Företag i fokus:

Många matvaror dyrare under 2022 – ”Bred prisuppgång”

2022_03_66D7AC0A-74C3-4ACA-8041-BA630EE08C7E

Priset på dagligvaror senaste tiden stigit rejält. Enbart kaffet har blivit 30 procent dyrare än för ett år sedan.

Det visar statisk från SCB:s Konsumentprisindex (KPI).

Under januari månade ökade priset på kaffe med 12 procent jämfört med månaden innan. I februari ökat priset med ytterligare 11,6 procent.

– Redan under hösten såg vi att priser på kaffe, oljor och spannmål började öka snabbare i pris. Men nu under början av 2022 ser vi en väldigt bred prisuppgång på de flesta livsmedel. Exempelvis har även grönsaker och fisk ökat väldigt mycket i pris, säger John Eliasson, statistiker på SCB i ett pressmeddelande.

Kaffet har blivit 30 procent dyrare än för ett år sedan.

Det senaste året har även tomater blivit 29,4 procent dyrare. Päron och vitkål steg med 24,8 respektive 24,7 procent, livsmedel och alkoholfria drycker steg med fyra procent.

Men det är flera varor som går mot trenden och blivit billigare senaste året.

– Purjolöken. Den kostar nästan hälften så mycket som för ett år sedan. Även avokado har blivit mycket billigare i jämförelse från förra året, säger Eliasson.

Ökat mest i pris de senaste tolv månaderna:

VaraUtveckling (%)
Kaffe29,5
Tomater29,4
Päron24,8
Vitkål24,7
Färsk lax21,2
Honungsmelon20,6
Apelsiner16,8
Salladskål15,3
Djupfryst frukt och bär13,5
Grovt bröd12,1

Minskat i pris de senaste tolv månaderna:

VaraUtveckling (%)
Purjolök-45,0
Avokado-21,3
Öl, 0–2,7 %-4,0
Äpplen-3,8
Blomkål-3,8
Gul lök-3,2
Sylt och marmelad-2,9
Citroner-1,7
Nötter och torkad frukt-1,7
Annat smörgåsfett-1,4

Fakta: Konsumentprisindex (KPI)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 18 mars 2022 00:00

”Oacceptabelt att ledande politiker bidrar till att stigmatisera grupper”

Södertälje kommun

Arkivbild

Signaturen ”Trötter” har uppenbarligen mycket dåliga erfarenheter av hur kommunen hanterar människor som vill starta företag i Södertälje.
I insändaren beskrivs detta och kopplas till hur en viss grupp stigmatiserats och att detta inte bara är ett mediadrev utan faktiskt understöds av företrädare för kommunen liksom av bankerna.

Tyvärr är det väl bara att konstatera att Trötter har rätt. Just i Södertälje är det påtagligt att en specifik grupp drabbas men det återspeglar ett samhälle som i stor utsträckning från politiskt håll stigmatiserar alla med ursprung (som ju kan vara generationer bort) i Mellanöstern eller har en något mörkare hudfärg. Här drabbar det kristna grupper men än värre är det för de med annan tro.

”Behovet att publikt visa upp”

Tyvärr bidrar ju den stora religiositet, behovet att publikt visa upp, som många har till att öka synligheten av specifika grupper vilket tidigare inte varit vanligt. Icke desto mindre är det faktiskt helt oacceptabelt att ledande politiker i vår kommun bidrar till att stigmatisera grupper – vår mångfald av människor med olika bakgrund är vad som gör Södertälje stort.

Det måste ses som den fantastiska tillgång det faktiskt är!

Peter Karlberg

Läs även: – Forskaren om upplevd rasism: ”Kommunen utmålar gruppen”

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:23

Stark tillväxt och rekordresultat i första kvartalet

Scania Fotograf. Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Scania rapporterar en imponerande prestation med rekordhöga resultat och ökade marknadsandelar, drivet av framgångarna med deras nya Scania Super-serie.

Scania har inlett 2024 med betydande framgångar enligt deras senaste delårsrapport för januari till mars. Företagets nettoomsättning steg med 20 procent till 55,1 miljarder kronor, och det justerade rörelseresultatet ökade till 8,0 miljarder kronor, vilket motsvarar en förbättrad rörelsemarginal på 14,5 procent. Dessa siffror markerar en period av stark tillväxt och effektivitetsförbättringar.

– Scanias försäljning var stark och vi levererar vårt bästa rörelseresultat någonsin under ett kvartal. Denna framgång beror på höga produktionsvolymer med leveranser som ökat med 17 procent jämfört med förra året. Dessutom har utrullningen av vår bränsleeffektiva Scania Super ökad våra marknadsandelar, kommenterar VD Christian Levin.

(Annonslänk)

Antalet fordon som levererades under perioden ökade med 17 procent till 26 496, trots en minskning i antalet nollutsläppsfordon jämfört med föregående år. Trots detta visar en ökning av orderingången på nollutsläppsfordon till 133 att intresset för miljövänligare alternativ fortsätter att växa.

Den robusta efterfrågan på lastbilar stöds av globala trender som ersättning av äldre fordon och stark ekonomisk aktivitet, särskilt i Latinamerika där en återhämtning, driven av jordbruk och gruvindustri i Brasilien, har noterats. Denna återhämtning balanserar en normaliserande efterfrågan i Europa.

Scanias arbete med att effektivisera sin produktionskedja har resulterat i ökade volymer och kortare ledtider, vilket förbättrar både leveransprecision och lönsamhet. Företagets fokus på att stärka sin leveranskedja och kapacitetsutnyttjande understryker dess anpassningsförmåga i en snabbföränderlig marknad.

Sammanfattningsvis står Scania starkt rustat för 2024 med en solid bas för fortsatt tillväxt och innovation, vilket är särskilt tydligt i deras satsningar på nollutsläppsfordon och den globala expansionsstrategin.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 27 april 2024 18:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors