Företag i fokus:

70 000 i kö till Telge Bostäder – Så ska unga få chansen till sitt första boende

2022_03_14619B4E-7A67-4774-9DD8-030764B4EB01

Cecilia Kumlin. Foto: Telge Bostäder.

Bostadsbristen i Södertälje och hela regionen har gett unga vuxna minimala chanser till ett förstahandskontrakt.

Stigande bostadspriser och enorma kölistor till Telge Bostäders lägenheter försvårar ungas möjligheter till ett eget boende.

Idag står mer än 70 000 människor i kö till Telge Bostäder, varav drygt 3000 av dem är aktivt sökande, och den genomsnittliga kötiden för en bostad är idag sju år.

Nu vill Telge Bostäder lotta ut små och billigare lägenheter för att hjälpa unga med första bostaden. 

– Vi vet att många unga ofrivilligt bor kvar längre hemma hos sina föräldrar och att andra hamnar i dyra och osäkra andrahandslösningar. Vi vill ge unga vuxna större möjlighet att ta sig ut på bostadsmarknaden och ett eget hem, säger Cecilia Kumlin, chef affärsutveckling Telge Bostäder i ett pressmeddelande.

Istället för att ta hänsyn till köpoäng avgör slumpen vilka som blir erbjudna visning av de som anmäler intresse. Telge Bostäder väljer ut tre lägenheter av cirka hundra, i de flesta fall ettor men även tvåor, för att lottas ut som ungdomsbostäder.

– Med detta system finns chans till förstahandskontrakt även för de unga vuxna som precis ställt sig i vår kö, förklarar Cecilia. Sedan 2020 kan man börja köa redan när man fyllt sexton men eftersom det krävs höga poäng för att få lägenhet tar det ändå lång tid innan unga får ett första kontrakt, säger Kumlin.

Det nya konceptet gäller för åldrarna 18-24 och startar under mars månad.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 17 mars 2022 00:00

AstraZeneca rapporterar ökad vinst – men lägre än väntat

original

Foto: Alexander Isa

Södertäljeföretaget Astra Zeneca visar en positiv ekonomisk utveckling med en ökad vinst före skatt och stigande omsättning under fjolårets fjärde kvartal.

(Annonslänk)

Astra Zeneca, baserat i Södertälje, har presenterat sina ekonomiska resultat för fjärde kvartalet under föregående år, vilka visar på en solid tillväxt jämfört med samma period året innan. Företaget rapporterade en vinst före skatt på 897 miljoner dollar, en ökning från 778 miljoner dollar under motsvarande kvartal året före.

Dessutom uppnådde Astra Zeneca en betydande ökning i omsättning, som steg till 12,0 miljarder dollar från 11,2 miljarder dollar. Detta markerar en betydande tillväxt för företaget i en utmanande ekonomisk miljö.

Trots denna positiva utveckling, noterades en mindre avvikelse från analytikernas förväntningar när det gäller vinsten per aktie från AstaZenecas kärnverksamhet. Företaget rapporterade en ökning med 5 procent till 1,45 dollar per aktie, vilket var något under de förväntade 1,51 dollar per aktie.

Men denna mindre skillnad till trots, visar Astra Zenecas resultat på en stark och stabil tillväxt inom företaget.

– Vi förväntar oss ytterligare ett år av stark tillväxt under 2024, drivet av en fortsatt användning av våra läkemedel runtom i världen. Vår differentierade och växande portfölj med godkända läkemedel, vår globala räckvidd och omfattande forskningsportfölj ger oss tillförsikt att vi kommer fortsätta leverera industriledande tillväxt, säger Pascal Soriot, koncernchef på AstraZeneca.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 16:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 16:00

Kommunanställd på gruppboende varnas

pexels-cigarette

Foto: Pexels

En anställd vid kommunens gruppboende har fått en skriftlig varning för att ha rökt tillsammans med en brukare, en handling som strider mot både regelverket och anställningsavtalet.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

En incident som ägde rum den 10 januari på ett av kommunens gruppboenden har lett till att en anställd fått en skriftlig varning. Enligt lagen om allmänna bestämmelser bryter den anställde mot föreskrifterna genom att röka tillsammans med en brukare, vilket är ett direkt brott mot de regler som styr relationen mellan personal och brukare.

Arbetsgivaren anser att denna handling är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet, vilket omfattar anställdas skyldigheter och åtaganden. Det framhålls att den anställde var medveten om reglerna och de möjliga konsekvenserna av att inte följa dem.

För att undvika framtida överträdelser, har arbetsgivaren klargjort att upprepade liknande händelser kan leda till uppsägning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors