Företag i fokus:

Betalar 7 miljarder i läkemedelstvist- ”Påverkar inte finansiella prognoser”

2021_12_Astra

Foto: Creative Commons. 

Efter en långdragen tvist mellan Astra Zenecas dotterbolag Alexion och japanska Chugai Pharmaceutical har bolagen nu nått överenskommelse.

Ett förlikningsavtal som gäller alla patent relaterade till läkemedlet Ultomiris.

Förlikningen innebär att båda parter drar tillbaka sina patentintrångsärenden som lämnades in 2018 till distriktsdomstolar i USA och Japan.

Enligt avtalet kommer Alexion betala 775 miljoner dollar, 7 309 miljoner kronor, till det Japanska företaget gällande patenttvister relaterade till Ultomiris (ravulizumab) som parterna har.

Vidare meddelar Astra Zeneca att betalningen på på 7 miljarder kronor inte kommer att påverka bolaget finansiella prognoser för 2022.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 18 mars 2022 00:00

Tonåringar rånades och misshandlades i Södertälje

Polis

Arkivbild: Alexander Isa

Under tisdagen larmades polisen till Blombacka efter att två personer blivit rånade och misshandlade.

Det var vid 14:30-tiden som polisen tillkallades till Blomstervägen i Blombacka där två unga pojkar attackerades av en okänd gärningsman.

– Vi larmades till Blombacka med anledning av att två 15 åringar ska ha misshandlats och rånats av en ensam gärningsman, säger Daniel Wikdahl, presstalesperson hos polisen till Telgenytt.

De två tonåringarna misshandlades och en av dem blev bland annat rånad på sin guldkedja. Polispatrull kunden snabbt rycka ut till platsen, men gärningsmannen hann lämna platsen innan polisen anlände. Polisen pratade med de offren och samlade uppgifter från vittnen som kan ha sett incidenten samtidigt som en intensiv sökinsats inleddes. Dock utan vidare framgång.

– Vi letade i området kring Blombackaskolan och Blomstervägen utan resultat. Ärendet rubriceras som misshandel och rån, säger polisens presstalesperson Daniel Wikdahl.

Enligt polisens uppgifter ska de unga pojkarna däremot inte ha behövt uppsöka vård och klarade sig med lindrigare skador.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 april 2023 15:03
Senast uppdaterad: 4 april 2023 17:32

Här påskpyntades den stora björken på Stora Torget

281DE62D-0949-4599-98FA-B55B2DC53A83

Foto: Alexander Isa

Idag var det återigen dags igen att pynta påskriset på Stora torget i Södertälje. Ett evenemanget som haft ett uppehåll på grund av pandemin, men som nu är tillbaka.

Södertälje kommun välkomnade under tisdagen förskolebarn, andra barn och vuxna att delta i pyntningen av vad som kan vara världens största påskris. På tisdagsförmiddagen påskpyntades den stora björken, från klockan 10:00 till 12:00, med färgglada dekorationer inför påsken.

Kommunen tillhandahöll fjädrar och färgglada ulltussar, men deltagare fick även ta med eget pynt. När björken färdigpyntades kunde den att resas upp och under processen bjöds det på saft och kakor till alla som deltog.

Ingen föranmälan krävdes för att delta i evenemanget där Södertäljebor fick möjligheten att bidra till påskstämningen i Södertälje.

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 april 2023 11:21
Senast uppdaterad: 4 april 2023 11:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors