Företag i fokus:

Så ska Södertälje satsa för ett högre valdeltagande 2022

2022_03_9CCA5662-D349-4534-9B63-B1CCB33AB7D5

Minar Milkon och Åsa Zazi.

Södertälje kommun öppnar upp för 50 nya arbetsmöjligheter inför sommaren, som en åtgärd för att öka valdeltagandet i kommunen.

I samband med det kommande valet har Södertälje kommun investerat i en åtgärd för att öka valdeltagandet i kommunen, denna åtgärd innebär att de rekryterar ett 50-tal ”Valinformatörer” inför sommaren.

Den främsta uppgiften Valinformatörerna kommer att genomföra är precis som titeln lyder, de kommer informera om valet och allt vad det innebär.

Allt ifrån att berätta om det allra minsta evenemang till debatter och lyfta stora frågor som vem det egentligen är som får rösta, men också hur ett val går till i praktiken. Det vill säga informera om allt som krävs för att skapa en större klarhet och förståelse hos södertäljebor, för vad ett val egentligen innebär.

– Valinformatörerna har ett viktigt uppdrag, jag hoppas att människor i alla åldrar ansöker och att det blir bra spridning vad gäller språkkunskaper. Det är meriterande att kunna tala fler språk än svenska, säger Minar Milkon som är ansvarig för rekryteringen.

Dessa informatörer kommer att finnas på plats i Södertälje City, men också där kommunen anser att valdeltagandet är lägst. De områdena innefattar Ronna, Hovsjö, Geneta och Fornhöjden.

Ett visst antal av informatörerna kommer även finnas på kommunens sociala kanaler; Instagram, Youtube och Facebook. För ett mer kreativt uttryck i filmklipp och andra inlägg.

– Det är nytt för oss att låta medborgare, i det här fallet valinformatörer, producera innehåll. Jag tror inläggen kan skapa igenkänning, engagemang och få bra spridning. Valinformatörerna fungerar lite som influencers, vi börjar sprida filmklipp med dem från och med juni. Vi jobbade självklart med sociala medier inför valet 2018, men nu växlar vi upp. Många tar del av nyheter via sociala medier, särskilt unga, jag tror det här kan vara ett sätt att nå förstagångsväljare, säger Åsa Zazi kommunikatörer och ansvarig för valinformatörernas sociala media-satsning.

Text: Emilia Leray.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 mars 2022 00:00

Tom Tits prisas vid gala som favoritmuseum

Tom-tits1

Pia Kronqvist, vd, Åsa Ribbing, publik chef och Sandra Enerstrand, chef för gästservice, Tom Tits Experiment
Fotograf: Niclas Carlsson

Tom Tits Experiment har tagit hem titeln som det mest uppskattade museet bland stockholmarna för år 2024, enligt en omfattande undersökning utförd av Evimetrix.

(Annonslänk)

I en årlig tradition som sträcker sig tillbaka till 1999, har konsultföretaget Evimetrix än en gång genomfört sin uppskattade undersökning för att kora stockholmarnas favoritmuseum. År 2024 gick den ärofyllda titeln till Tom Tits Experiment, ett museum som lyckats fängsla besökare med sina interaktiva utställningar och starka fokus på barnens upplevelse.

– Vi jobbar hårt för att vara en favoritdestination för nyfikna barn i alla åldrar och vi är otroligt stolta över att stockholmarna har röstat fram Tom Tits Experiment till sitt favoritmuseum, säger Åsa Ribbing, publik chef på Tom Tits Experiment.

Mer än 1 500 respondenter från Storstockholm deltog i undersökningen, som täckte 42 museer i regionen. Resultatet, som baseras på ett nöjd kund-index (NIK), visar på Tom Tits Experiments förmåga att engagera och underhålla sin publik.

Åsa Ribbing i mitten i samband med prisutdelningen.
Fotograf: Niclas Carlsson

Vid en ceremoni som ägde rum på Junibacken den 20 februari, kunde Tom Tits Experiment stolt ta emot utmärkelserna inte bara som det mest uppskattade museet men även för sina framsteg som ”Årets klättrare” och som det ledande museet ur ett ”Barnperspektivet”. Dessa erkännanden understryker museets engagemang för att erbjuda en lärorik och underhållande miljö för alla åldrar.

Även om Tom Tits Experiment stod som den slutgiltiga vinnaren, visar undersökningens resultat även på en stark uppslutning för andra museer. I hård konkurrens med Armémuseum och Vasamuseet, som placerade sig på andra och tredje plats, lyckades Tom Tits inte bara vinna huvudkategorierna men också utmärkelser för ”Årets klättrare” och bäst på ”Barnperspektivet”.

– Under 2023 har vi lanserat flera tillfälliga utställningar och teman, öppnat en helt ny restaurang och lagt grunden för en marknadskommunikation som lyfter själen i vår verksamhet. Vi har också kunnat glädjas åt 20 000 fler besökare än året innan och det i kombination med de här väldigt fina utmärkelserna bekräftar att vi fyller en viktig funktion inom besöksnäring samtidigt som vi främjar ett livslångt lärande, säger Åsa Ribbing.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 12:20
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 12:20

Södertälje Sjukhus expanderar med nytt byggprojekt

Sodertalje-sjukhus_hus20_efter_hogupplost

Illustration av påbyggnaden på hus 20. Pressbild

I ett ambitiöst projekt för att möta framtidens vårdbehov, inleder Locum AB bygget av fyra nya våningsplan på hus 20 vid Södertälje sjukhus.

– Påbyggnaden ger oss bättre förutsättningar för att driva geriatrisk vård på Södertälje sjukhus, säger Anna Gerber Ekblom, vd på Södertälje sjukhus i ett pressmeddelande.

Södertälje sjukhus, en institution med en lång historia av vårdexcellens, går nu in i en ny fas av sin utveckling. Efter flera år av förbättringar och upprustningar, bland annat med en helt ny behandlingsbyggnad och renoverade existerande strukturer, riktar sjukhuset nu fokus mot hus 20.

– Syftet med påbyggnaden på hus 20 är att förbättra den fysiska arbetsmiljön för vårdpersonalen och skapa fler patientsäkra geriatriska vårdplatser. Nu skapar vi en hållbar vårdmiljö för alla som rör sig i lokalerna enligt Arbetsmiljöverkets höga krav, säger Jens Sjöström, ordförande Locum.

(Annonslänk)

Projektet, som leds av Locum AB, innefattar tillägget av fyra våningar som totalt täcker en yta på omkring 9 000 kvadratmeter. Dessa nya våningar är designade för att vara energieffektiva och arbetsmiljövänliga, vilket kommer att ge positiva effekter både för personal och patienter. Tre av de nya våningarna är avsedda för geriatrisk vård, med tjugo nya vårdplatser per avdelning, vilket innebär en utökning med sextio platser. Det fjärde våningsplanet är tänkt att användas för generell vård.

Denna expansion är inte bara en fysisk förändring. Den markerar en viktig anpassning till de förändrade kraven i hälso- och sjukvårdslagstiftningen och Arbetsmiljöverkets riktlinjer. Genom att flytta den geriatriska vården från den äldre byggnaden, hus 18, till de nybyggda, moderna lokalerna, kommer sjukhuset att kunna erbjuda en högre standard av vård och arbetsmiljö.

Utöver förbättringar i arbetsmiljön och patientsäkerheten, kommer den nya byggnaden att erbjuda ett förbättrat inomhusklimat, tack vare redan installerad kyla och energieffektiva fönster och fasader. Med en byggstart i slutet av februari, ligger projektet på kurs för att slutföras och tas i bruk till våren 2026.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 00:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors