demokratin, yttrandefriheten, religionsfriheten och de lagar och bestämmelser som finns. Vi är en del av detta vackra land och vill fortsätta vara med att förbättra och bygga samhället.”, skriver S:t Afrems Kyrka i Södertälje, underskrivet av ärkebiskopen Benjamin Atas, i ett inlägg på Facebook.

Ett massutskick skickades till ett 20-tal församlingar av det syrisk-ortodoxa kyrkostiftet i Sverige för att uppmana till ökad säkerhet kring kyrkorna. Det inkluderade att ha uppsikt över ingångarna och undvika att ha för många öppna samtidigt, enligt rapporter från SVT. Även kyrkor i Bagdad har vidtagit extra säkerhetsåtgärder enligt den kaldeisk-katolska biskopen med säte i Södertälje, som Lt talade med.

– Nu verkar situationen vara bättre, säger biskopen Saad Sirop Hanna till Lt.

Salwan Momika, som utförde koranbränningen och är skriven i Järna, meddelar nu sin avsikt att kandidera till riksdagen för Sverigedemokraterna. Han tillhör SD och blev medlem för ett år sedan, enligt en intervju med Aftonbladet.

– Jag tillhör partiet och blev medlem för ett år sedan. Jag är stolt över partiet som är det enda som försvarar Sverige och svenska värderingar. Jag funderar på att i framtiden kandidera till Sveriges riksdag med SD-partiet och bjuda in alla svenskar att gå med i SD-partiet om de vill bevara svenska lagar och värderingar, säger han Salwan Momika till Aftonbladet.

En man greps efter att ha kastat sten mot Momika under . Foton: Streetphotobysd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 16:57
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 17:00

SENASTE NYTT: Två män frikänns för medhjälp till mord

Montage Alex Ataseven

Läsarbild

I höstas förra året blev en 19-åring skjuten till döds och en 16-åring skadades allvarligt i Saltskog. Nu frias två män som stod åtalade för medhjälp till mord.

Strax efter klockan 18:00 den 6 oktober 2022 körde en svart moped in i ett bostadsområde i Saltskog. En av männen på mopeden steg av och avlossade flera skott mot flera personer med vad som misstänks vara ett automatvapen. Två unga män träffades, varav den ena, en 19-åring, avled omedelbart, medan en 16-åring fördes med allvarliga skador till sjukhuset.

Enligt kammaråklagare Mikael Carlsson anses brottet vara en del av en konflikt mellan olika grupper inom den kriminella nätverksmiljön i Södertälje.

Polisen på plats efter dödskjutningen. Bilden till höger visar de misstänkta mördarna fly från platsen. Foto: Läsarbild /Polisen.

Den svarta mopeden som användes vid dödskjutningen hittades på Prästgårdsvägen i Geneta, men fångades även på kamera före och efter händelsen i Saltskog. Mopeden fångades på övervakningskamera i Geneta Centrum klockan 18:02 och filmades även vid bland annat Holmfastvägen och Genetaleden innan den nådde Saltskog klockan 18:10. Dödsskjutningen inträffade mellan klockan 18:11 och 18:13 och fångades återigen på kamera klockan 18:14 när mopeden lämnade Saltskog.

Kort därefter kunde polisen gripa två män med kopplingar till mopeden, och de har varit frihetsberövade sedan dess. Misstankarna mot de två männen var att de hade hanterat mopeden, elsparkcyklar och klädesplagg som använts vid mordet.

Idag blev männen friade av Södertälje tingsrätt. Rätten anser att bevisningen tyder på att männen hade en viss kännedom och inblandning, men det går inte att dra slutsatsen att de faktiskt utförde de handlingar de var åtalade för.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 14:04
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 14:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors