Företag i fokus:

Ett konstmuseum i Södertälje

2022_03_B121AA3E-50C6-417B-98DC-868279EC364D

Vi har ett antal museer i Södertälje. Ett museum är enligt museilagen: en institution som är öppen för allmänheten och som förvarar, bevarar, undersöker, förmedlar och ställer ut materiella och immateriella vittnesbörd om människan och människans omvärld.

Vi har ett friluftsmuseum: Torekällberget som visar hur man levde i Södertälje och Södermanland på 1800-talet. Södertäljes äldsta museum är Biologiska museet. På Torekällberget har vi även ett stadsmuseum förlagt i Handelsbodens nedersta våning.

Enligt Destination Södertälje har vi dessutom flertal ytterligare museum runt om i kommunen; Wendela Hebbes hus, Marcus Wallenberg-hallen, Tullgarns slott, Kanalmuseet, Tom Tits Experiment, Dockmoran, Ejdern (som går till Vikingastaden Birka).

Södertäljes nyaste museum är Grafikens Hus. En institution som blivit väl granskat av LT i ett antal artiklar. Grafikens Hus är ett konstmuseum som öppnade 1996. På museets hemsida går det att läsa om deras verksamhet.

Institutionen verkar för att göra den grafiska konsten tillgänglig för alla. En viktig ambition är att nya grupper ska ”få möta grafik genom en engagerad pedagogik som inspirerar till en ökad förståelse om konst”.

Det är fantastiskt att Södertälje kommun kan erbjuda så många intressanta och spännande museer.

Att Grafikens Hus i samråd med kommunen har etablerats i Södertälje ser vi väldigt positivt på. De har sedan samarbetet påbörjats blivit en viktig del av kommunens kulturverksamhet.

De har på kort tid hunnit bygga upp nätverk inom konst och kultur. Grafikens Hus har erbjuder allt från relativt smala och riktade workshops till utställningar och konstellationer som vänder sig till den breda allmänheten. De arbetar med konstnärer i stadsutveckling, ofta i samarbete med kommunen och olika grupper i Södertälje. De låter konsten möta medborgaren med nya insikter och upplevelser, vilket gör att fler känner sig speglade i staden.

En viktig aspekt i kommunens samarbete med Grafikens Hus är vikten av att deras verksamhet ska knyta an till våra befintliga konst- och kulturföreningar, men även till andra aktiviteter inom det civila samhället och kommunala verksamheter.

Grafikens Hus har redan upparbetad kontakt med Södertäljes skolor och fritidsgårdar. Vi kan redan nu se att de haft spännande projekt med såväl Kulturskolan och Konsthallen som med lokala kulturaktörer som Livet Bitch och Läsfrämjarinstitutet – några exempel av många.

Samarbeten som kan utvecklas och den långa listan av samverkan kan bli än längre.

Slutnotan för en ackumulerad underhållsskuld gällande fastigheten som kallas för Gjuteriet får vi nu ta. Det är viktigt att påpeka att några andra alternativ än att rusta upp den gamla kulturhistoriska fastigheten inte finns. När restaureringen väl är gjord kommer byggnaden passa bra för ett konstmuseum med verkstäder för grafik. Tidigare utställningar har lockat publik från hela landet, ja faktiskt från hela Europa.

Södertälje är en kulturstad. Med många olika kulturaktörer och sevärdheter. Grafikens Hus har bidragit till att stärka vår kulturella tradition, och med ett fast utställningshus där verksamheten kan nå sin fulla potential, kommer detta att bli än mer tydligt.

Vi ser fram mot ett konstmuseum i en fascinerande kulturhistorisk byggnad, där vi nu kommer att ta vara på en viktig del av svensk industrihistoria.

Det kommer bli till stor glädje och nytta för våra medborgare i kommunen.

David Winerdal (KD) ordförande kultur- och fritidsnämnden

Ingela Evegård (S) förste vice ordförande kultur- och fritidsnämnden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:18

DEBATT: Elever lider i tystnad: En kallbrand i våra skolor

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pexels

”Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet”, skriver skribenten

I skolor runt om i världen är det en självklarhet att varje elev ska ha rätt till en utbildning som är anpassad efter deras behov och förutsättningar. Dessvärre är verkligheten inte alltid i linje med denna idealbild. Trots att det finns lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och fastställer krav på skolorna, konfronteras många elever fortfarande med en verklighet där deras behov ignoreras och deras rättigheter kränks. 

På en fristående skola i Södertälje har detta blivit en vardag för eleverna som dagligen utsätts för kränkningar, hot och våld. Kollektiva bestraffningar, psykisk misshandel och mobbning som ses mellan fingrarna är bara toppen av isberget. 
Bristande pedagogik och få behörig personal är bland annat orsaker till att vårdnadshavare till barn som bytt skola skriver omdömen som: 

“Skolans rektor måste bli avstängd från sitt jobb, majoriteten av barnen är psykiskt deprimerade. Sverige, var finns barnens rättigheter i detta lidande? Vad är barnens fel om de inte är av svenskt ursprung, så att rektorn sårar dem med deprimerande ord?” 

“Värsta skolan som finns i Södertälje speciellt skolans rektor som bara anställer lärare som fortfarande utbildar sig och har inte erfarenhet o lärare som inte kan prata bra svenska som har varit i sverige bara några år.. rektorn som tänker på bara pengar och inte barnens utveckling..” 

”Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret.”

“Skamligt” ”Oprofessionell ledning” 

Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret. Anställda som går in i väggen pga hög arbetsbelastning, hög frånvaro, elever som inte får rätt stöd pga personalbrist och förtvivlade vårdnadshavare pga bristande tillsyn av deras barn är några av konsekvenserna. Hög personalomsättning, elever som byter skola, deprimerad personal, elever som inte vill komma till skolan och därmed riskerar att inte nå målen är resultatet av att ingenting görs. 
Det leder även till att elever inte ges möjlighet att nå sin fulla potential och att de hamnar i en negativ spiral av underprestation och frustration. 

(Annonslänk)

Skärpta krav, mer erfaren personal, regelbundna kontroller och inspektioner är bara början av listan på vad som krävs för att få ordning på detta. Den här skolan är bara toppen av isberget, det handlar om en skola i en stad, en av flera tusen skolor i Sverige. 

För att adressera dessa utmaningar är det avgörande att det finns ett starkt fokus på att förbättra pedagogiken i skolorna och att säkerställa att alla elever får det stöd och den hjälp de behöver för att lyckas. Det krävs också en ökad medvetenhet och efterlevnad av lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och garanterar lika tillgång till utbildning för alla elever.

”Det är dags att vi tar ansvar”

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

Stärkt pedagogisk utbildning och fortbildning: Lärare och skolpersonal behöver kontinuerligt utbildas och fortbildas i ämnen som specialpedagogik, konflikthantering och hur man skapar en inkluderande lärmiljö. Detta hjälper dem att bättre förstå och möta barns olika behov. 

Förbättrad pedagogik och undervisningsmetoder: Skolor kan investera i fortbildning för lärare för att lära sig om olika undervisningsmetoder som är anpassade efter elevernas individuella behov och inlärningsstilar. Det kan innebära differentierad undervisning, användning av teknik och multimedia, samt aktiva och engagerande lärandemetoder. 

Individualiserat stöd: Skolor bör erbjuda individualiserat stöd och anpassningar för elever med olika behov, såsom särskilt stöd för elever med inlärningssvårigheter och tillgång till psykologiskt stöd för elever som behöver det. 

Stärkt samarbete mellan skola, hem och samhälle: Genom att involvera föräldrar och vårdnadshavare samt samhället i skolans verksamhet kan man skapa en starkare och mer stödjande miljö för eleverna. Detta kan inkludera föräldrakvällar, samarbete med lokala organisationer och företag och andra initiativ för att främja gemenskap. 

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

I kampen för att säkerställa att elevernas behov tillgodoses och deras rättigheter respekteras får vi aldrig ge upp. Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet för varje elev, oavsett bakgrund eller behov. 

Ledsen pedagog 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 17:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Nya parkeringsregler i Södertälje Centrum från 1 april

Parkering

Parkeringen vid centralstationen återgår till ordinarie taxa.
Foto: Alexander Isa

Från och med 1 april genomförs förändringar i parkeringsregleringen med syfte att optimera användningen av stadens parkeringsplatser och stödja lokal handel.

Från och med den 1 april 2024 genomgår parkeringsregleringen i Södertälje centrum viktiga förändringar. Efter en period med två timmars avgiftsfri parkering på utvalda platser som en åtgärd för att stödja lokal handel under pandemin, introducerar Tekniska nämnden nya regler baserat på utredningens resultat.

Centralplan återgår till sin ordinarie taxa, medan parkeringarna vid Hebbevillan och Torekällskolans nedre parkering erbjuder två timmars avgiftsfri parkering, men utan möjlighet till förlängning.

(Annonslänk)

Dessa justeringar är en del av en provperiod som sträcker sig fram till slutet av 2024, där målet är att prioritera besökare som kommer för att handla eller utföra kortare ärenden i stadskärnan. Den avgiftsfria parkeringen vid Hebbevillan och Torekällskolan kräver användning av app för att undvika parkeringsböter, medan de traditionella betalautomaterna avlägsnas från dessa platser.

Lars Neimert, trafiktekniker i Södertälje, förklarar att förändringarna även syftar till att minska det utbredda missbruket av parkeringssystemet. Tidigare har parkeringsplatser i hög grad använts av boende och arbetande i stadskärnan samt pendlare, vilket inte gynnade den tillfälliga lösningens ursprungliga mål att främja handeln.

För att säkerställa att de nya parkeringsreglerna efterlevs och för att samla in data för framtida utvärderingar, kommer kameror att installeras i området. Denna anpassning av parkeringspolitiken är ett försök att skapa en mer välkomnande och tillgänglig stadskärna för alla besökare.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 14:43
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 14:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors