Företag i fokus:

Så ska Södertälje satsa för ett högre valdeltagande 2022

2022_03_9CCA5662-D349-4534-9B63-B1CCB33AB7D5

Minar Milkon och Åsa Zazi.

Södertälje kommun öppnar upp för 50 nya arbetsmöjligheter inför sommaren, som en åtgärd för att öka valdeltagandet i kommunen.

I samband med det kommande valet har Södertälje kommun investerat i en åtgärd för att öka valdeltagandet i kommunen, denna åtgärd innebär att de rekryterar ett 50-tal ”Valinformatörer” inför sommaren.

Den främsta uppgiften Valinformatörerna kommer att genomföra är precis som titeln lyder, de kommer informera om valet och allt vad det innebär.

Allt ifrån att berätta om det allra minsta evenemang till debatter och lyfta stora frågor som vem det egentligen är som får rösta, men också hur ett val går till i praktiken. Det vill säga informera om allt som krävs för att skapa en större klarhet och förståelse hos södertäljebor, för vad ett val egentligen innebär.

– Valinformatörerna har ett viktigt uppdrag, jag hoppas att människor i alla åldrar ansöker och att det blir bra spridning vad gäller språkkunskaper. Det är meriterande att kunna tala fler språk än svenska, säger Minar Milkon som är ansvarig för rekryteringen.

Dessa informatörer kommer att finnas på plats i Södertälje City, men också där kommunen anser att valdeltagandet är lägst. De områdena innefattar Ronna, Hovsjö, Geneta och Fornhöjden.

Ett visst antal av informatörerna kommer även finnas på kommunens sociala kanaler; Instagram, Youtube och Facebook. För ett mer kreativt uttryck i filmklipp och andra inlägg.

– Det är nytt för oss att låta medborgare, i det här fallet valinformatörer, producera innehåll. Jag tror inläggen kan skapa igenkänning, engagemang och få bra spridning. Valinformatörerna fungerar lite som influencers, vi börjar sprida filmklipp med dem från och med juni. Vi jobbade självklart med sociala medier inför valet 2018, men nu växlar vi upp. Många tar del av nyheter via sociala medier, särskilt unga, jag tror det här kan vara ett sätt att nå förstagångsväljare, säger Åsa Zazi kommunikatörer och ansvarig för valinformatörernas sociala media-satsning.

Text: Emilia Leray.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 mars 2022 00:00

Islossning för SSK – Harlestam fick äntligen utdelning

Namnlost-33

SSK fick måljubla 7 gånger när man komfortabelt besegrade Västervik inför välfyllda läktare i Scaniarinken Foto: Shamash Oyal

SSK återvände hem till Scaniarinken och gratismatchen mot Västervik med två raka förluster i bagaget. Efter problem med ineffektivitet i de två förgående matcherna på bortaplan så var det dags att vända negativa trenden med en vinst.

Harlestam: – Haft en massa lägen.

7-2 mot Västervik är om vi ska vara ärliga inte någon riktig värdemätare, SSK mötte ett lag som var numret för litet i allt egentligen. Vilket också visar sig i tabellen.

SSK satte an tonen direkt efter första nedsläpp, man sköljde över Västervik i princip varje byte i första perioden. Förstakedjan med Sebastian Dyk, Filiph Engsund och Markus Eriksson var på stort spelhumör och det var också deras enhet som började målskyttet. Det satte tonen för SSK:s lekfulla sätt att spela hockey för kvällen.

Inför matchen riktades de största blickarna mot SSK:s nya finne Miikka Pitkänen och för all del Amil Krupic återkomst som SSK-spelare i Scaniarinken. Bägge skulle också bokföras i poängprotokollet. Krupic kunde med ett kyligt avslut göra 4-0 för hemmalaget 8 minuter in i tredje perioden och stod sedan även för en assist när Hampus Harlestam fick göra sitt första mål som SSK-spelare, det som även blev Södertäljes sista för kvällen.

– Det känns verkligen bra att till slut fått in den, säger Hampus Harlestam om att ha släckt sin målnolla i SSK.

Ett SSK som var påkopplade från start och som hade bestämt sig för att motståndet för dagen skulle få en jobbig kväll.

– Vi går ut i första perioden och visar direkt att det här är vår match, fortsätter Hampus.

Harlestam blev officiellt klar för SSK 1:a februari och har varit i klubben i drygt två veckor.

Hur har första tiden varit för dig i SSK och hur tycker du att ditt spel har funkat?

– Det har varit sjukt bra. Ett grymt gäng som verkligen har välkomnat mig på ett bra sätt. Tycker jag har kommit in mitt spel mer match efter match och haft en massa lägen.

Emil Alba, har varit parhäst till Hampus Harlestam under hans tid i SSK så här långt. Foto: Shamash Oyal

Harlestams mål betydde 7-1 och där fick även färska nyförvärvet Pitkänen komma med i poängprotokollet med en andra assist. Den finske forwarden som ingick i en kedja med just Harlestam och Emil Alba hade innan dess hunnit vara delaktig med ytterligare en andra assist när Viktor Grahn satte 3-0 med ett skott från offensiva blå.

Harlestam passade på att berömma sin nya kedjekamrat: -Det kändes bra. Han jobbar hårt och är bra med pucken.

Den förre detta Kalpa-forwarden visade goda intentioner trots sin korta tid i Sportklubben. Fast motståndet på andra sidan i den här matchen var inte heller den svåraste utmaningen Miikka kunde ställas inför i sin första match med nya laget. Upp till bevis framöver då matcher mot toppkonkurrenterna Djurgården, Björklöven och Mora finns kvar i spelschemat. Det blir en större måttstock hur han står sig i kamp med skickligare spelare och inensivare uppvaktning från motståndet.

”Det kändes bra och jag är ändå inte i toppform än. Fansen kommer att få se mycket mer”, säger Miikka Pitkänen i en intervju med LT efter matchen mot Västervik.

Nä, någon värdemätare var inte det här för SSK, hårdare papper blir det som sagt fortsättningsvis. SSK har två matcher på schemat nästa vecka. På onsdag beger laget sig till Uppsala för möte mot Almtuna i Gränbyhallen, heads up där. Hemmalaget kommer att komma ut som hungriga vargar efter en tung 0-10 förlust mot Karslskoga i fredagesn omgång i HA.

Höjdpunkten blir ändå fredagens match, den sista i grundserien mot Djurgården. SSK har stor revansch att utkräva i den matchen.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 12:42
Senast uppdaterad: 17 februari 2024 12:50

Ny chef tar rodret på Torekällbergets museum

kommun

Foto: Södertälje kommun

Viveka Andersson, tidigare program- och utbildningschef på Tom Tit i Södertälje, har nu påbörjat sin nya roll som chef för Torekällbergets friluftsmuseum, efterträdande Eva Skyllberg.

”Jag har landat mjukt och blivit väl mottagen av kollegorna bäde uppe pa berget och i stadshuset. Ser fram emot fortsättningen”, skriver Andersson på sociala medier.

(Annonslänk)

Efter fem framgångsrika år på Tom Tit i Södertälje, där Viveka Andersson tjänstgjort som program- och utbildningschef, har hon nu klivit in i sina nya skor som ledare för Torekällbergets friluftsmuseum. Denna position blev tidigare innehavd av Eva Skyllberg, som har gått vidare till en chefsposition på Stockholms läns museum.

Anderssons första vecka på det nya jobbet har varit minst sagt händelserik, något hon själv summerar på sociala medier. Hennes introduktionsvecka har bjudit på allt från sportlovsförberedelser till oväntade teknikstrul, och från historiska kringlor som firar 150 år till nybakade semlor som välkomnar besökarna. Utöver detta har hon hanterat rekryteringar och sett till att museet fått sina leveranser av hö, samt hanterat kvarnvingar – en mångsidig start som lovar gott för museets framtid.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 17:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors