Företag i fokus:

Närmare 400 bolag lämnar Ryssland – Scania hotas av övertagande i landet

2022_03_4FA71DBD-2FC2-479D-9F2B-84FBF179165B-1224x800-1

Sedan konflikten startade, den 24 februari, mellan Ryssland och Ukraina har det resulterat i en massflykt av utländska företag i Ryssland.

Närmre 400 bolag har valt att lämna eller pausat sina verksamheter i landet och i listan återfinns flera svenska bolag såsom H&M, IKEA, Spotify och Södertäljebaseradeföretaget Scania.

Nu kommer motreaktionen från Ryssland. Förra veckan presenterades ett nytt lagförslag för att nationalisera västerländska företag som tagit ställning mot Ryssland.

Det innebär att storbolagen, bland annat Scania, hotas att tas över av ryska staten.

– Ryssland har talat om att införa motsanktioner mot väst och det här är nog en del av det. Det syftar till att rädda det som räddas kan i landet eftersom man vill undvika massarbetslöshet. Den ryska ledningen vill att de utländska företagen ska stanna, men man tolererar inte att de bara lämnar, eller ens pausar verksamheten, utan då tar staten över verksamheten, säger Henrik Isakson, policyansvarig för handelspolitik till Svensk Näringsliv.

För att rädda ryska jobb har staten presenterat ett förslag som innebär att bolag som ägs till mer än 25 procent av utlänningar i ”ovänliga länder”, och vill lämna landet ska försättas under extern administration.

Sverige inkluderas och enligt uppgifter riskerar ryska statens övertagande ske utan kompensation.

– Vem som helst kan stjäla ett patent eller varumärke från företag från ”ovänliga länder”. I praktiken betyder det att patenten slutar att gälla, säger Christina Wainikka, policyexpert för immaterialrätt till Svensk Näringsliv.

Storbolag som lämnat Ryssland

  • IKEA
  • H&M
  • Scania
  • Spotify
  • Adidas
  • Apple
  • Rolex
  • Burger King
  • McDonalds
  • JYSK
  • Tiktok
  • Volvo

Se hela listan här – YALE

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2022 00:00

Astras läkemedel för diabetes har godkänts i Kina

2021_12_AStra

Foto: Cc. 

Södertäljebaserade företaget AstraZeneca har fått sitt läkemedel Xigduo XR godkänt i Kina för behandling av typ 2-diabetes. Ungefär 129 miljoner människor lever med sjukdomen i Kina och kommer nu kunna få behandling som ett komplement till kost och motion.

Xigduo XR, en en gång om dagen-tablett som kombinerar dapagliflozin och metforminhydroklorid förlängd frisättning, har blivit godkänd av Kinas nationella medicinproduktsadministration för behandling av typ 2-diabetes. Detta gör Xigduo XR till den enda fasta kombinationen av sin sort som är godkänd i landet.

Typ 2-diabetes är ett stort hälsoproblem i Kina, med cirka 129 miljoner människor som lever med sjukdomen. Läkemedlet hjälper till att förbättra glykemisk kontroll som ett tillägg till kost och motion. Xigduo XR kan spela en viktig roll för att minska förekomsten av allvarliga komplikationer, såsom hjärtsjukdom och njurskador, som kan orsakas av dålig glykemisk kontroll.

– Personer som lever med typ 2-diabetes har ofta samtidiga sjukdomar som hjärtsvikt och kronisk njursjukdom, vilket leder till kardiorena händelser som är de främsta döds- och sjukhusorsakerna i denna patientpopulation. Detta välkomnade godkännande representerar ett viktigt steg framåt för en bättre hantering av tillståndet, säger Ruud Dobber, verkställande vice president för affärsområdet BioPharmaceuticals på AstraZeneca.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 juli 2023 00:34

Hon blir ny VD och chef för Telgekoncernen

Karin_Medin_ vd_Söderenergi_högupplöst

Pressbild.

I början av 2022 valde den tidigare chefen att lämna rollen för att gå i pension. Nu tar Karin Medin över som ny VD och koncernchefen för Telge AB.

– Karin är en erfaren och mycket skicklig företagsledare. Genom sitt arbete med Söderenergi och sitt engagemang inom Energiföretagen och Svenska Bioenergiföreningen har hon gjort viktiga insatser för omställningen av den svenska energisektorn, säger Alexander Rosenberg (M) styrelseordförande Telge AB, i ett pressmeddelande.

Efter att Juan Copovi-Mena lämnade sin roll som koncernchef för Telgekoncernen och gick i pension förra året, har Jörgen Austler fungerat som tillförordnad koncernchef och VD för Telge AB. Nu tar Karin Medin över ledarskapet för Telgekoncernen efter att ha haft positionen som VD för el- och fjärrvärmebolaget Söderenergi i över tolv år.

– Telge är en spännande koncern med en oerhört viktig och bred verksamhet. Jag är stolt och ödmjuk inför uppdraget och jag tror att jag kan bidra i utvecklingen framåt. Jag är också tacksam över fina år på Söderenergi och lång samverkan inom Södertälje, säger Karin Medin, tillträdande vd för Telge AB och koncernchef för Telgekoncernen.

Karin Medin är en erfaren civilingenjör med gedigen erfarenhet av att leda komplexa verksamheter inom energisektorn. Med sin expertis och erfarenhet ser man fram emot att hon tillträder som VD för Telge AB och koncernchef. Hennes nya befattning kommer att börja den 1 oktober 2023 och förväntas bidra till Telgekoncernens fortsatta utveckling och framgång.

– Vår målsättning för de närmaste åren är att Telgekoncernens verksamheter ska bli klimatneutrala och mer robusta. Detta ska vi åstadkomma utan att tappa fokus på kärnuppgiften att förbättra Södertäljebornas vardag. Karin är helt rätt person att leda den här förändringsresan och jag är glad att hälsa henne välkommen, säger Rosenberg.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 juli 2023 12:37
Senast uppdaterad: 4 juli 2023 12:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors